UNTRR privind cresterea necontrolata a pretului carburantilor in Romania

ianuarie 12, 2011

In anul 2010 pana in decembrie, transportatorii rutieri au inregistrat o crestere a pretului la carburanti (motorina) in Romania cu cca 30%, in baza diferitelor justificari mai mult sau mai putin plauzibile.

Anul 2011, a inceput cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburantilor - acciza la benzina a ajuns la pragul minim din UE de 359 Euro/1000 litri, incheind perioada de tranzitie de 4 ani, iar acciza la motorina majorata la 302,51 Euro/1000 litri isi urmeaza calendarul pana la 01.01.2013 cand trebuie sa atinga un minim de 330 Euro/100 litri.

La inceputul acestui an, pentru prima data si publicul larg si media au inceput sa realizeze ca in Romania, tara cu resurse naturale si cu port maritim, pretul carburantului fara taxe este mai mare decat in alte tari europene care nu dispun nici de resurse proprii si nici de acces maritim.

Astfel, am constatat ca in 2011 in Romania pretul de referinta final in euro al celei mai ieftine motorine este 1,179 Euro/litru conform preturilor de referinta, accizelor si TVA valabil in ianuarie 2011, iar fara accize si TVA pretul este de 0,64 euro/litru. În Austria pretul de referinta este 1,225 Euro/litru, din care acciza este 0,37 euro/litru, iar TVA de 20% reprezinta 0,204 Euro/litru, pretul fara taxe fiind, conform Ministerului Economiei din Austria, de 0,585 Euro/litru, diferenta reprezentand marja industriei. În Germania, conform asociatiei petrolistilor, pretul de referinta este 1,25 Euro/litru, cu o acciza de 0,47 euro/litru, cu o valoare de 0,458 Euro/litru si cu o marja de 0,125 euro/litru pentru industrie.

Romania are un PIB/locuitor de 7390 USD, situata pe locul 67 intr-un clasament global (din 182 tari), urmatoare tara din UE fiind Polonia, aflata in acelasi clasament pe locul 50 cu 11520 USD.

La clasamentul paritatii puterii de cumparare, Romania coboara pe locul 70, iar Polonia urca pe locul 44.

Avand in vedere aceste situatie, UNTRR solicita
Guvernului Romaniei sa dispuna toate masurile necesare pentru:

1. Stoparea cresterii necontrolate a preturilor la motorina,

2. Asigurarea functionarii libere a pietei carburantilor,

3. Asigurarea transparentei structurii preturilor carburantilor,

4. Returnarea catre transportatorii rutieri a accizei aferente transporturilor rutiere comerciale.

Reamintim ca in Romania in 2009, s-a inregistrat conform datelor oficiale, un consum de:

Benzina 1.632 mii tone (densitate 0,77) -------->>> 2.119.480.000 litri (2,11 miliarde litri)

Motorina 4.060 mii tone (densitate 0,84)-------->>> 4.833.000.000 litri (4,83 miliarde litri)

 

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro