UNTRR solicita stoparea cresterii necontrolate a pretului carburantilor

ianuarie 4, 2011

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania solicita stoparea cresterii necontrolate a pretului carburantilor
VÂNDUT LA ACELAŞI PREŢ CA ÎN AUSTRIA CARBURANTUL ÎN ROMÂNIA LASĂ STATUL ROMÂN FĂRĂ 0,5 MILIARDE EURO/AN si ÎL FACE CADOU PETROLIŞTILOR

În anul 2010 pana in decembrie, transportatorii rutieri au inregistrat o crestere a pretului la carburanti (motorina) in Romania cu cca 30%, in baza diferitelor justificari:

- 7-10% - 01.01.2010 - datorata majorarii accizelor cu 17,51% (3,27% majorare reala in euro, 14,24% majorare datorata ratei de schimb anuale data de Banca Centrala Europeana la 01 Octombrie in fiecare an si valabila pentru calcularea accizelor in anul urmator), accizele reprezentand cca 35 % din pret combustibil

- 5% - 01.07.2010 - datorita majorarii TVA cu 5%

- 14% - diferenta maxima rata schimb USD-ROL in perioada ianuarie-decembrie 2010

- x% ? - datorata cresterii cu cca11% a pretului petrolului de la cca 80 USD/baril la cca 90 USD/baril in perioada ianuarie - decembrie 2010. Este greu de apreciat influenta acestei cresteri de 11% a pretului petrolului in pretul final al carburantului livrat la pompa tocmai pentru ca nu stim cat costa cu adevarat carburantul fara accize, fara TVA, si fara marja de profit a companiilor petroliere.

UNTRR a constatat ca in decembrie 2010 pretul carburantilor este majorat din nou, de aceasta data fara a avea nici o justificare!!!

UNTRR atentioneaza asupra falsului avantaj al unor accize mai mici decat cele minime reglementate in Uniunea Europeana, in conditii de pret la pompa aproape egal, diferenta transformandu-se in profitul petrolistilor. Aceasta diferenta nu putea sa finanteze de atatia ani constructia de drumuri si autostrazi in Romania?

Oare guvernul nu sesizeaza aceasta diferenta? Sau guvernul serveste interesele petrolistilor?

În conditiile in care diferenta intre preturile la pompa pentru aceleasi produse este mai mica decat diferenta intre accizele colectate, cine castiga si cine pierde?

O simpla comparatie, la intamplare, intre Austria si Romania, pentru motorina (cifrele in euro) inainte de ultima scumpire din decembrie din Romania

Combustibilul fara taxe e mai scump in Romania! TVA este mai mare in Romania!

Acciza este mai mica in Romania cu 32%, dar pretul final este mai mic doar cu 5%!

Unde merge diferenta? În profitul petrolistilor!

În Romania conform datelor oficiale a fost inregistrat in 2009, un consum de:

Benzina 1.632 mii tone (densitate 0,77) -------->>> 2.119.480.000 litri (2,11 miliarde litri)

Motorina 4.060 mii tone (densitate 0,84)-------->>> 4.833.000.000 litri (4,83 miliarde litri)

PRIN SCUMPIREA DIN DECEMBRIE 2010 ŞI IANUARIE 2011, la un pret de la 5 lei/litru - UNTRR considera ca pretul combustibilului in Romania a ajuns la acelasi nivel cu cel al carburantului din Austria, astfel incat consideram ca Bugetului Romaniei trebuie sa ii revina din pretul de vanzare aceeasi suma colectata din taxe (TVA+accize). Aceasta inseamna o suma de cca 4 miliarde de euro anual! (La un cost de 4 milioane euro/km, cu acesti bani s-ar putea construi 1.000 kilometri de autostrada intr-un an!

Iar guvernul Romaniei taie panglica la 10 km de autostrada pe an).

În marimi comparate, statul Roman ar trebui sa incaseze anul urmator peste 500 milioane de euro in plus fata de anul acesta! Echivalentul a 130 km de autostrada noua.

Cu toate acestea, UNTRR atentioneaza asupra calendarului de majorare a accizelor la combustibil in Romania, conform L157/2005 si L571/2003 (cu modificarile si completarile ulterioare), pana la atingerea pragurilor minime ale accizelor conform Directivei 2003/96/CE - care implica o ultima majorare a accizei la benzina la 01.01.2011 cu cca 11 euro la 1.000 litri si o majorare a accizei la motorina pentru transport cu cca 37 euro la 1.000 litri pana in 01.01.2013, care determina cresterea costurilor cu carburantii ce afecteaza toti operatorii de transport inclusiv clientii acestora.

În conditiile in care preturile la pompa pentru carburant sunt egale in Romania si in Austria, STATUL ROMÂN TREBUIE SĂ ÎŞI REŢINĂ ACEEAŞI SUMĂ CA ŞI STATUL AUSTRIAC SUB FORMĂ DE TAXE (ACCIZĂ + TVA)!

UNTRR SOLICITĂ MĂSURI DE URGENŢĂ ÎN CEST SENS!

IAR SUMELE COLECTATE SĂ FIE ALOCATE STRICT PENTRU MODERNIZAREA REŢELEI DE DRUMURI NAŢIONALE ŞI EUROPENE DIN ROMÂNIA, CEEA CE AR ASIGURA UN RITM DE DEZVOLTARE ECONOMICĂ SUPERIOR CELUI ACTUAL !

Sectorul de transport rutier trebuie sa transfere cresterea costurilor, pentru a-si asigura dezvoltarea proprie. Consumatorii pierd pentru ca pretul bunurilor si serviciilor creste, cererea scade si economia in ansamblu are de suferit.

În aceste conditii, Guvernul trebuie sa regandeasca aplicarea taxelor pe carburanti si sa controleze structura de cost pentru a asigura stabilitatea preturilor si pentru a preveni fluctuatiile pietei care afecteaza grav economia.

Carburantul reprezinta cel mai mare cost al operatorilor de transport rutier, iar cresterea preturilor la pompa va conduce la majorarea continua a costurilor la clienti.

UNDE VOM AJUNGE ÎN ACEST RITM?

Într-o perioada mult prelungita de criza economica, companiile de transport sunt nevoite sa suporte o presiune a costurilor din carburanti alaturi de alte componente de cost majorate, TVA, taxele locale, primele de asigurare, taxele de drum, fara nici o justificare solida, ci doar la bunul plac al celor care au posibilitatea sa le impuna si FĂRĂ SĂ SE OFERE ABSOLUT NIMIC ÎN SCHIMBUL ACESTOR MAJORĂRI - drumuri mai bune la nivel local, plata la timp a daunelor in domeniul asigurarilor, etc.

Desi toti agentii economici si-au adaptat politicile de administrare unui mediu economic national si european grav afectat de criza, sectorul transporturilor rutiere este nevoit sa suporte in fiecare luna cresteri succesive ale costurilor fara a putea sa-si adapteze tarifele in acelasi ritm si cuantum intrucat piata de transport nu permite aceste corectii repetate, inertia sistemului producand erodarea capitalului si in final blocarea financiara a societatilor.

Au fost intelese, desi foarte greu suportate, cresterile datorate majorarii accizelor, a cursului leu/euro si socul cresterii de TVA dar nu pot fi suportate continuu cresteri de pret motivate permanent de factori externi si \"obiectivi\" de catre furnizorii de carburanti a caror singura politica monopolista, chiar in aceasta perioada de criza, o reprezinta nu conservarea marjei de profit, ci cresterea acesteia in orice conditii.

Se constata ca Guvernul Romaniei, atent la politicile macroeconomice, nu ia niciun fel de pozitie pentru stoparea acestui fenomen care a devenit o puternica frana in mecanismul economic si care ar putea produce chiar blocarea lui, asa cum s-a intamplat in GRECIA.

UNTRR trage inca o data un semnal de alarma pentru stoparea cu toata fermitatea a unui fenomen care conduce inevitabil si permanent la cresteri de preturi la raft ale tuturor produselor.

Acesta reprezinta unul din motivele pentru care majoritatea romanilor din zonele de frontiera isi fac cumparaturile in tarile vecine.

Consideram ca acest fapt este in acelasi timp rusinos si revoltator.

UNTRR isi exprima clar dezacordul fata de aceasta politica de preturi monopolista practicata de companiile petroliere si solicita Guvernului Romaniei sa adopte o pozitie hotarata de stopare a fenomenului.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro