Turismul romanesc are nevoie de sistemul tichetelor de vacanta pentru a-si consolida cresterea din 2012 si a pune bazele unei dezvoltari durabile.
Avantajele tichetelor de vacanta sunt multiple:
- accesul crescut al angajatilor la concedii,
- recuperarea capacitatii de munca
- încurajarea salariatilor sa aleaga destinatii romanesti
- descoperirea Romaniei turistice
- cresterea investitiilor în turismul romanesc
- dezvoltarea pe orizontala a domeniilor conexe: infrastructura, constructii, transport, productie, alimentatie, servicii
- crearea de noi locuri de munca.
La fel de importanta este componenta de crestere a veniturilor la buget pe care o aduce utilizarea tichetelor de vacanta. Acest sistem aduce cu sine reducerea economiei subterane, pentru ca sistemul este transparent, iar circuitul banilor este închis si usor de verificat. Are loc o suplimentare a veniturilor cu taxele aferente locurilor noi de munca, dar si o colectare suplimentara de TVA
Experienta perioadei 2009 – 2012 ne arata ca pentru relansarea sistemului tichetelor de vacanta este nevoie de urmatoarele masuri:
1. Anularea conditiei de acordare prin care angajatorul trebuie sa fi avut profit sau venit în anul fiscal anterior. Acesata masura este necesara pentru ca altfel este limitat numarul de angajatori care pot oferi tichete salariatilor.
2. Obligativitatea pentru institutiile de stat sa acorde tichete de vacanta salariatilor.Acest lucru ar însemna o forma de bonus avantajoasa economic si pentru buget dar care ar veni în sprijinul unei categorii defavorizate de masurile economice anti-criza. Cum aceasta categorie se afla înca în procesul de recuperare a diminuarii anterioare a veniturilor, o recuperare de tipul tichetelor de vacanta ar fi binevenita si, alaturi de impactul asupra angajatilor, ar aduce o contributie majora la bugetul de stat si la dezvoltarea industriilor conexe.
Daca ne uitam la situatia actuala din turism, vedem ca 60% din veniturile realizate în turism sunt declarate, iar 40% din veniturile realizate reprezinta încasari la negru. Acest lucru este în masura sa ne arate cat de important este utilizarea tichetelor de vacanta pentru a fiscaliza veniturile din turism si pentru a-i încuraja pe cei corecti care îsi platesc taxele si contributiile la buget si care au de suferit de multe ori din cauza concurentei incorecte a celor care practica turismul la negru.
În situatia în care 1.000.000 angajati din sistemul bugetar ar folosi tichetele de vacanta în unitati turistice din Romania, am avea urmatoarele efecte economice:
1. 15.000 de noi locuri de munca
2. Reducerea cheltuielilor bugetului de stat cu ajutorul de somaj
3. Cresterea veniturilor la bugetul de stat prin eliminarea economiei subterane, impozite din crearea noilor locuri de munca, impozit din veniturile suplimentare ale societatilor
4. Cresterea veniturilor nete ale angajatilor
Cresterea profitabilitatii angajatorilor.
Avantaje pentru bugetul de stat : 161 milioane de euro
Avantaje pentru societatile comerciale (angajatori): 231 milioane de euro
Avantaje pentru salariati: 100 milioane de euro.
Federatia Patronatelor din Turism si Servicii (FPTS) recomanda de aceea relaxarea conditiilor de acordare a tichetelor de vacanta, precum si acordarea lor catre bugetari ceea ce ar determina cresterea accesului la aceste avantaje a unui numar cat mai mare de angajati romani.
Astfel, consumul de produse turistice va creste cu un impact direct proportional asupra bugetului de stat si asupra dezvoltarii atat de importante a turismului si a domeniilor conexe.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro