Solutii pentru imbunatatirea si accelerarea procesului de absorbtie a Fondurilor Europene

februarie 13, 2009

Drept reactie la Apelul catre Guvern, Parlament si celelalte autoritati direct responsabile de imbunatatire absorbtiei Fondurilor Europene, adresat in mod oficial in data de 8 ianuarie 2009, de catre Platforma de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene "EU-RO Clearing Funds", Dl Stefan CIOBANU, Directorul General al Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS) din cadrul Ministerul Finantelor Publice, a raspuns recent "apreciind in mod deosebit rezultatele initiativelor precedente in acest sens ale Casei Europei - EUROLINK" si a multumit, pe aceasta cale, pentru sprijinul oferit "in identificarea si solutionarea problemelor la nivelul procesului de gestionare si absorbtie a acestor fonduri".

Inaltul reprezentant ACIS a exprimat puncte de vedere foarte concrete referitoare la solicitarile, sugestiile, propunerile si recomandarile prezentate in cadrul Apelului dat publicitatii cu ocazia celei de-a doua editii a "Forumului Civic si de Afaceri pentru stimularea absorbtiei Fondurilor Europene" (Centrul ArCuB - Bucuresti, 15 decembrie 2008).

Dintre acestea, mentionam in mod succint urmatoarele puncte centrale de interes pentru beneficiarii potentiali sau actuali de finantare UE:

1. in curand va fi pus in functiune un Centru National de Informare, destinat acestor categorii de public-tinta, dotat inclusiv cu Call-Center;
2. incepand cu acest an (nu se mentioneaza o data exacta), beneficiarii din mediul privat vor putea si ei primi o pre-finantare al carui cuantum va fi nu mai mare de 35% din valoarea ajutorului de stat, iar aceasta va putea fi utilizata pentru demararea cheltuielilor legate de proiect: redactarea proiectului si a anexelor tehnice necesare - studiu de fezabilitate, plan de afaceri etc;
3. pentru sprijinirea organizatiilor neguvernamentale solicitante, autoritatile au decis ca rata de co-finantare a tuturor proiectelor la care acest tip de beneficiar este eligibil sa fie de minim 2%, in conditiile in care ONG-urile primesc si o pre-finantare, care poate ajunge pana la 40% din valoarea proiectului;
4. in cursul anului curent, ACIS se angajeaza ca dificultatile intampinate in privinta evaluarii proiectelor sa poata fi evitate. In acest sens, reprezentantul ACIS sustine ca penalizarea, respectiv recompensarea functionarilor publici responsabili de evaluarea proiectelor se va realiza in conformitate cu prevederile legislative actuale;
5. ACIS considera ca operatiunea de stimulare a IMM-urilor nou infiintate pentru realizarea de activitati inovative, bazate pe cercetare-dezvoltare va atrage pe acei specialisti din mediul academic sau din cel privat pentru ca inaltele lor competente sa se poata realmente manifesta in activitati de cercetare industriala si de dezvoltare experimentala;
6. Inaltul reprezentant ACIS a reliefat faptul ca principiul parteneriatului in cadrul absorbtiei fondurilor UE "reprezinta o conditie esentiala pentru succesul implementarii acestor fonduri". In acest context, Directorul General ACIS este de acord asupra importantei "unei atitudini pro-active, dar si flexibile, atat din partea institutiilor guvernamentale, cat si din partea reprezentantilor societatii civile si ai partenerilor sociali implicati". Pentru moment, insa, din punctul de vedere al Platformei "EU-RO Clearing Funds" este oportun sa precizam ca nu a fost stabilit un mecanism clar, coerent si permanentizat pentru asigurarea unui asemenea dialog consultativ structurat. Aceasta urgenta isi asteapta inca o rezolvare cat mai constructiva si mai prompta;
7. Referitor la solicitarea societatii civile ca autoritatile sa propuna mai rapid o inglobare a posibilitatilor de investitii pentru Romania prin fonduri UE, ACIS considera ca, din nefericire, procedura prin care se vor stabili zonele care sa se incadreze in criterile fixate de reglementarile UE pentru finantarea locuintelor sociale este un proces de durata, din cauza numeroaselor studii si cercetari apte sa demonstreze ca acele zone destinate proiectelor potentiale "indeplinesc cel putin trei din cele zece criterii prevazute de reglementarile europene". Astfel, negocierile cu Comisia Europeana, privind nivelul minim pe care un indicator va trebui sa il atinga in vederea reabilitarii/modernizarii locuintelor sociale (pentru ca proiectele sa devina eligibile prin POR) se vor prelungi pe o durata inca nedefinita. In viitor, totusi, vor fi posibile asemenea proiecte cu o valoare cuprinsa intre 1.700.000 si 90.000.000 lei, din care un maxim de 98% va reprezenta contributia cumulata din fondurile europene si din bugetul de stat.

Platforma "EU-RO Clearing Funds" apreciaza in mod favorabil eforturile facute de noua conducere a ACIS de a intra in acest mecanism de dialog consultativ structurat, insa continua sa considere ca este absolut necesara cooptarea reprezentantilor acestei platforme pe langa Comitetul Inter-ministerial, cel putin cu statut consultativ sau de observator. Acesta este si spiritul solicitarii oficiale adresate de catre Platforma "EU-RO Clearing Funds" Cancelariei Primului Ministru in vederea accelararii eficientizarii si transparentizarii intregului proces de accesare si implementare a proiectelor co-finantate de fondurile europene. Anuntul Guvernului cu privire la modificarea legislatiei privind achizitiile publice si introducerea unei legi pentru stimularea parteneriatului public-privat pot fi considerate mai mult decat binevenite, dar pretind o adoptare judicioasa si in regim de maxima urgenta.

Mentionam ca, atat raspunsul oficial al conducerii ACIS, cat si scrisoarea de raspuns din partea Ministrului Economiei, Dl Adriean VIDEANU, in calitatea de coordonator al Autoritatii de Management POS CCE, vor putea fi consultate pe siteul www.StructuralFunds.ro .

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro