Organizatorii si istoricul cauzei
In 19 februarie, Claudiu Morarescu a lansat pe Facebook un apel prietenilor Lets improve Romanias image'( http://apps.facebook.com/causes/225078?m=618c3fb4), iar acestia l-au transmis mai departe prietenilor lor si, din om in om, grupul are acum aproape 17.000 de persoane: romani aflati in tara sau in strainatate, dar si straini care cunosc Romania sau romani. Succesul l-a surprins chiar si pe initiator si ceea ce a inceput ca o discutie intre prieteni incepe sa devina un grup puternic.
Claudiu Morarescu este brasovean, absolvent al unui master in traduceri si comunicare, proprietarul unui birou de traduceri si servicii pentru expatriati. 'Lucrez in permanenta cu straini spune Claudiu - si pot spune ca majoritatea celor care cunosc Romania sunt incantati de ceea ce vad in jur. Imaginea pe care o avem in strainatate nu reflecta realitatea. Am trait in Germania un an intre 91- 92 si constat ca, dupa 17 ani, imaginea Romaniei in Europa este inca deformata. In plus, dupa evenimentele din Italia, mi-am dat seama ca nu imi doresc (si cred ca vorbesc in numele tuturor romanilor) sa merg in strainatate si sa-mi fie frica sau rusine sa spun ca sunt roman.
Dupa cum iti spuneam, intentia noastra este de a infiinta o fundatie non-profit. Fondurile stranse vor fi folosite pentru proiecte de promovare a imaginii Romaniei in strainatate. Mai concret, demararea unor campanii de cunoastere a Romaniei si de schimbare a imaginii negative pe care Romania o are la ora actuala . Fondurile primite vor fi administrate de asociatie si chiar dorim sa existe un observator neutru care sa urmareasca modul in care fondurile sunt cheltuite. In momentul de fata ma ocup de procedurile necesare pentru crearea unei astfel de organizatii.'
Cand ideea a inceput sa prinda, Claudiu a adaugat grupului si doi ofiteri: pe Luminita Georgescu, colega de facultate cu Claudiu Morarescu, stabilita de 7 ani in Franta si pe Diana Olar, o tanara cu experienta internationala in marketing, aflata la studii de master in SUA, cunoscuta prin intermediul cauzei.
Luminita ne-a povestit: 'Din prima clipa cand am ajuns aici, vorbind foarte bine franceza (vive le systme ducationnel roumain qui impressionne les trangers!), am fost integrata extrem de repede, chiar daca surprizele au fost nenumarate si variate.
Pe scurt, in general francezii au imaginea unei Romanii care si-a ucis dictatorii in ziua de Craciun, a mizeriei umane din orfelinatele de dupa Revolutie, a 'exportului' de prostitutie si populatiilor nomade gitane, a performantelor sportive (Comaneci, Nastase, Hagi, Mutu, etc.) si a lui Dracula. Putini sunt cei care stiu ca suntem o tara latina intre slavi, ca avem origini, cultura si istorie comune.
Stiu ca de atatia ani fac tot posibilul sa schimb 'cliseele' si prejudecatile celor pe care ii intalnesc in drumul meu. Explicatii, informatii, documente, experiente gastronomice sau chiar turistice, toate metodele sunt utile si pot sa afirm ca au 90% rezultate pozitive. Raman in continuare cei 10% care fie sunt prea obtuzi sau/si xenofobi, fie pur si simplu au avut parte de o experienta negativa legate de Romania/romani. Este adevarat ca este nevoie de motivatie si energie pentru a schimba lucrurile, dar din experienta mea pot spune ca 'ambasadorii' Romaniei suntem noi toti, cei care calatorim sau locuim in afara granitelor!
Din nefericire, situatia politica si economica a tarii se degradeaza pe zi ce trece. Dupa parerea mea, noi, tinerii avem doua 'challenges' inevitabile si extrem de importante : pe de-o parte, schimbarea situatiei politice si a mentalitatii din tara; pe de alta parte, schimbarea imaginii in Europa. Sunt doua 'santiere de lucru' extrem de serioase, stiu... dar sunt optimista si, tocmai, prin actiuni de genul celei pe care o demaram putem obtine reactii si sustinere din partea tuturor celor care au incredere in viitorul natiei si al culturii romanesti.'
Diana Olar a adaugat si ea: 'Ca romanca, m-am lovit de nenumarate ori de opinii negative si aparent neinformate ale strainilor. Am fost furioasa si am concis ca este foarte nedrept ceea ce mi se intampla. In timp insa am invatat ca vina nu este a lor - a strainilor care aproape nu ma credeau cand le povesteam realitatea mea despre Romania ei exprima exact ceea ce transmitem noi (sau acceptam sa fie transmis) peste hotare: o imagine a unei tari sarace, cu oameni disperati si dispusi la orice, cu caini vagabonzi, cersetori, copii furati, prostituate, coruptie si criminali.
Ca marketer, frustrarea este si mai mare cand stiu ca se poate schimba si crea o imagine durabila a unei tari, a unui produs, om orice atat timp cat se bazeaza fundamental pe realitate. Si simt ca realitatea cunoscuta in afara nu coincide cu adevarul. Da, sunt multe de schimbat in 'casa' si cred ca primul pas este acela de a accepta ca Romania nu este perfecta, ca romanii pot invata multe din experienta altor popoare si grupul de pe Facebook are rolul sa adreseze si aceste aspecte. Insa si noi, romanii, avem multe de daruit, infinit mai multe decat se stie. Am fost educata sa imi cunosc tara si sa o iubesc, cu bune si rele. Si m-am saturat sa astept sa vina de altundeva mana salvatoare care sa 'ne faca dreptate' - vreau sa contribui la- si vreau sa generez o schimbare in modul in care suntem cunoscuti peste hotare. Cred ca exista o oportunitate, un instrument la indemana Internetul - iar reactiile exceptionale primite pana acum si numarul mare de romani si straini care ni le alatura pe grup cred ca sunt semnale ca suntem 'pe drumul cel bun'.
Vor reusi 17.000 de tineri sa faca mai mult decat 30 milioane de RON?
In a doua jumatate a anului 2008, Agentia pentru Strategii Guvernamentale (ASG) a initiat o campanie de comunicare de 30 milioane de RON Romani in Europa' desfasurata in Italia de Playteam SRL si in Spania de Saatchi&Saatchi. Ca urmare a campaniei, procentul de spanioli care aveau o opinie proasta despre romanii din Spania a scazut de la 61% la 51%, iar numarul italienilor care considera ca Italia are de castigat de pe urma imigrantilor a crescut tot cu 10% de la 48% la 58%. E clar ca inca mai este nevoie de multe actiuni. Cele doua campanii s-au bazat mai mult pe canalul TV si mai putin pe Internet. Initiativa tinerilor romani este o componenta utila a campaniilor deja derulate cu acoperire mult mai mica, dar cu durata de viata mai lunga.
'Inscrierea a peste 10.000 de persoane spune Florin Ionescu, Corporate Communication Officer Saatchi & Saatchi - pe un grup care are drept initiativa imbunatatirea imaginii Romaniei este un fapt concret. Cu alte cuvinte, toti acesti oameni au facut un prim pas prin simpla actiune de a adera la o comunitate. Concret, ei pot face multe pentru a promova tara: de la postarea de fotografii pe retelele sociale, la articole pe bloguri, pana la invitatii pentru prietenii lor straini. Pot face tot ceea ce vor ei si le este la indemana. Succesul actiunilor va fi determinat insa de entuziasm si de perspectivele pe care le vor oferi asupra Romaniei. La un singur lucru cred ca ar trebui sa fie atenti: sa nu se cramponeze de vesnicele clisee si lamentari nationale.'
Nu toate cauzele de pe Facebook sunt cauze de un click' la care te gandesti doar in secunda in care le accepti sau le respingi. Unele se dovedesc virale peste asteptari si ar putea eventual sa reusesca sa cladeasca comunitati foarte active cu acces la fonduri si la expertiza. Cauza imaginii Romaniei se pare ca a atins o coarda sensibila, dar vor reusi tinerii sa gaseasca ideile si modalitatile cele mai bune de actiune? Pana la urma, rezultatele care conteaza sunt oamenii pe care i-ai intalnit si carora le-ai schimbat parerea despre tara ta. Si sigur poti obtine un procent mai bun de 10%.
Imaginea Romaniei? Te intereseaza mai mult decat crezi.
Am auzit deseori romani spunand: Invatamantul romanesc e la pamant', Industria romaneasca e distrusa', Nu e nimic interesant de vizitat in oraselul nostru', Romanii sunt lenesi si nu vor sa lucreze, mai bine fura sau pacalesc', In Romania nu ai nicio sansa ca antreprenor, cercetator' etc.. De ce le spun?
-Poate pentru ca in comunism nu aveau voie sa le spuna si cei care le spuneau erau vazuti ca fiind curajosi si realisti. Azi nu mai e valabil acest lucru: oricine poate sa spuna orice doreste.
-Poate pentru a se scoate pe sine in evidenta: reusitele personale ale celor plecati la doctorat in strainatate sunt mai stralucitoare daca vin dintr-o tara cu invatamantul la pamant'?
-Poate pentru ca isi doresc mai multa atentie si vad ca doar aceste lucruri negative le-o aduc? Sau esti mai interesant daca esti un critic caustic al sistemului?
In realitate nu se intampla asa. Tot ce spui negativ se rasfrange negativ asupra ta. Brandul tarii din care vii e parte a brandului personal. Oamenii care sunt cautati si reusesc in viata sunt activi, pozitivi si inconjurati de succese. Emit afirmatii pozitive si negative in proportie de cel putin 4 la 1. De aceea, brandul de tara e si o chestiune personala.
L-am intrebat pe Florin Ionescu, Corporate Communication Officer Saatchi & Saatchi - care ar fi cateva reguli de 'PR' pe care sa le aplice fiecare roman ca sa imbunatateasca imaginea Romaniei si iata ce mi-a raspuns:
'Mi-ar placea sa nu vorbim despre reguli sau despre 'retete', ci sa fim autentici, constienti de noi insine si de ceea ce ne inconjoara. Poate, am putea ca in fiecare zi, inainte de iesi din casa sa ne uitam in oglinda si sa ne intrebam: 'Ce mi-ar placea sa vad astazi pe strada? Cum mi-ar placea sa se poarte ceilalti cu mine?'. Iar dupa aceea, sa ne comportam exact asa cum ne-am dori sa se poarte ceilalti cu noi. Principiul este simplu: primesti ceea ce oferi si din nou discutia se poarta in jurul educatiei Prin urmare, nu vom primi niciodata respect daca nu-l oferim si tot de aceea, daca noua ca romani nu ne place aceasta tara, cu tot ceea ce inseamna ea, atunci nici strainilor nu le va place. De aceea, nicio campanie de imagine, indiferent de resurse, nu va schimba realmente atitudini sau comportamente daca noi nu ne vom modela si nu vom putea oferi alte perspective. Printre altele, am putea decide sa iesim din ignoranta de a nu ne cunoaste istoria nationala si povestile locurilor. Dincolo de peisaje, oamenii cauta povesti. Iar poporul roman, cu toate ca s-a nascut poet si frate cu codru nu prea isi cunoaste povestile, in schimb incearca sa se adapteze si sa se alinieze/alieneze la trendurile international. Unde este aroma locala, unde sunt lucrurile care sunt doar ale noastre, unde sta elementul de unicitate? Concluzionez: nu am un set de reguli care sa fie aplicate de fiecare roman pentru imbunatatirea imaginii Romaniei, ci o dorinta: imi doresc ca schimbarea sa fie data de noi si se manifeste prin noi. Prin fiecare.'
Fiecare dintre noi are interesul si capacitatea de a imbunatati imaginea Romaniei si este de datoria noastra sa incercam sa ne prezentam intr-o lumina favorabila.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro