www.observatorulfrancizei.ro va informeaza: Cum puteti cumpara o franciza mai ieftin

decembrie 16, 2008

Nu este usor, dar nici imposibil. Exista o diferenta intre costul intrarii in retea si costul de functionare. Cheltuielile de intrare in retea cuprind dreptul de intrare si celelalte cheltuieli specifice fiecarei marci : amenajarea magazinului, materialele specifice, elementele decorative, formarea....

Costul de functionare cuprinde redeventele si cateva cheltuieli care sunt impuse de fiecare retea : formare permanenta, modicarile conceptului, utilizarea celor mai performante programe informatice etc. O parte din aceste cheltuieli sunt necesare pentru oricine care doreste sa se lanseze pe aceeasi piata. Pentru a cunoaste costul exact al francizei trebuie asadar sa calculam diferenta intre aceste cheltuieli si cele impuse de francizor.

Criteriile de alegere a dreptului de intrare de catre francizori
Unii francizori calculeaza cu mare exactitate timpul acordat fiecarui nou francizat. Altii il aleg in functie de « feeling », adica se intereseaza de tarifele practicate de alti francizori din acelasi sector de activitate. Exista francizori care impart cheltuielile pentru dreptul de intrare in: dreptul la marca, formare si materiale (marca, sistemele informatice, elementele caracteristice). Aceasta formula ofera posibilitatea de a compara aceste componente cu serviciile si materialele echivalente care exista pe piata. De asemenea este bine de stiut ca 10% 30% din dreptul de intrare ajunge la o firma din exterior care are rolul de promovare a retelei de franciza.

Negocierea dreptului de intrare
Teoretic nu, avand in vedere principul de finctionare a francizei conform caruia toti francizatii trebuie sa respecte aceleasi conditii. Nici un francizor nu va recunoaste public ca a acceptat o modificare a conditiilor de acces in retea. Asadar totul poate fi negociat. De exemplu daca dispuneti de un bun spatiu de amplasare, francizorul va incerca sa-i ofere tot sprijinul.
Un francizor tanar va trebuie sa fie mai flexibil pentru recrutatrea primilor francizati. In schimb un francizor cunoscut este destul de greu de convins sa reduca costurile de intrare in retea, avand in vedere numarul ridicat de cereri a candidatilor la franciza.
Prin urmare cu cat reteaua este mai bine structurata si cunoscuta, cu atat va fi mai greu de negociat.

Negocierea costurilor serviciilor prestate si a materilelor furnizate de catre francizor
Nu este intotdeauna posibil, dar trebuie sa o facem ! In spatele know-how-ului furnizat, francizorul nu este decat un furnizor si un prestator de servicii ca oricare altul. Nu exista nici un motiv pentru care francizorul sa profite de relatii de exclusivitate cu francizatul si sa ofere servicii la un pret mai ridicat. De exemplu unii francizori impun folosirea unor anumite firme de decorare a magazinului, utilizarea unor produse achitionate de catre francizati la un pret mult mai mare.
Asadar trebuie in contract trebuie sa existe o clauza prin care vi se garanteaza dreptul de a cumpara aceleasi produse sau servicii la preturi mai scazute. Insa aceasta clauza nu poate fi aplicata francizelor de distributie, de exemplu articolele de imbracamite unde nu puteti decat sa vindeti articolele marcii respective.

Redeventele
In general, redeventele anuale platite francizatului sunt proportionale cifrei de afaceri si nu trebuie considerate ca o renta obligatorie platita francizorului. Ele trebuie sa corespunda adevaratelor servicii prestate : studii de piata, lansarea unor noi produse sau servicii, consultanta tehnica si juridica etc.
Redeventele cuprind cheltuielile de functionare intr-un centru de cumparaturi sau/si de referinte. In acest centru de cumparaturi nu poate exista mereu o transparenta, deoarece francizorul poate decide o reducere care nu apare de exemplu sur forma de reduceri la articolele vandute insucursalele sale.
Trebuie asadar cunoscut modul de functionare a retelei si a modului sau de aprovizionare inainte de semnarea contractului de franciza.

Evaluarea costurilor publicitare
Pe langa redevente marea majoritate a francizorilor cer si o cota de participare la bugetul alocat publicitatii si promovarii marcii. Uneori cele doua tipuri de redevente, cele anuale si cele alocate publicitatii sunt confundate. Insa trebuie stiut ca aceasta promovare include promovarea marcii si nu recrutarea noilor francizati. Ar trebui sa puteti verifica modul in care sunt folositi acesti bani.

Francizorii nu practica aceleasi tarife
Unii francizori folosesc formula « a la carte », prin care francizatul are posibilitatea de a alege intre mai multe prestari de servicii. Este o solutie destul de buna avand in vedere ca membrii unei retele de franciza nu au aceleasi nevoi. Odata cu lansarea unui nou produs sau serviciu, francizorul trebuie sa asigure formarea francizatilor pentru utilizare. Cand exista mai multi francizori in acelasi sector de activitate este destul de usor sa le comparam metodele si tarifele.

Costul unei francize este sau nu principalul element de apreciere
Nu. Este adevarat ca pretul platit pentru o franciza trebuie corelat cu ceea ce ofera conceptul, nu doar in cifra de afaceri, dar si in facilitatea muncii

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro