Precizari referitoare la lichidarea Tractorul Brasov

septembrie 27, 2007

Trecerea în proprietate privată a activelor S.C. Tractorul UTB Braşov s-a realizat de către Casa de Insolvenţă Transilvania, lichidatorul selectat de AVAS în urma unei licitaţii publice. Precizăm că nu a fost vorba de o privatizare, în sensul unei vânzări de acţiuni, ci de vânzarea activelor în cadrul procesului de lichidare voluntară a societăţii, urmând dizolvarea acesteia. Conform programului de restructurare totală aprobat de conducerea AVAS şi AGA societăţii, Tractorul Braşov a intrat în lichidare voluntară, Casa de Insolvenţă Transilvania trecând la vânzarea fluxurilor funcţionale şi a celorlalte active prin licitaţie cu strigare, conform prevederilor caietului de sarcini.

Obligaţiile asumate de cumpărător privesc menţinerea obiectului de activitate pentru o perioadă de 10 ani şi angajarea, cu prioritate, a foştilor salariaţi disponibilizaţi ai uzinei. Este vorba, pe de o parte, doar de o restricţie limitată în timp iar, pe de altă parte, de o decizie care se bazează nu atât pe considerente sociale cât mai ales pe realităţile economice existente, având în vedere necesitatea angajării unui personal calificat, pentru a putea face faţă cerinţelor de calitate ale pieţei actuale.

AVAS apreciază că restricţiile aplicate lichidatorului, prin caietul de sarcini, în ce priveşte licitaţia pentru vânzarea activelor Tractorul Braşov, nu conţin elemente de ajutor de stat, se aplică pe o perioadă limitată de timp după lichidare şi nu ar trebui considerate ca restricţionând principiile enunţate de legislaţia UE.

De îndată ce va primi notificarea Comisiei Europene, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului o va analiza şi va transmite Comisiei documentele conţinând argumentele Autorităţii, precum şi toate celelalte acte necesare pentru formularea unui punct de vedere concludent.

Procedura de valorificare aleasă de către lichidator, licitaţia publică cu strigare, conferă cele mai mari garanţii în ceea ce priveşte transparenţa şi competitivitatea între ofertanţi în obţinerea celui mai bun preţ. De altfel, cei patru ofertanţi din faza finală a licitaţiei, împreună cu consultanţii lor, reprezentanţi ai unor firme renumite în domeniu, au apreciat în unanimitate modalitatea de organizare şi desfăşurare a întregii proceduri, iar cei trei “învinşi” au renunţat imediat după adjudecare, în scris, la orice contestaţie. În plus, pe tot parcursul procedurii, reprezentanţii mass-media au fost informaţi asupra tuturor actelor lichidatorului, dovezi în acest sens fiind numeroasele articole din presa locală şi naţională. Din comisia de licitaţie care a desemnat câştigătorul au făcut parte doi reprezentanţi ai lichidatorului şi trei ai creditorilor, între care şi liderul Uniunii Sindicale Tractorul.

Strategia de valorificare ca activ funcţional a întregului patrimoniu imobiliar şi utilajelor aferente a fost concepută de către lichidator având la bază numeroase argumente tehnice şi de oportunitate, printre care: numeroasele scrisori de intenţie depuse de către cei interesaţi, estimarea evaluatorului, dificultăţile din punct de vedere al cărţilor funciare în identificarea şi valorificarea separată a activelor independente, urgenţa cu care trebuia finalizată procedura de valorificare. Confirmarea faptului că strategia aleasă a fost cea optimă, reiese din achiziţionarea caietului de sarcini aferent întregului activ de către 15 ofertanţi, înscrierea efectivă cu depunerea garanţiei de aproape 4 milioane euro a 7 ofertanţi şi competiţia în faza finală a licitaţiei între patru ofertanţi. Preţul obţinut, raportat la perioada extrem de scurtă a promovării vânzării şi la valoarea efectivă de 77 milioane de euro, reprezintă, încă o dată, confirmarea unei proceduri de succes.

Majoritatea covârşitoare a specialiştilor în domeniu consultaţi de lichidator apreciază pozitiv derularea procesului de valorificare a Platformei industriale Tractorul şi reintroducerea acesteia în circuitul economic.

Comisia Europeana este o instituţie suverană care are dreptul să-şi pună întrebări cu privire la orice demers care i se pare că nu corespunde acquisului comunitar. Astfel, printre competenţele Comisiei se află şi verificarea suspiciunilor de ajutor de stat. Cu toate că nu consideră că ar exista elemente de ajutor de stat, AVAS precizează că, după primirea notificării din partea Comisiei Europene, în funcţie de aspectele semnalate şi în termenul solicitat, va lua măsurile ce se impun, dacă va fi cazul, pentru a fi în concordanţă cu prevederile legislaţiei europene.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro