Ziua și schimbarea/Sorin Cîmpeanu: Examenele să rămână cum au fost planificate

martie 24, 2021

Anunțul lansat de Ministerul Educației potrivit căruia structura anului școlar se modifică și elevii vor avea o vacanță de primăvară prelungită cu 2 săptămâni a bulversat întreg sistemul de educație. Elevii vor intra în vacanța de primăvară pe 2 aprilie și vor reveni la școală pe 4 mai, după Sărbătoarea Paștelui Ortodox. Practic, o lună de vacanță. Orele pierdute astfel nu vor fi recuperate online, ci fie în vară, anul școlar urmând să fie prelungit, fie în zilele de sâmbătă.

Nicio variantă nu este bătută în cuie, ca dovadă că ministrul Educației lansează scenarii diferite de la o zi la alta. Decizia finală se va lua joi, în urma dialogului cu elevii, părinții și sindicatele.

„Acum mă gândesc la o propunere care să păstreze vacanța de primăvară exact așa cum am anunțat și ieri, de pe 2 aprilie până pe 4 mai, dar dacă se va considera oportun vom lua în considerare scurtarea semestrului al II -lea cu o săptămână. Am putea să lăsăm examenele exact cum sunt planificate, mă refer la Evaluare și Bacalaureat, dar vacanța să înceapă cu o săptămână mai târziu, pe 25 iunie și să avem o recuperare de o săptămână în zilele de sâmbătă, dacă așa convine mai mult”, a spus ministrul Sorin Cîmpeanu.

Decizia schimbării structurii anului școlar a fost o cerere expresă din partea Ministerului Sănătății, după cum spune chiar ministrul Educației, pentru că altfel ar fi însemnat ca școlile să fie închise.

„E bine să luăm decizia corectă în interesul elevilor. Decizia de schimbare a structurii anului școlar a fost o cerere expresă din partea Ministerului Sănătății, cerere bazată pe argumente de ordin epidemiologic care arată că în aprilie o să fie un vârf epidemiologic”, a explicat Cîmpeanu.

O soluție pentru ca structura anului școlar să rămână la fel ca cea deja stabilită este ca elevii să învețe online, în cazul în care rata de incidență a infectărilor din localitate este mare. Însă, Ministerul Educației a schimbat împreună cu Ministerul Sănătății ordinul cu scenariile privind școlile. Astfel, elevii din clasele primare, preșcolarii și elevii din clasele a VIII-a și a XII-a care învață în localități cu rata incidenței mai mare de 3/1000, dar care nu sunt în carantină să poată merge fizic la școală.

Scenariul 1: participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea normelor de protecție – Incidența cumulată în ultimele 14 zile mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori.

Scenariul 2: participarea zilnică cu prezență fizică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a și a celor din învățământul pprofesional, cu respectarea normelor de protecție – Incidența cumulată în ultimele 14 zile este mai mare de 1/1000 de locuitori, dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori.

Scenariul 3: Participarea zilnică cu prezență fizică a tuturor preșcolarilor și a elevilor din clasele primare. Participarea zilnică cu prezență fizică a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a și a celor din anii terminali din învățământul profesional, cu prezența fizică de până la jumătate din totalul de elevi înmatriculați în clasele respective – Incidența cumulată în ultimele 14 zile este mai mare de 3/1000 de locuitori, dacă în localitate nu este declarată carantina.

Modificarea esențială este aceea că nu se mai intră automat în scenariul roșu dacă incidența depășește 3 la mia de locuitori, ci s-a introdus condiția nedeclarării carantinei. În momentul de față este o întreagă dispută în spațiul public între politicieni, pe de o parte, și experții din Ministerul Sănătății pe de alta. 

Schimbarea structurii anului școlar și incertitudinea privind datele la care vor da examenele i-a nemulțumit deopotrivă pe elevi și pe profesori. În plus, este vorba despre nerespectarea propriilor declarații și decizii referitoare la incidența de 6 la mie de la care o localitate trebuia să intre în caratină.

Elevii de la Consiliul Național al Elevilor dezaprobă propunerea Ministerului Educației și spun că pe ei nu i-a consultat nimeni.

„Considerăm că menținerea școlilor deschise în format fizic, atunci când rata incidenței depășește 6/mia de locuitori, denotă iresponsabilitate, având în vedere faptul că unitățile de învățământ nu au resursa umană necesară pentru administrarea regulată a testelor rapide antigen în rândul elevilor”, spune Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Elevii spun că o variantă ar fi ca școlile ar trebui să învețe online până la scăderea ratei de infectare, indiferent dacă localitatea se află sau nu în mod formal în carantină.

„În contextul în care din ce în ce mai multe localități depășesc rata de infectare de 6/mia de locuitori, e timpul ca Ministerul Educației să respecte scenariile aprobate la nivel național și să procedeze la suspendarea cursurilor în unitățile de învățământ din aceste UAT-uri, până la scăderea ratei de infectare sub 6/mia de locuitori”, mai spune Rareș Voicu.

Acesta arată că mutarea Evaluării Naționale în luna iulie nu face decât să creeze confuzie în rândul elevilor.

„Decalarea Evaluării Naționale nu face altceva decât să creeze confuzie și o senzație de impredictibilitate în rândul elevilor de clasa a VIII-a, amplificată de lipsa testelor de antrenament”, a mai spus Rareș Voicu.

Pe de altă parte, părinții au cerut ministrului să revină asupra deciziei de modificare a structurii anului școlar și a calendarului susținerii Evaluării Naționale.

„Decalarea acestor date reprezintă un factor în plus de accentuare a stresului elevilor. Programarea tradițională a examenelor în luna iunie a avut în vedere și disconfortul termic, care ar putea afecta echilibrul psihic și fizic al elevilor”, spune Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.

Părinții spun că nu e recomandată susținerea examenelor de la finalul clasei a VIII-a în luna iulie, când este foarte cald, iar elevii trebuie săă poarte mască.

„Faptul că Ministerul Educației își permite să-și asume această decizie, chiar și la nivel politic, nu trebuie să afecteze o generație de elevi, afectată deja de măsurile de până in acest moment. O vacanță de primăvară, prelungită în mod forțat cu încă două săptămâni, va determina o ruptură în procesul educațional, planificările profesorilor privind activitatea remedială vor fi date peste cap, aspecte ce vor determina creșterea dimensiunii lacunelor competențelor nedobândite”, mai spus Cristache.

Reamintim că marți ministrul Educației a anunțat într-o conferință de presă că vacanța de primăvară va fi de o lună, între 2 aprilie - 4 mai, iar Evaluarea Națională va fi decalată în perioada 5-8 iulie.

 

 

 

Sursa: europalibera.org

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro