Starea sistemului sanitar dupa trei ani de reforma

septembrie 22, 2008

In perioada 2005-2008 sistemul sanitar a fost supus primei reforme reale din ultimii 30 de ani - reforma financiara, conceptuala si manageriala cu rezultate in asigurarea starii de sanatate a cetatenilor, conform Constitutiei. Toate masurile luate au fost guvernate de principiul ca sanatatea cetateanului este o prioritate nationala permanenta.

In concordanta cu Programul de guvernare, comparativ cu anul 2004, cheltuielile publice pentru sanatate s-au majorat semnificativ inca din primul an de mandat, cresterea fiind de 33% in anii 2005 si 2006, de 75% in anul 2007 si de 129,4% in 2008.

Totodata, ponderea cheltuielilor pentru sanatate in PIB a crescut progresiv, ajungand in 2008 la 4,1% fata de 3,8 % in 2007 si respectiv 3,7% in 2004.

Cheltuielile efectuate de Ministerul Sanatatii Publice au crescut cu 119,2% in 2007 fata de 2004, iar pentru anul 2008 cheltuielile programate sunt de 4425,5 milioane lei, in crestere cu 51% fata de 2007.

Ø prin cresterea fondurilor pentru medicamente cu 130%, de la 1138,4 milioane lei in 2004, la 2617,9 milioane lei in 2007, peste 2000 de medicamente se eliberaza gratuit sau compensat;

Ø De asemenea, a fost largit accesul la medicamente prin reproiectarea listei de medicamente gratuite si compensate. Noua lista are cu 25% mai multe DCI-uri (substante active care stau la baza medicamentelor). De asemenea, in noua lista sunt incluse medicamente de ultima generatie, ceea ce va duce la o mai buna gestionare a bolilor si la cresterea calitatii vietii pacientului;

Ø S-a creat posibilitatea achizitionarii prin farmaciile cu circuit deschis a medicamentelor necesare tratamentului ambulatoriu pentru afectiunile oncologice, diabet zaharat si tratamentul starii posttransplant, incluse in subprograme de sanatate aferente; acesta masura a venit in sprijinul bolnavilor cu afectiuni grave, facilitand accesul acestora la medicamentele necesare.

Medicina preventiva este fundamentul reformei sistemului sanitar.

In consecinta, sumele pentru asistenta medicala primara si ambulatorie de specialitate au fost majorate cu 88,3%, de la 547,9 milioane lei in anul 2004 la 1031,9 milioane lei in anul 2007 (fara sumele aferente programului national de evaluare).

Programul national de evaluare a starii de sanatate a populatiei (PNESS) in asistenta medicala primara este inceputul medicinei preventive in Romania.

Ø In cursul anului in care s-a derulat PNESS s-a prezentat la medic 58% din populatia tarii, care a primit taloane.

Pentru guvern este importanta starea de sanatate a fiecarui cetatean, de aceea PNESS s-a adresat atat asiguratilor cat si neasiguratilor. Acestia din urma au beneficiat dupa multi ani de un control medical gratuit.

Ø In urma evaluarii riscurilor, au fost identificate 4.114.969 de persoane cu risc de imbolnavire, reprezentand 37% din persoanele evaluate. 30% din cei evaluati prezinta risc de imbolnavire prin diabet zaharat ; 7% prezinta riscul aparitiei unei afectiuni cardiovasculare, iar pe locul trei se afla riscul de imbolnavire printr-o afectiune oncologica.

Programul PNESS reprezinta fundamentul viitoarelor politici si programe preventie.

Ø In trimestrul IV al anului 2008 va incepe vaccinarea pentru HPV, virus asociat cu 96% din cancerele de col uterin, pentru cohorta de fetite de clasa a IV a. Tot din toamna acestui an, va incepe implementarea. Femeile din grupa tinta intre 25 si 64 de ani vor primi, esalonat, invitatia de participare la primului program organizat de screening pentru cancerul de col uterin. Programul va dura trei ani iar pentru acest an fondurile sunt deja alocate.

Asigurarea calitatii serviciilor medicale presupune existenta unui corp medical calificat si echitabil distribuit in toate regiunile tarii; constrangerile impuse de deschiderea pietei muncii din Uniunea Europeana pentru medicii din Romania, a determinat o serie de masuri de ajustare a retributiei acestora, astfel:

In perioada 2004-2007:

Ø Veniturile medii salariale ale diferitelor categorii profesionale (care includ si alte drepturi salariale) in perioada s-au dublat: medici si farmacisti -95%, alt personal sanitar superior - 101%, personal sanitar mediu - 106%, personal sanitar auxiliar-120% si personal de cercetare -110%;

Ø Personalul din unitati sanitare publice care functioneaza in localitati cu conditii deosebite de munca sau unde atragerea personalului se face cu greutate beneficiaza de un spor intre 20-60% din salariul de baza;

Ø Salariile de baza ale medicilor rezidenti au fost majorate intre 83% -89%, astfel, salariul de baza al unui medic rezident in ultimii doi ani de pregatire a crescut la 1327 lei in decembrie 2007;

Ø Pentru asigurarea stabilitatii in sistemul sanitar, personalul a beneficiat in anul 2007 de o prima de stabilitate, urmand ca in anul 2008 sa beneficieze de doua prime de stabilitate, una in trimestrul II si cealalta in trimestrul IV. Valoarea acestor prime este egala cu salariul minim corespunzator functiei ocupate

Ø S-a majorat numarul medicilor de familie, circa 40% din acestia profesand in mediul rural;

Ø Incepand cu luna iulie 2008, administratia publica locala are posibilitatea sa acorde facilitati si stimulente aferente instalarii unui medic, infiintarii si fuctionarii cabinetului medical si de asemenea s-a creat posibilitatea efectuarii de investitii publice, din bugetul de stat, in infrastructura medicala din mediul rural.

Asistenta medicala de urgenta este gratuita pentru toti cetatenii, indiferent daca sunt sau nu asigurati.

Incepand cu 1 ianuarie 2007, unitatile si compartimentele de primire a urgentelor din cadrul spitalelor de urgenta sunt finantate din bugetul de stat si din venituri proprii ale Ministerului Sanatatii Publice cu sumele aferente cheltuielilor de personal si cheltuielilor cu medicamentele si materialele sanitare. Sumele aferente acestor cheltuieli sunt prevazute in mod distinct in bugetul spitalului.

Ø A fost creat si consolidat sistemul national de asistenta medicala de urgenta si de prim ajutor calificat;

Ø S-au infiintat structuri integrate pentru asigurarea urgentelor, respectiv Unitati de Primiri Urgente (UPU) - Servicii Mobile de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD)

Ø S-au infiintat Servicii Mobile de Urgenta, Reanimare si Descarcerare noi, in 21 de judete si in municipiul Bucuresti;

Ø Totodata, numarul echipajelor de interventie a crescut de la 30 in 2005, la 120 in 2008, urmand ca in anul 2009 numarul acestora sa creasca cu inca 150 de achipaje; municipiul Bucuresti dispune in prezent de 30 de echipaje.

Ca o consecinta a acestor masuri, a crescut capacitatea de interventie a structurilor de urgenta, calitatea actului medical prestat si extrem de important, a scazut timpul de reactie la solicitari; astfel, timpul de reactie pentru echipajele de prim-ajutor este de 8 minute pentru orase si respectiv 12 minute pentru judet, iar pentru echipajele de reanimare este de 20 de minute in judet; cu aceste rezultate, au fost devansate angajamentele asumate pentru anul 2014.

Ø A fost finalizata achizitia a 1520 de ambulante, fata de un numar de 400 de masini din perioada 2000-2004, ceea ce a determinat reinoirea parcului auto si atingerea standardelor UE;

Ø In cursul anului 2008 si 2009 vor mai fi achizitionate inca 900 de ambulante, precum si 4 masini de interventie in accidente colective si dezastre si 16 masini de transport politraumatisme si victime;

Ø A fost adjudecata licitatia pentru suplimentarea cu 3 masini de interventie in accidente colective si dezastre si respectiv 55 de masini de transport politraumatisme si victime;

Ø Dotarea cu echipamente medicale moderne si performante a unui numar de 63 de UPU si 250 de CPU si camere de garda, in valoare 167,7 milioane Euro, asigurand astfel servicii la standarde europene.

Infrastructura moderna si performanta este garantia asistentei medicale de calitate si eficientei in managementul bolii.

Ø Programul de imbunatatire a serviciilor de asistenta medicala de urgenta cuprinde dezvoltarea asistentei medicale de urgenta in faza spitaliceasca (constructia si reabilitarea spitalelor de urgenta); se preconizeaza construirea a 28 de spitale de urgenta noi si reabilitarea si modernizarea a 15 spitale de urgenta, acoperind astfel reteaua nationala de spitaliceasca de urgenta; dupa finalizarea modernizarii infrastructurii, reteaua spitaliceasca de urgenta la nivel judetean si regional va fi structurata in 8 spitale regionale de urgenta si 35 spitale judetene de urgenta.

Ø Au fost finantate in anul 2007 : 1 obiectiv de investitie nou, consolidari la 15 cladiri de spital, 373 lucrari de reparatii capitale; realizarea studiilor de prefezabilitate pentru reabilitarea a 15 spitale judetene, iar in anul 2008 47 lucrari de reparatii capitale pentru reabilitarea structurilor de psihiatrie si 17 lucrari de reparatii capitale la spitale.

Ø In 2007 a avut loc cel mai amplu program de dotare cu aparatura medicala - fara precedent in ultimii 30 de ani, a unitatilor sanitare, care s-a concretizat prin:

• achizitia de aparatura medicala si aparatura medicala de inalta performanta: 103 instalatii de tratare speciala a aerului; 117 aparate radiologie fixa; 10 aparate medicina nucleara gamma camera; 6 angiografe; 42 camere frig si grupuri electrogene; 80 instalatii sterilizare cu plasma; 22 computere tomograf; 6 RMN; 120 analizoare automate de hematologie; 200 instalatii sterilizare; 40 seturi echipamente si instrumentar de chirurgie laparoscopica; 30 linii artroscopice; 21 endoproteze; valoarea acestor achizitii se ridica la 3.234 mii lei, si care a continuat in anul 2008 cu:

• achizitia a 339 aparate de anestezie, 250 aparate de ventilatie artificiala, 100 ecografe; 9 angiografe interventii cardiovasculare, vasculare si nevasculare ; 60 electroencefalografe; 2 RMN tip Open; 70 instalatii sterilizare cu abur capacitate medie;

Ø In 2008 au continuat actiunile de pregatire a dezvoltarii si modernizarii infrastructurii sistemului sanitar cu:

o Derularea procedurilor pentru achizitia publica a 32 obiective noi de investitii din care, 4 spitale regionale de urgenta, 18 spitale judetene de urgenta si 10 spitale comunale, orasensti si municipale;

o Finalizarea studiilor de fezabilitate pentru proiectarea, construirea si dotarea cu echipamente medicale a inca 3 spitale de urgenta (Constanta, Cluj si Olt);

o Au fost realizate studiile de fezabilitate pentru 15 spitale judetene de urgenta, urmand aprobarea indicatorilor tehnico- economici prin Hotarari de Guvern pentru cele 15 spitale judetene de urgenta.

In acest moment, sunt create toate conditiile pentru a trece la modernizarea infrastructurii, prin constructia de noi unitati medicale, reabilitarea, extinderea si modernizarea unor unitati existente si pentru realizarea tuturor prevederilor asumate prin Programul de Guvernare.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro