Trasaturile romanilor in proprii lor ochi: ospitalitate si originalitate

Principalele trăsături ale românului tipic, aşa cum este el perceput de majoritatea semenilor săi, sunt ospitalitatea şi inventivitatea, urmate de hărnicie şi ipocrizie. Acestea sunt rezultatele unui studiu efectuat de Secţia de Comunicare Socială şi Relaţii Publice din cadrul Facultăţii de Litere a Universităţii Bucureşti, în primăvara acestui an, pe un eşantion de peste 2.000 de persoane, selectate atât din Bucureşti, cât şi din alte oraşe ale ţării.
Studiul, care a avut ca temă „Stereotipurile românilor”, a încercat să afle care este imaginea pe care românii şi-au creat-o despre ei înşişi şi despre popoarele din jur.
Prin urmare, potrivit studiul, românii au o părere polarizată despre ei înşişi, caracterizându-se în primul rând prin atribute pozitive ca ingeniozitatea şi hărnicia, dar şi prin atribute negative ca ipocrizia, lenea, sărăcia sau ignoranţa.
De asemenea, studiul a arătat că, în percepţia sa, românul tipic este un bărbat cu vârsta cuprinsă între 30 şi 40 de ani, căsătorit şi cu doi copii, care mănâncă sarmale şi bea ţuică.
Principalele atribute ale poporului german sunt corectitudinea, rigoarea şi disciplina, în timp ce italienii, popor latin, sunt asociaţi cu un anumit temperament specific popoarelor care pun un accent deosebit pe relaţiile sociale şi pentru care este foarte importantă existenţa în cadrul comunităţii. În acest fel, pentru poporul italian este reţinută imaginea de vorbăreţi şi petrecăreţi, ca expresie a valenţelor comunicaţionale ale acestui popor mediteranean. Imaginea românilor despre poporul francez, pe care îl percepe ca fiind orgolios şi extrem de naţionalist, se bazează în primul rând pe statutul de fostă mare putere culturală, care îşi exercita hegemonia mondială prin realizări de excepţie în toate domeniile. De asemenea, o mare parte a respondenþilor au fost de pãrere cã francezul tipic este un romantic incurabil, fapt ce reiese din modul de viaţă pe care acesta îl promovează. În ceea ce priveşte imaginea românilor despre americani, aceasta este se bazează în primul rând pe caracterizări negative, ei fiind, în concepţia românilor, graşi, proşti sau superficiali, dar şi deschişi şi pragmatici. Ruşii sunt, obiectiv vorbind, cei mai mari consumatori de băuturi alcoolice din Europa, fapt ce a determinat un procent covârşitor de respondenţi să asocieze imaginea acestei naţiuni cu cea a unor „alcoolici”. De asemenea, ruşii mai sunt percepuţi şi ca fiind duri, războinici şi puternici, probabil şi ca urmare a relaţiilor beligerante cu vecinii (inclusiv România). (Sectia de Comunicare Sociala si Relatii Publice din cadrul Facultatii de Litere a Universitatii Bucuresti)