Concluziile primului studiu din România privind fenomenul automedicaţiei comandat de Fundaţia OZONE arată faptul că 73% din populaţia ţării îşi administrează medicamente fără a consulta în prealabil un specialist. Peste 22% dintre respondenţi au declarat că iau medicamente fără a apela la sfatul medicului, cel puţin o dată pe lună. Femeile sunt cele care apelează cel mai frecvent la automedicaţie, procentul acestora fiind de 82%, comparativ cu doar 63% dintre bărbaţi.
„Considerăm acest prim-studiu ca fiind baza viitoarelor proiecte ale Fundaţiei Ozone cu privire la fenomentul automedicaţiei. Concluziile studiului ne oferă o imagine de ansamblu a comportamentului populaţiei vizavi de tratamentul diverselor afecţiuni. În perioada următoare, studiul va fi pus la dispoziţia instituţiilor publice interesate cu atribuţii în managementul sănătăţii publice” a declarat Carmen Tănase, Directorul Executiv al Fundaţiei OZONE.
Alături de proiectul „Fii responsabil! Citeşte prospectul!” studiul face parte din campania naţională „Pentru o automedicaţie raţională” lansată de Fundaţia OZONE la sfârşitul anului trecut.
Aproximativ jumătate dintre români se consideră suficient de informaţi pentru a-şi administra singuri medicamente atunci când suferă de afecţiuni minore. Cele mai frecvente dintre acestea, pentru care populaţia apelează la automedicaţie sunt: cefaleea, durerile de gât şi virozele respiratorii. În acelaşi timp, unu din doi români declară că oferă sfaturi rudelor şi apropiaţilor cu privire la tratarea unor probleme de sănătate . Iar 1 din 7 parinţi (14%) îşi tratează copiii atunci cand acestia au probleme de sanatate fără a merge mai întâi la medic pentru a primi sfaturi avizate.
Atunci cand se informează, pacienţii citesc în special indicaţiile terapeutice şi modul de administrare conţinute în prospect (68%), abia apoi urmează dozajul, data expirării, interacţiunea cu alte medicamente, efectele secundare sau substanţa activă. Un rol important in procesul de informare asupra unui medicament il deţine şi preţul, un procent de 51% din respondenti indicând preţul ca fiind la baza informaţiilor despre un produs. În decizia de cumpărare a unui medicament care se eliberează fără prescripţie medicală, cea mai mare influenţă o exercită sfatul medicului/farmacistului(80%) dar şi al familiei (56%). Pe locul secund se situează broşurile şi sfaturile primite de la prieteni şi vecini.
În privinţa efectelor secundare ale automedicaţiei, românii se tem cel mai mult de riscurile care pot apărea în urma administrării medicamentelor pentru combaterea tulburărilor de somn, a durerilor de stomac şi a durerilor de cap. Cefaleea este intens combătută cu automedicaţie cu toate că este asociată cu cel mai crescut risc de apariţie al efectelor secundare. Locuitorii capitalei apeleaza mai frecvent la automedicaţie în cazul apariţiei simptomelor caracteristice răcelii şi gripei (dureri de gât, febră, nas înfundat) şi în cazul durerilor de spate şi reumatice, comparativ cu restul ţării.
Studiul pune in evidenţă, de asemenea, factorii ce favorizează automedicaţia: existenţa unor simptome ce permit desfăşurarea normală a activităţilor zilnice; intervalul scurt de timp de la debutul simptomatologiei, mai precis în primele trei zile; existenţa unei simptomatologii asemănătoare în antecedente; convingerea că afecţiunea nu poate pune viaţa în pericol.
Atunci când merg însă la medic românii sunt foarte conştiincioşi: 80% respectă doza şi durata tratamentului indicate. Mai mult de jumătate din români se decid să meargă la medic abia atunci când simptomele apărute le împiedică buna desfăşurare a activităţii zilnice.
Alături de site-ul www.auto-medicatie.ro, Fundaţia OZONE pune la dispoziţie publicului un alt canal de informare, Linia telefonică a automedicaţiei raţionale, ce poate fi accesată formând 021-2086363 (call center, tarif normal apelabil din orice reţea) unde cei intersaţi pot primi sfaturi practice privind automedicaţia, precum şi detalii privind campaniile Fundaţiei Ozone. Aceasta nu este un centru de diagnostic şi nu asigură servicii de diagnosticare si tratament. De asemenea, nu este un serviciu de urgenţă şi nu înlocuieşte sfatul medicului sau al farmacistului.
Studiul a fost realizat de compania GfK la nivel naţional în perioada 1-14 mai şi are o marjă de eroare de 2,9%.
Despre Fundaţia Ozone
Fundaţia Ozone s-a lansat în luna decembrie 2005 şi are ca principală activitate educarea populaţiei cu privire la fenomenul automedicaţiei. Principalul susţinător al campaniilor sociale desfăşurate de Fundaţia Ozone este compania Ozone Laboratories. În 2006 compania Ozone va investi aproximativ 200.000 euro în proiecte sociale. Ozone Laboratories este singurul membru din România al AESGP, The Association of the European Self-Medication Industry (www.aesgp.be).
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro