USR și UDMR au atacat la CCR legea care transferă 46 de hectare din zona Romexpo la CCIR

USR și UDMR au depus împreună vineri o sesizare de neconstituționalitate privind  prin propunerea legislativă, adoptată în data de 2 septembrie, prin care o suprafață de teren de 46 hectare, din nordul Capitalei în zona Romexpo, trece din proprietatea statului în proprietatea Camerei de Comerț.

USR acuză PSD, PNL și PMP că au votat un proiect legislativ prin care se realizează „o devalizare cu mâna Parlamentului în valoare de 300-400 milioane de euro”. 

„Nu este corect să legiferăm politici publice prin intermediul cărora să poată fi date noi ”tunuri imobiliare”, în centrul Bucureștiului. Unul din terenurile care va intra sub incidența noi legi este localizat chiar pe Bulevardul Expoziției. Dacă se dorește valorificarea și dezvoltarea aici a unor proiecte imobiliare, ar fi putut fi organizată o procedură transparentă de licitație. Susținem dezvoltarea și investițiile, dar nu acordarea cu dedicație de terenuri în plină campanie electorală.”, subliniază deputata Cristina Prună, membră în Comisia pentru industrii și servicii, într-un comunicat de presă.

USR numește proiectul drept un „tun imobiliar transpartinic" și consideră că că proiectul este cu dedicație pentru un dezvoltator imobiliar, grupul Iulius controlat de Iulian Dascălu, care dorește să construiască în zona Romexpo un proiect imobiliar.

„Din discuțiile pe care le-am avut informal cu celelalte grupuri, au ajuns peste tot, la toate aceste partide. Nu s-au trezit aceste partide peste noapte să facă un proiect așa în care să dea un teren de peste 400.000 mp gratuit. Din informațiile publice, e cu dedicație pentru grupul Iulius. Îi acuz pe colegii din Parlament că au fost influențați de acest investitor, proiectul devalizează statul român. E o minciună, se va face un mare complex imobiliar, în zonă e 1.000 de euro mp”, a susținut Cătălin Drulă pentru Europa Liberă.

Argumentele de neconstituționalitate

Printre motivele de neconstituționalitate, USR a arătat că, în primul rând, legea încalcă principiul bicameralismului, o condiție extrinsecă de constituționalitate. În Camera decizională, Camera Deputaţilor, propunerea legislativă a fost modificată substanţial, ceea ce a condus la o configuraţie diferită faţă de textul adoptat de Senat şi de finalitatea urmărită de iniţiator.

 

În al doilea rând, USR arată în sesizare că se încalcă art. 1 alin (5) din Constituție prin lipsa studiului de impact. Nu există nici un studiu de impact asupra efectelor scoaterii din patrimoniul statului a imobilelelor care fac obiectul legii. Textul PLX nr. 452/2020 face referire la o serie de imobile care, deși neindentificate exact de lege, sunt de notorietate a fi într-o zonă centrală a capitalei. Or, valoarea unor asemenea imobile poate genera un impact sever asupra bugetului de stat, patrimoniului statului dar și a economiei, fiind introduse în circuitul economic prin efectul legii în discuție.

 

În al treilea rând, se încalcă art. 44 alin (1) și (2) și art. 136 alin (5) din Constituție ca urmare a încălcării drepturilor de proprietate al statului – înstrăinarea prin lege și fără contraprestație, afectarea nelegală a patrimoniului statului. Art. III din propunerea legislativa 452/2020 așa cum a fost adoptată prevede că “terenurile proprietate privată a statului transmise în folosinţa gratuită a Camerei de Comerț și Industrie a României până la data intrării în vigoare a prezentei legi, care nu sunt revendicate, se transmit cu titlu gratuit în proprietatea Camerei de Comerț și Industrie a României” (alin. (1)).

 

În al patrulea rând, se încalcă art. 1 alin. (3) și (5) din Constituție ca urmare a lipsei de claritate a legii. Redactarea propunerii legislative, în forma adoptată de Parlament, configurează un regim juridic confuz al naturii juridice/regimului juridic al transmiterii proprietății gratuite asupra imobilelor vizate.

Cum se apără CCIR și solicitarea NEPI

În schimb, Camera de Comerț afirmă că demersul de a primi cu titlu gratuit dreptul de proprietate asupra terenului, în contextul dezvoltării proiectului investițional, apare pe deplin justificat.

CCIR spune că au apărut, în spațiul public, informații care clasifică terenul aparținând Centrului Expozițional Romexpo ca fiind unul viran. „În acest context, considerăm notorietatea misiunilor și întâlnirilor de afaceri la cel mai înalt nivel, al târgurilor, expozițiilor, concertelor și a altor activități multiple și complexe desfășurate la nivel și standarde internaționale în cadrul Centrului Expozițional Romexpo pe parcursul anilor, ca fiind suficientă ca și contraargument”, arată comunicatul CCIR.

CCIR menționează și faptul că toate clădirile, pavilioanele construcțiile anexe și platformele aferente Complexului Expozițional Romexpo se află în patrimoniul privat al Romexpo S.A, societate al cărei acționar majoritar este CCIR, cu o participație de 91,26 %.

Camera își exprimă totala dezaprobare față de anunțul NEPI, în condițiile precizate, „în special pentru faptul că declarația nu poate avea alt scop decât acela de a produce și mai multă confuzie în spațiul public, privind situația juridică a terenului, pe lângă faptul că se afirmă că se poate oferi ceva pentru un teren care ar trebui să fie liber de sarcini, potrivit legii, pentru a putea scoate la licitație, ceea ce nu este cazul în speță, așa cum vom detalia în continuare”.

Cu o zi înainte, grupul NEPI Rockcastle și-a exprimat interesul de a oferi un preț statului român pentru terenul de la ROMEXPO sau pentru drepturile pentru dezvoltare imobiliară, fără să fie nevoie ca acesta să fie transferat gratuit către o entitate privată, în considerarea dezvoltării unui proiect comercial, transmite compania într-un comunicat remis presei joi.

Compania își manifestă astfel interesul de a participa la o licitație publică de selecție a investitorului pentru dezvoltarea proiectului.

 

Sursa: europalibera.org