Sfaturi de la Protecția Consumatorilor de Black Friday

Febra cumparaturilor de Black Friday ne cuprinde pe toti, deoarece nimeni nu poate rezista unor presupuse reduceri de 50, 60, 70 sau chiar 80%. Cu toate acestea, trebuie să fim atenți la o serie de lucruri, înainte să ne aruncăm cu capul înainte și să facem cumpărături pe care poate le vom regreta.

 

O investigație din anii trecuți a Consiliului Concurenței arăta că prețul a circa 30% din produsele reduse de Black Friday în 2017 era mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest lucru arată că unii retaileri cresc sau mențin artificial prețul de referință de Black Friday.

 

„Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial prețul de referință în cadrul promoţiilor (De Black Friday) creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, spunea preşedintele Consiliului Concurenţei, la acea vreme.

 

Anul trecut, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a venit cu o serie de sfaturi care să îi ajute pe consumatori să treacă cu bine de Black Friday, sfaturi pe care le vom expune în cele urmează.

 


Prețul


 

Cum prețul este cel mai important criteriu după care se orientează majoritatea consumatorilor și el este cel care contează cel mai mult de Black Friday, asupra lui trebuie să avem îndreptată cea mai mare atenție.

 

Cum trebuie afișat prețul de Black Friday? Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

 

Care sunt regulile privind reducerea de preț? Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

 

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

 

  • fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
  • fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Sfaturi pentru consumatori


  • Fă o listă cu produsele pe care dorești să le achiziționezi de Black Friday și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviți falsele reduceri de prețuri de Black Friday, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.
  • Verifică cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.
  • Nu cădea în capcana ofertelor de Black Friday care anunță mari reduceri de prețuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.
  • În cazul în care comanzi online de Black Friday, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.
  • Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății. Contactează-ți banca pentru a afla mai multe amănunte.