Sensei Catalin Taranu 5 pro invinge MOGO - unul dintre cele mai performante softuri de GO din lume

In perioada 22 - 24 martie 2008 s-a desfasurat la Paris finala celei de a 36 editii a turneului european de GO - Pandanet.

Agenda turneului principal de GO a fost completata, in acest an, de un eveniment exceptional - "IA-GO Challenge" - eveniment creat dupa o idee originala a domnului Marc Jegou, in parteneriat cu Institutul National Francez de Cercetare Informatica si Automatica - INRIA. Este vorba de intrecerea dintre singurul jucator european profesionist de GO de 5 dan, bucovineanul Catalin Petru Taranu si MOGO, unul dintre soft-urile cele mai performate de GO din lume.

In lupta sa cu MOGO, Catalin sensei a trebuit sa invinga puterea de calcul a INRIA, reprezentata de cateva sute de super calculatoare din reteaua institutului
si de o echipa de super informaticieni francezi.

Pentru a defini exact dimensiunile acestui eveniment, trebuie sa amintim ca aproape toate jocurile cunoscute, care solicita folosirea ''muschilor mintii'', antrenate in programe speciale de ''mindbuilding'', au fost solutionate in variante performante pentru calculator, mai putin cel mai simplu dintre ele - jocul de GO.
Astfel, in data de 11 mai 1997, Deep Blue, un calculator pus la punct de specialistii de la IBM, a invins pentru prima oara in istorie un campion mondial de sah, pe rusul Garry Kasparov. 10 ani mai tarziu, la 27 aprilie 2007, o echipa de cercetatori de la Universitatea canadiana din Alberta a reusit sa puna la punct un program performant pentru jocul de dame.
Doar jucatorul de GO rezista inca in fata inteligentei artificiale, pentru ca in acest joc multimilenar, in afara puterii de calcul exceptionale, pe care o au marii jucatori, intervine si intuitia, capitol la care lipsitul de emotii computer nu sta foarte bine.
Din dorinta a intelege de ce nu s-a reusit pana acum crearea unui astfel de soft de GO, amintim doar ca olandezul John Tromp a demonstrat ca din posibile combinatii pe un goban de 13x13 (simplificat fata de cel standard de joc de 19x19) doar 8.66% din aceste pozitii sunt legale, ceea ce este echivalent cu uimitorul numar:
37249792307686396442294904767024517674249157948208717533254799550970595875237705 (80 digiti). John a facut calculul, scriind un C-program bazat pe un alt program al lui Gunnar Farneback, program care a rulat timp de 8 ore, folosind o memorie 12 GB.
Sa nu uitam nici ca Fundatia ING, a oferit, un premiu de 1,5 milioane de dolari pentru primul soft care a putea invinge un jucator amator de GO, premiu nerevendicat pana azi.
Programul intrecerii dintre Catalin sensei si MOGO a inclus 3 partide pe tabla de 9x9 linii si o partida demonstrativa pe goban-ul standard 19x19.

Cele 3 partide, din cadrul "IA-GO Challenge", s-au desfasurat sambata 22 martie 2008, intr-o atmosfera pasionanta. Sute de internauti au urmarit partidele pe serverul de GO - KGS (partide care au fost transmise si arhivate pe adresa www.gokgs.com); alte sute de privilegiati au urmarit partida la sediul primariei arondismentului al XIIIlea din Paris, gazda turneului.

Regulamentul de concurs a fost simplu: partidele 9x9 s-au jucat dupa regulile chinezesti cu komi 7,5. Dupa ce s-a stabilit ordinea culorilor, prin nigiri, prima partida dintre Catalin sensei si MOGO a inceput.

Catalin sensei, cu albele, nu a fost nevoit sa forteze prea mult in fata unui MOGO, care juca cu negrele si care parea destul de sovaitor. Problemele tehnice ale soft-ului au perturbat destul de serios jocul; bietul jucator artificial nu a fost prea norocos si a pierdut prima partida.

Poate de aceea, la inceputul celei de a doua partide, programatorii lui MOGO au fost destul de ingrijorati. Dar MOGO '' si-a revenit'' spectaculos si a stiut sa speculeze, foarte rapid, o mica eroare facuta de Catalin sensei, castigand cea de a doua partida.

La scorul de 1 la 1, ultima mansa a inceput intr-o ambianta fierbinte: MOGO, jucand cu negrele, a avut un inceput de joc foarte bun, dar Catalin sensei si-a pastrat cumpatul, in fata unor mutari surprinzator de bune facute de computer si a castigat.

Duminica 23 martie 2008, disputa s-a reluat intr-o partida demonstrativa pe un goban 19x19. Catalin sensei a jucat cu albele, iar MOGO cu negrele, primind 9 pietre handicap. Rezultatul a fost previzibil : Catalin sensei a castigat partida; dupa ce la inceputul jocului a avut ceva dificultati, sensei a avut cateva mutari foarte interesante si eficiente, ceea ce l-a deteminat pe MOGO sa treaca in defensiva si, in final, sa abandoneze.

Anexa : Catalin Taranu - scurta biografie sportiva

1973, martie, 31, ora 5,00, Gura Humorului - se naste cel de al doilea fiu al familiei Taranu - Catalin Petru.

1989, aprilie,Vatra Dornei - profesorul sau de matematica - Cristian Cobeli - ii preda primele notiuni de GO.

1989, octombrie - participa la primul sau turneu national open, in grupa 10 - 4 kyu si castiga toate cele 8 partide jucate.

1990, martie - participa la primul sau turneu international desfasurat la Praga; din pacate, nu este admis la turneul de calificare pentru Campionatul Mondial de Juniori, deoarece, finala era programata la cateva zile dupa ce implinea 18 ani; joaca doar in turneul open, unde castiga 5 din 6 partide.

1990, septembrie - participa la Cupa Romaniei, ca jucator 4 kyu si reuseste performanta de a invinge unul dintre cei mai bine cotati jucatori romani ai vremii cu rangul 4 dan; dupa acest turneu este promovat direct la 1 dan.

1992 - dupa rezultatele obtinute la Cupa ING (Amsterdam) si la diferite turnee in tara este promovat la rangul 4 dan; reuseste intr-un an, sa urce de la 4 kyu la 4 dan si sa devina student la Universitatea Bucuresti, Facultatea de Matematica, sectia Informatica.

1993 - participa la Campionatul European de GO de la Praga, ca jucator 5 dan; se claseaza pe locul 6, cu 7 victorii din 10 partide.

1994 - ajunge, cu mari eforturi (sustinut financiar de mama sa) la Campionatul European de la Maastricht; desi o fire timida, indrazneste sa il abordeze pe Saijo Masataka, 8 dan pro, caruia ii solicita spijinul pentru un stagiu de prefectionare in Japonia.

1995 - primeste de la sensei Saijo invitatia de a deveni insei (student) in Japonia, la Nagoya; pleaca pentru doi ani si ramane 9.

1997 - devine jucator profesionist, obtine promovarea la 2 dan si castiga editia a V a a Cupei Europene FUJITSU.

1998 - 1999 - continua cu succes perioada "anul si dan-ul" :
-1998 - 3 dan pro;
-1999 - 4 dan pro.

2001, 10 iunie - este admis in elita jucatorilor profesionisti de GO din Japonia, obtinand rangul 5 dan pro - performanta neegalata pana azi de nici un alt jucator din Europa.

2002 - 2003 - devine un "robotel japonez" eficient, programat pentru un traseu previzibil: alt rang, alte turnee, alte victorii, aceleasi figuri; renunta la acest statut, invidiat de milioane de jucatori de GO din lume si decide sa se dedice activitatii de promovare a jocului de GO in Europa, mai ales in randurile copiilor.

2004 - se stabileste la Bucuresti, unde infiinteaza un club privat de GO, care poarta numele mentorului sau - sensei Saijo;

2004 - 2006 - participa ca jucator la diverse turnee, castigand titlul de vicecampion european; in paralel desfasoara activitati de promovare a jocului de GO in Europa.

2006, octombrie - castiga, impreuna cu echipa Romaniei, alaturi de Cristian Pop, Cornel Burzo, Lucian Corlan, titlul de campion european la GO.

2007, decembrie - isi continua activitatea competitionala intrenationala si cea de sensei in cadrul clubului Saijo din Bucuresti, fiind principalul organizator al primei editii a Cupei Ambasadorului Japoniei.

2008, 22 martie - castiga cu 2 la 1 partidele sustinute cu MOGO, un soft performant pus la punct de specialistii francezi ai Institutului National de Cercetare in Informatica si Automatica - INRIA.

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro