Vizită de lucru a premierului Sorin Grindeanu la Ministerul Transporturilor

iunie 4, 2017

Galerie foto Declarațiile premierului Sorin Grindeanu, după vizita de lucru de la Ministerul Transporturilor ​[Check against delivery] Sorin Grindeanu: Deja e o obișnuință, o să vină domnul ministru săptămanal la sediul Guvernului, impreună cu domnul Ioniță şi cu domnul secretar Titea. Eu o să vin aici, să vedem modul in care avansează proiectele importante, proiectele de infrastructură. Aşa cum știți cu toții și cum am spus de nenumărate ori, infrastructura e domeniul prioritar din punctul de vedere al guvernului. Acum, am discutat aplicat pe cateva din proiectele importante, proiecte care se află pe Master Plan şi unele dintre ele au fost lansate spre licitație, in valoare de 3.600.000.000, de la inceputul anului, ceea ce, comparativ cu ce s-a intamplat pe intreaga durată a anului 2016, e impresionant. Şi o să vă spun şi de ce. Anul trecut, intreg anul au fost lansate proiecte de 800 de milioane, iar anul acesta, in trei luni, sunt lansate proiecte, aşa cum v-am spus, in valoare de 3.600.000.000, iar in săptămanile viitoare vor mai fi lansate proiecte la fel de importante. Şi am să vă enumăr cateva: Centura Sud București - Pitești - Craiova; de asemenea, lotul 1 şi lotul 5 din Pitești - Sibiu, urmand ca pe parcursul verii, undeva in iulie, să fie lansat şi un alt lot de pe Pitești - Sibiu. Sunt proiecte importante, proiecte sau loturi care fac parte din Master Plan, aşa cum vă spuneam, dar eu mai vreau să vă spun ceva. Pe lucrările deja existente, deja aflate in execuție, aş face un apel, aşa cum am făcut şi fac tot timpul la cei care lucrează in Ministerul Transporturilor, incluzand aici şi CNAIR, aş face un apel şi la constructori. Poate au fost invățați in anii trecuți cu un anumit mod de a face lucrările de infrastructură, poate că au fost invățați cu prea multe claim-uri, DAB-uri şi să apeleze la aceste variante, ca să nu le zic altfel, ca să meargă intr-un ritm care ne nemulțumește. Pot să vă dau exemple, domnul ministru Cuc, de asemenea, a fost in săptămanile trecute să vadă cum inaintează lucrările pe diverse tronsoane de autostradă, şi nu numai. Apelul meu este către danșii să-şi schimbe ritmul şi să-şi schimbe abordarea legată de modul in care fac execuția acestor lucrări. Să fie convinşi, dacă nu sunt pană acum le spun eu, le-a spus şi domnul ministru in perioada trecută: abordarea ministerului şi a companiei naționale este alta. Dacă au fost invățați in acești ani intr-un anumit mod, ar trebui să şi-l schimbe, pentru că vom urmări, şi domnul ministru, şi cei din compania naţională, şi eu modul in care se execută aceste lucrări şi să le intre bine in cap că modul in care vor inainta şi ceea ce s-au angajat prin contracte trebuie să respecte. Vreau să fie tradus apelul meu intr-un apel constructiv. Reporter: Altfel, ce se intamplă, domnule prim-ministru? Sorin Grindeanu: Sunt diverse mecanisme in contractele pe care le au cu compania, cu ministerul, cu cine au contractele. Și chiar dacă au in spate foarte multe case de avocatură, diverse lucruri care să ii susțină, să știți că se va apela la modul cat se poate de dur la aceste clauze, care-i vor pune intr-un final să plătească dacă nu respectă. Vreau să transmit hotărarea Ministerului Transporturilor, a companiei, a guvernului de a urmări, să le transmit şi dorinţa noastră de a colabora conform contractelor existente, să nu găsească tot timpul tot felul de subterfugii la care să apeleze, prin care să decaleze termenele de execuţie ş.a.m.d.. /Putem/ să dăm foarte multe exemple pe care şi domnul ministru şi eu le ştim, s-au găsit pană acum tot felul de subterfugii. Dorinţa noastră este să colaborăm in mod constructiv, dar intr-un parteneriat, aşa cum am spus, constructiv şi in interesul ţării noastre - şi anume interesul din acest punct de vedere este cel de a avea infrastructură, de a nu mai desena doar pe tablă, pe hartie diverse tronsoane, centuri, variante de ocolire la municipii și orașe, ci să le avem fizic. Reporter: Domnule premier, la ultima vizită făcută aici, la Ministerul Transporturilor, le cereați angajaților, atat de la MT, cat şi de la CNAIR, să-şi mute birourile in teren. S-a schimbat ceva de atunci? Sorin Grindeanu: Da, tocmai lucrul ăsta vi-l spuneam. Domnul ministru mi-a spus săptămana trecută şi astăzi unde au fost in control şi dansul, şi cei din CNAIR, domnul Ioniță şi ceilalți. De aceea am făcut şi acest apel. Sunt exemple nenumărate, pe care le ştiam şi din perioada cand eram in administraţia publică locală, cand mergeam să controlez diverse lucrări, fie că vorbim de Timișoara sau, anul trecut, de județul Timiș, cunosc subterfugiile unora, de aceea am făcut acest apel, nu doar eu, şi ministrul transporturilor, şi cei de la companie, un apel constructiv, ca să-l ințeleagă foarte bine. Reporter: Dar să inţelegem că este o problemă numai cu constructorii. De activitatea ministerului sunteți mulțumit? Autorizaţiile de mediu, proiectele tehnice prost executate, studii de fezabilitate realizate oarecum din birou şi aprobate in CTE de la CNADNR, care i-au determinat pe constructori să lucreze prost sau să... Sorin Grindeanu: Nu ştiu toate aceste lucruri, că nu-mi place, şi nici domnului ministru, şi nici nu e bine să vorbim de moșteniri grele, dar sunt lucruri pe care intr-un final va trebui să le spunem - şi ministrul transporturilor, şi cei de la companie - lucruri care vin din spate. Unele dintre ele... Reporter: Dar aceiași oameni, de fapt, domnule prim-ministru, aceiași oameni care sunt aici... Sorin Grindeanu: Dacă mă lăsaţi să termin, după aceea sigur că puteți să puneți intrebări. Lucrurile care vin din spate, lucrurile care au creat şi creează tot felul de probleme trebuie rezolvate de către actualii titulari de la Ministerul Transporturilor sau de la companie. Moștenirile, din multe puncte de vedere, sunt grele, dar in momentul in care iei o funcție, cand ești intr-o funcție, o preiei cu activ şi cu pasiv. Apelul către angajați şi către cei care lucrează fie in Ministerul Transporturilor, fie in CNAIR, eu l-am făcut şi il fac de fiecare dată - şi dvs. ştiţi, că am transmis prin intermediul dvs. - să-şi schimbe modul de lucru. Din ceea ce văd şi din ceea ce mi s-a prezentat astăzi de către domnul ministru şi de către echipa dansului, fac lucrul ăsta, şi-au schimbat abordarea. Iar exemplul cel mai bun e cel pe care vi l-am dat chiar la inceput - să scoți in trei luni de zile la licitație proiect in valoare de 3.600.000.000, faţă de 800 de milioane anul trecut, inseamnă un ritm mai alert, in mod sigur. Şi toată perioada... Reporter: Dar /.../ Sorin Grindeanu: O să vă spună domnul ministru despre şantierele pe care le-a vizitat şi despre tot felul de apucături care văd că răman aceleaşi, indiferent că vorbim de Timișoara, sau de Botoşani, sau de Piteşti, sau de centura Bucureştiului, apropo de ce mi-aţi povestit, cu pauzele de masă care nu mai ştiu cand sunt, sau sunt foarte lungi şi foarte dese. Au apărut foarte multe probleme inventate sau care au părut soluții pentru a prelungi termenul de execuţie, de asemenea sunt destule exemple. Apelul meu de astăzi şi din ultimele săptămani şi ultimele luni este către toată lumea. L-am făcut data trecută cand am fost aici, apoi l-am făcut către cei din minister şi au inţeles şi cei din companie. Apelul de astăzi este către parteneri, către cei care au caștigat aceste contracte şi care trebuie să le execute. Trebuie să existe această colaborare din ambele direcţii. Reporter: Că tot vorbea domnul premier de moșteniri grele, să trecem la un alt domeniu cu o moștenire grea: mă refer aici la arhiva SIPA. Astăzi, ministrul justiției a făcut public raportul cu vizitele din 2007 pană in 2013, un cotidian central a publicat date potrivit cărora comisia din SIPA care a inventariat acele documente...; in momentul de faţă avem informaţii că ar fi documente copiate, ar fi existat un xerox acolo. Dvs. ce aţi fost informat pe această temă de ministrul justiției? Sorin Grindeanu: Eu am avut o discuţie cu domnul ministru, ultima legată de acest subiect, la finalul săptămanii trecute. Il aştept la guvern acum, după care să o mergem impreună la Curtea Constituţională şi... Sigur, am mai avut discuţii telefonice zilele trecute, informandu-mă de faptul că azi va da publicităţii, aşa cum ştiaţi şi dvs. de cateva zile, lucrurile de care vorbeaţi. Mai multe amănunte o să vă dau după-amiază. Domnule ministru, hai să vorbim de transporturi şi de situaţiile pe care le-aţi găsit pe diverse şantiere. Răzvan Cuc: După cum a spus şi domnul prim-ministru, intalnirile noastre sunt săptămanale pe evoluţia proiectelor. Astăzi am prezentat situaţia la zi cu ce s-a făcut in 4.1. pe componenta de infrastructură rutieră, cat şi rezultatele vizitelor pe care le-am făcut, atat informand şi presa cand particip. Dar şi eu vă spun un lucru: că cele mai eficiente vizite sunt cele inopinate. Bineinţeles că ce spune domnul prim-ministru este un lucru normal pe care noi il dorim de la antreprenori. Deci, noi avem o relaţie şi, am spus-o tot timpul, statul roman este un partener onest. Mobilizarea pe care am găsit-o pe şantier a fost una precară şi, din acest motiv, in urma vizitelor, am chemat alături de companie constructorii şi le-am trasat şi eu la randul meu un mesaj foarte clar: ori intră intr-un ritm de mobilizare pentru a finaliza loturile in termenele pe care şi le-au asumat, ori dacă nu, bineinţeles, vom aplica clauzele contractuale, vor avea penalităţi şi vom merge chiar şi pană la rezilierea contractelor. Şi, in acest sens, v-aş da exemplu de un obiectiv pe care l-am vizitat in urmă cu o lună de zile la Bacău - aici vorbesc de varianta de ocolire Bacău, unde am avut un antreprenor care, in decursul unui an de zile, a avut un progres al lucrării de 1,6%, ceea ce este inacceptabil; i s-a reziliat contractul, a trecut pe lista neagră a companiilor care participă la licitaţiile care sunt scoase de către CNAIR, timp de doi ani de zile nu va mai putea participa la nici un fel de lucrare. Eu cred că orice firmă care are un palmares şi un balzon nu-şi poate permite să nu se mobilizeze şi să treacă pe o astfel de listă. Un alt subiect pe care l-am discutat cu domnul prim-ministru a fost legat de proiectele pe care le vom lansa in perioada următoare, le-a enunţat şi domnia sa, şi aici de interes sunt secţiunile 1 şi 5 din Autostrada Sibiu - Piteşti, pană la sfarşitul lunii iunie; drumul de mare viteză Piteşti - Craiova; cat şi ringul zero al Bucureştiului, varianta de ocolire pe sud la profil de autostradă, proiect pe care il vom transmite la ANAF chiar săptămana viitoare, domnule prim-ministru, pentru avizare şi pentru a fi urcat pe SEAP; cat şi abordările pe viitor pe care le avem pentru proiectele de infrastructură mare, şi aici m-aş referi şi la autoastrada montană Targu Mureş - Iaşi - Ungheni. Am discutat şi pe autostrada Transilvania, unde ne situăm in acest moment cu evoluţia lucrărilor şi cu modul de abordare pentru secţiunile care urmează să fie scoase la licitaţie in perioada următoare. Noi ne-am respectat toate termenele pe care ni le-am asumat pană acum in faţa domnului prim-ministru şi, in continuare, voi face vizite inopinate pe teren şi vă voi informa şi pe dvs. Sorin Grindeanu: După. Răzvan Cuc: După, bineinţeles, pentru că... Sorin Grindeanu: Iţi spun din experienţă proprie că dacă se aude inainte că vei merge tu sau colegii tăi din minister, va exista o mobilizare care s-ar putea să fie doar atunci şi dacă pleci şi te intorci fără să spui peste o zi, s-ar putea să ai surprize. Aşa că mai bine fără presă... Răzvan Cuc: Ce spunea şi domnul prim-ministru... Bineinţeles, in momentul cand am fost pe secţiunile de autostradă din tronsonul Lugoj - Deva, şi Sebeş - Turda, am găsit o mobilizare să spunem parţial bună, eu n-am fost mulţumit de ea pe unele secţiuni şi am făcut şi atunci la sfarşitul vizitei declaraţiile de rigoare, dar in schimb, cand am făcut vizite inopinate pe şantierele care sunt in apropierea Bucureştiului, cum ar fi Centura Bucureştiului, am găsit persoane din cadrul companiei care lucrau pe tronsonul respectiv şi care erau in pauză de masă. Şi le-am spus şi eu, să-mi aduceţi şi mie programul, ca să-l ştiu şi eu, de pauză pe care-l au, poate nu-i mai deranjez in timpul programului şi să se mobilizeze adecvat pentru că şi-au asumat nişte termene. Altfel, repet, se vor aplica penalități şi nu cred că işi pot asuma să fie practic listaţi şi să fie desemnaţi ca şi nişte constructori neserioşi, astfel nemaiputand participa la licitaţii. Repet, noi cerem o normalitate, nu cerem un lucru ieşit din comun, să se lucreze pentru banii pe care-i primesc de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Acesta este lucrul pe care l-am cerut. Reporter: Domnule ministru, un raport de evaluare aţi trimis la partid? Pentru că ştiţi că are loc o evaluare a miniştrilor. Aveați termen pană in această dimineaţă. Răzvan Cuc: Nu, rapoartele de evaluare sunt trimise şi la partid, raportul de evaluare il fac săptămanal către primul ministru, vă asigur că şi partidul, la fel ca domnul prim-ministru, mă monitorizează săptămanal. Reporter: Deci i-aţi trimis sau nu domnului Dragnea un raport? Răzvan Cuc: Categoric, are raportul. Reporter: /.../ Răzvan Cuc: Dacă vă spun că săptămanal discutăm pe aceste proiecte, are proiectele la zi, toate le are la zi. Inclusiv in cursul zilei de ieri... Reporter: Bun. Sub ce formă, este in scris sau cum? Răzvan Cuc: Sunt rapoartele cu termenele exact cum le discut şi cu domnul prim-ministru. Reporter: Şi vă incadrați in programul de guvernare pană acum cu toate măsurile asumate? Răzvan Cuc: Categoric, m-am incadrat in toate măsurile din programul de guvernare. Reporter: Domnule prim-ministru, dvs ce puteţi să ne spuneţi şi despre ceilalţi miniştri? Sorin Grindeanu: Ce v-am spus şi pană acum, ce vă spun de o lună, o lună şi ceva, două, de cand văd că tot revine acest subiect, şi anume, nu doar cu ministrul transporturilor, ci cu toţi ceilalţi miniştri am intalniri săptămanale, urmăresc să-şi atingă, şi urmăresc şi danşii, bineinţeles, să-şi atingă țintele pe care le au de atins. In unele domenii lucrurile merg cu viteza potrivită, in altele trebuie să mai impulsionez, dar vă rog să priviţi... Reporter: Care sunt acelea? Sorin Grindeanu: N-o să intru in detalii, credeţi-mă. Dar trebuie privite aceste lucruri intr-un mod pozitiv, intr-un mod constructiv, astfel incat atingerea acelor ţinte să fie făcută la termenul potrivit şi in modul potrivit. Reporter: Domnule premier, impozitul pe gospodării a fost criticat de mediul de afaceri. Mai mergeți cu el in continuare sau il amanați, ce veţi face? Sorin Grindeanu: Există in acest moment discuţiile de la Ministerul Finanțelor, danșii trebuie să vină şi cu acel studiu de impact, aşa cum s-au angajat să vină. Discuţiile legate de IVG sunt discuții care in momentul ăsta, din punctul nostru de vedere, trebuie făcute in interior cu specialiștii, pentru a se cristaliza drumul pe care o să mergem in perioada următoare, dar e necesar acel studiu de impact, aşa cum a cerut foarte multă lume. Reporter: Un termen ceva? Sorin Grindeanu: Cred că au un termen asumat, imi cer scuze că-mi scapă acum, dar şi-au asumat un termen undeva la jumătatea lunii iunie. Reporter: Legea achizițiilor publice, care ar urma să simplifice şi să reducă termenele de contractare... Sorin Grindeanu: Vorbim de două lucruri şi chiar vreau să le clarific, de două lucruri diferite: pe de o parte, ceea ce noi tot am spus, şi anume legea proiectelor strategice sau proiectul investiţiilor strategice, care se referă la trei mari domenii, infrastructură, energie şi apărare, şi a doua parte, ceea ce spune toată lumea, fie că vorbim de comune, de orașe, de municipii sau chiar, in urmă cu două zile, la UNCJR, deci toate structurile asociative, legea achizițiilor publice in ansamblu, şi anume simplificarea acestei legi. In acest moment, proiectul este aproape finalizat, mă refer la ambele părţi. In perioada imediat următoare, e finalizat, dacă pot să dau un procent, aproape de 95%-96% - chiar am avut o discuţie cu cel care e responsabil pentru elaborarea acestui proiect in această dimineaţă. In perioada următoare, vor trebui să meargă aceste instituții titulare de filă la Bruxelles, să explice ceea ce vrem să facem, să spună motivele pentru care dorim să facem aceste schimbări, care trebuie să respecte toate criteriile de transparenţă, de legalitate şi aşa mai departe, dar care, in același timp, trebuie să elimine ceea ce reclamă toată lumea, această birocrație excesivă din punctul de vedere al achizițiilor publice şi aceste termene, şi aceste modalităţi pană la urmă care ingreunează activitatea, fie că vorbim de unităţi administrativ-teritoriale, fie că vorbim de ministere. Reporter: Domnule prim-ministru, cu Fondul suveran de dezvoltare şi investiţii ce veţi face? Pentru că il auzeam ieri pe președintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, că spunea că se dorește tot un proiect de lege, la fel cu legea salarizării, inițiat de către parlamentarii PSD şi ALDE? Sorin Grindeanu: Acuma, daţi-mi voie să vă explic, să vă readuc aminte modalitatea sau modul in care legea salarizării a ajuns in parlament. După cum ştiţi foarte bine, şi ştie şi domnul președinte Tăriceanu, decizia politică de a merge pe această cale a fost luată in urmă cu o lună şi ceva, o lună şi jumătate, la Comitetul Executiv al PSD de la Sinaia, şi de asemenea, urmare a unei ședințe ALDE, asta ca să clarificăm prima parte, cea legată de salarizare, legea salarizării. De ce? Pentru a reduce termenele! Şi vă rog să vă uitați in arhivă, la conferinţa de presă pe care am ţinut-o la Sinaia. Şi asta a fost motivația pentru care s-a mers pe această cale, cea a unei inițiative legislative asumate de coaliție, adică de toţi parlamentarii PSD şi ALDE şi nu numai. Referitor la fond, proiectul este finalizat, titular de filă a fost Ministerul Economiei, domnul ministru Tudose, este, aşa cum vă spuneam, finalizat, trebuie să avem o decizie politică de același tip. Nu avem niciun fel de problemă să apucăm pe o cale sau alta şi nu e vorba de a nu-ţi asuma o lege, noi am dat şi pe proiectul legii salarizării, vom da şi pe fondul suveran aviz pozitiv, bineințeles, pentru că s-au creat aceste proiecte şi au lucrat la aceste proiecte oameni care lucrează fie la Ministerul Muncii, fie la... Reporter: (...) proiect de lege inițiat de către parlamentari, cum preferați, sub ce formă vreți ca acest fond să fie inființat? Sorin Grindeanu: Ceea ce mă interesează mai mult este conținutul, modalitatea prin care ajungem acolo e mai puţin importantă. Conținutul, cel care așază şi formează cadrul prin care se va forma acest fond suveran, e mai important decat modalitatea. Repet, e o decizie politică, aşa cum am luat decizia, şi vă rog să vă aduceți aminte cu toții calea pe care am apucat cand am vorbit de legea salarizării, in același mod, in dialog cu liderii coaliției, in coaliție vom lua decizia pe care vom merge, nu există niciun fel de problemă. Reporter: Să ințelegem că domnul Tăriceanu a uitat in cazul legii salarizării cum a stat situația? Aţi avut o discuţie cu el pe această temă? Sorin Grindeanu: Nu știu dacă neapărat a uitat, dar eu readuc aminte telespectatorilor dumneavoastră ce s-a intamplat in urmă cu o lună şi jumătate. Mulţumesc mult de tot. Reporter: Răman in picioare cei 90 de kilometri de autostradă promiși de domnul Cuc la o anterioară vizită? Şi, dacă imi permiteți, şi o reacție pentru ministrul sarb al transporturilor, care spune că anularea autostrăzii Timișoara-Belgrad poate fi imputată autorităţilor romane şi nu celor sarbe, că noi nu am pornit proiectul la timp? Sorin Grindeanu: Vă mulţumesc pentru intrebare, pentru că astăzi domnul ministru Cuc va face precizările necesare şi va veni cu date concrete legate de Timişoara-Pancevo, ca să nu discutăm doar de declarații, ci să vedem datele concrete şi ce s-a susţinut in comisia respectivă de către partea romană şi de către partea sarbă, ca să nu vorbim doar de dragul de a vorbi. Cealaltă intrebare? Reporter: Despre cei 90 de kilometri de autostradă care ar trebui finalizați anul acesta şi care, mulți dintre ei, nu au autorizații sau...? Sorin Grindeanu: Eu sunt optimist, domnul ministru la fel, dacă se va menține ritmul de care aminteam mai devreme, dacă şi constructorii vor ințelege, dacă nu o să mai avem situaţii neprevăzute, cum ar fi cea de care tot amintesc, cu urșii sau, mai nou, am ințeles că e şi cu liliecii; avem pe tronsonul ăla, mai avem un pic şi e autostrada Batman, că e exact același tronson, cu urşi, cu lilieci, cu tot felul de animale. Nu vreau să fiu ințeles greșit, chiar sunt un iubitor al mediului, dar parcă in tronsonul acela s-a strans toată fauna din Romania. E foarte bine, nu neapărat asta e critica, ci faptul că parcă toate aceste lucruri duc la intarzieri. Acum, domnul ministru sunt convins că vă va spune mai multe legate şi de Timişoara-Pancevo. Pe mine vă rog frumos să mă scuzați. Reporter: Aş mai avea o intrebare, s-au rezolvat problemele cu comunicarea in guvern? Sorin Grindeanu: Tot timpul e loc de mai bine, mulţumesc.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro