Senatul a adoptat proiectul de lege privind prelungirea mandatului aleșilor locali

iunie 12, 2020

Senatorii au adoptat vineri prin vot prelungirea mandatului aleșilor locali până la 1 noiembrie 2020. Pentru proiectul de lege inițiat de PSD, PNL și ALDE au votat 100 de senatori, în timp ce alți 28 s-au abținut.

Senatul a fost prima cameră sesizată, urmând ca legea să meargă la Camera Deputaților pentru votul final.

Marcel Ciolacu (PSD), Florin Roman (PNL), Alfred Simonis (PSD) și Călin Popescu Tăriceanu (ALDE) au depus, joi,la Parlament, un proiect de lege pentru prelungirea mandatelor aleșilor locali până pe 1 noiembrie.

Totodată, proiectul prevede că data alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020 se stabileşte prin lege organică, cu cel puțin 60 de zile înaintea votării.

Inițiatorii motivează prevederile privind prin faptul că în „​contextul epidemiologic actual, alegerile pentru autoritățile administrației publice locale nu pot fi organizate în termenul prevăzut de legislația în vigoare, deoarece operațiunile preelectorale și electorale nu pot fi realizate fără riscuri majore la adresa sănătății publice și fără încălcarea măsurilor dispuse de autoritățile medicale".

Mandatele aleșilor din expiră pe 21 iunie, iar, pe 3 iunie, CCR a decis că legea inițiată de PSD și privind prelungirea mandatelor aleșilor locali este neconstituțională, deoarece „consacră un paralelism legislativ nepermis”. De asemenea, Curtea Constituţională a hotărât, la aceeași dată, cu majoritate de voturi, că și ordonanţa de urgenţă prin care au fost prelungite mandatele aleşilor locali este neconstituţională.

Prevederile din legea depusă în Parlament:

Art.1-Mandatele în curs ale primarilor, primarului general al municipiului Bucureşti, preşedinţilor de consilii judeţene, consiliilor locale, Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi consiliilor judeţene se prelungesc până la data de 01 noiembrie 2020.
Art.2 (1)-Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, data alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020 se stabileşte prin lege organică, cu cel puțin 60 de zile înaintea votării.
(2) – În cazul prevăzut de alin. (1), prin derogare de la art. 126 alin. (1) Legea nr. 115/2015 cu modificările și completările ulterioare, în cel mult 5 zile de la intrarea în vigoare a legii, Guvernul stabilește, prin Hotărâre, la propunerea Autorității Electorale Permanente, calendarul acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale, cheltuielile necesare pregătirii și desfășurării în bune condiții a alegerilor locale și măsurile tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor locale. Hotărârea privind cheltuielile necesare pregătirii și desfășurării în bune condiții a alegerilor locale, Hotărârea privind măsurile tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor locale și Hotărârea pentru aprobarea programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare organizării și desfășurării în bune condiții a alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale se publică împreună în Monitoru lOficial al României, Partea I.
(3) În cazul prevăzut la alin. (1), termenele prevăzute de Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția duratei campaniei electorale, a termenului pentru depunerea candidaturilor și a termenului de 24 de ore, se reduc la jumătate. Dacă din operațiunea de reducere la jumătate a termenelor rezultă fracțiuni de zile egale sau mai mari de 12 ore, rotunjirile se fac în plus; fracțiunile mai mici de 12 ore nu se iau în calcul.
Art.3-Prin derogare de la prevederile art. 49 şi art. 50 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, numărul minim al susţinătorilor necesar pentru depunerea candidaturilor se va reduce la jumătate.
Art.4-Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (2), art. 50 şi art. 51 alin. (5) din Legeanr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, pentru candidaturile la consiliul local şi funcţia de primar din aceeaşi circumscripţie electorală, respective pentru candidaturile la consiliul judeţean şi preşedintele consiliului judeţean din aceeaşi circumscripţie electorală, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi vor prezenta câte o singură listă de susţinători.
Art.5-La alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi vor putea opta să întocmească şi să depună electronic, în condiţiile legii, dosare de candidatură, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 47 şi art. 49-51 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Listele de susţinători vor putea fi semnate şi depuse şi electronic, în condiţiile legii.
Art.6-Metodologia de aplicare a prevederilor art.(6) se stabileşte prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente, adoptată în cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoarea prezentei legi, cu consultarea Autorităţii pentru Digitalizarea României.
Art.7-Alineatul(3) al articolului 151 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrative publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Mandatul primarului prevăzut la alin. (1) se exercită până la depunerea jurământului de către primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau catastrofa ori alte situaţii expres prevăzute de lege atunci când, din cauza acestor situaţii, nu pot fi organizate alegeri în condiţiile alin.(1).

Citește și:

Când și cum se vota la alegeri, ce campanie vom avea?​

 

Sursa: europalibera.org

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro