Sapte trepte de viteza pentru dinamica si eficienta

aprilie 21, 2008

• Noua transmisie S tronic de la Audi
• Transmisie inovatoare de ultimă generaţie cu tehnologie cu dublu ambreiaj
• Comutări cu viteza luminii pentru performanţe maxime
• Adecvată pentru funcţionarea împreună cu motoarele instalate longitudinal şi sistemul de tracţiune quattro
Prin intermediul transmisiei cu şapte trepte S tronic, Audi marchează începutul unei noi ere în ceea ce priveşte strategia sa de sisteme de condus. Noua transmisie, dezvoltată în întregime de cei de la Audi, este concepută pentru liniile de modele din clasa mijlocie. Audi a creat sistemul S tronic pentru a fi nu numai o componentă sportivă ci şi una de înaltă tehnologie şi eficienţă.
Şoferii automobilelor Audi pot utiliza moderna transmisie cu şapte trepte S tronic în diferite moduri. În modul de funcţionare complet automat computerul selectează treapta de viteză, menţinând disponibile programele D (conducere) şi S (sport). Treptele de viteză pot fi comutate, de asemenea, manual cu ajutorul manetei schimbătorului de viteze sau, opţional, prin intermediul pedalei situate pe volan – o comutare uimitor de rapidă.
Noua transmisie de vârf de la Audi asigură şoferului comutări ale treptelor de viteză dinamice şi confortabile, de o precizie şi perfecţiune nemaiîntâlnite. Acest tip de transmisie îmbină economia uimitoare cu agilitatea şi potenţialul impresionant al unei deplasări sport.
Sistemul S tronic cu şapte trepte de viteză este alcătuit din două structuri de transmisii. S tronic înglobează două ambreiaje multidisc ce controlează diferite viteze. Ambreiajul de mari dimensiuni K1 poziţionat pe circuitele exterioare direcţionează cuplul prin puternicul arbore către roţile din spate, pentru treptele de viteze impare, 1, 3, 5 şi 7. Acestea se găsesc în partea din spate a carcasei din aluminiu turnat al cutiei de viteze, către partea centrală a automobilului.
Arborele gol se roteşte în jurul unuia solid. Ambreiajul K1 este conectat la ambreiajul mai mic K2, care este integrat în interiorul fratelui său mai mare şi controlează mecanismele pentru treptele de viteze 2, 4, 6 şi marşarier. Toate roţile dinţate ale treptelor de viteze sunt localizate într-un singur şir pe ambii arbori, în ordinea 4, 6, 2, R (marşarier), 1, 3, 7 şi 5.

Ambele structuri de transmisie sunt active în mod permanent, dar acestea sunt activate individual de motor. De exemplu, în cazul în care şoferul comută în treapta a treia de viteză, cea de-a patra treaptă este deja cuplată în structura secundară de transmisie – cu alte cuvinte, aflându-se în aşteptare. Procesul de comutare are loc simultan cu schimbarea ambreiajului: atunci când K1 se deschide, K2 se închide în fracţiuni de secundă. Acest proces durează câteva sutimi de secundă şi se finalizează fără a întrerupe în vreun fel tracţiunea. Este aproape inobservabil pentru şofer graţie manierei uşoare şi line cu care se desfăşoară.
Puterea se transmite de la arborele cardanic la diferenţialul central autoblocant ce aparţine trenului de rulare cu tracţiune integrală quattro, care distribuie puterea în două direcţii. În modul de distribuţie standard, 60% din cuplu este direcţionat prin arborele cardanic către diferenţialul punţii spate, în timp ce 40% din putere trece printr-un arbore lateral către coroana conică a diferenţialului punţii faţă. Datorită faptului că acest diferenţial este instalat la un unghi de 7,2 grade, se utilizează un angrenaj conic, oblic. Pentru a avea o greutate mai mică, acesta este, de asemenea, gol pe interior.
Distribuţia dinamică a puterii, realizată asimetric, asigură o călătorie dinamică şi sportivă, cu un plus de emfază pe partea din spate a automobilului. Atunci când este cazul, diferenţialul central poate direcţiona până la 85% din putere către puntea spate sau maxim 65% către puntea faţă.

Specific Audi: Calitate fara compromisuri
Fiecare parte a transmisiei cu şapte trepte S tronic atestă ideile inovatoare ale celor de la Audi şi standardele de calitate ale companiei ce nu lasă loc de compromisuri. Dispozitivele de fixare sincronizate acoperite cu fibră de carbon asigură contribuţia simultană a unei calităţi şi stabilităţi de neegalat. Treptele de viteză 1-3 şi marşarierul sunt, de asemenea, concepute ca mecanisme sincronizate cu trei role conice.
Gestionarea ultraexactă a ambelor ambreiaje multidisc a fost unul dintre cele mai importante obiective ale eforturilor depuse. Această caracteristică a fost obţinută cu ajutorul unui cilindru de presiune compact, al unei compensări a vitezei de rotaţie cu acţionare electronică şi datorită utilizării unui pachet cu un arc cilindric elicoidal optimizat. Acest pachet tehnologic oferă un maxim de precizie şi confort în timpul procedurilor de pornire şi comutare.
Transmisia este controlată de aşa-numitul modul mecatronic. Acest modul se bazează pe un grup compact de unităţi de control şi supape hidraulice de comandă; grupul compact este integrat în partea stângă a transmisiei, în sensul de deplasare. Conceptul de comandă al acestui modul permite variaţia vitezei de comutare a treptelor şi controlul extrem de exact al puterii necesare acestui proces.
Presiunea de control de care este nevoie este furnizată de o pompă de ulei cu funcţionare eficientă, situată în apropierea modulului mecatronic, fiind controlată de o secţiune a mecanismului.
Pompa de ulei are drept suport o pompă de vid preliminar destinată răcirii celor două ambreiaje în timpul procedurii de pornire. Acest fapt permite cantităţii de ulei pompate să fie relativ dublate, atunci când este cazul, fără a mai fi necesară o intensificare a puterii.
O caracteristică exclusivă a transmisiei S tronic cu şapte trepte de viteză este reprezentată de cele două sisteme separate cu ulei. În timp ce sistemul de ambreiaj dublu, modulul mecatronic şi pompa de ulei sunt alimentate de propriul lor mecanism ce conţine şapte litri de lichid de transmisie automată (ATF), seturile de roţi şi diferenţialul central pentru puntea faţă sunt lubrifiate cu cca. 4,5 litri de lichid de transmisie pentru roţile cu dantură hipoidală. Această demarcaţie a permis inginerilor proiectanţi poziţionarea perfectă a tuturor componentelor, fără a se simţi obligaţi să facă compromisuri prin folosirea unui singur tip de lubrifiant.
Audi a conceput transmisia cu şapte trepte de viteză pentru a asigura atât senzaţii de conducere uimitoare cât şi economie de carburant constantă. Noul motor de top impresionează prin înalta sa eficienţă. Unitatea sa inteligentă de comandă asigură un consum redus de carburant în modul de funcţionare automată a transmisiei. Intervalul de transmisie maxim posibil de 8,0:1 permite un raport de transmisie scurt, sport, pentru prima treaptă de viteză precum şi un raport lung pentru ultima treaptă de viteză, ce reduce regimul de turaţii. Transmisia cu şapte trepte de viteză S tronic este concepută pentru game de rotaţii de până la 9000 rpm şi poate dezvolta un cuplu de până la 55 Nm.

Progres prin tehnologie: istoria S tronic
De mulţi ani, Audi este forţa motrice a dezvoltărilor din domeniul transmisiei. Introducerea tracţiunii integrale quattro în anul 1980 a însemnat un punct de referinţă în istoria tehnologiei auto. Iar sistemul S tronic este un exemplu important al filozofiei simple a companiei - „Vorsprung durch Technik” (Progres prin tehnologie).
Primul automobil Audi cu transmisie cu dublu ambreiaj a fost produs demult, în noiembrie 1985: modelul Sport quattro S1, la volanul căruia s-au aflat Walter Röhrl şi copilotul său, Christian Geistdörfer, în cadrul Campionatului Mondial de Raliu. Röhrl, cel mai bun pilot al vremurilor sale, şi-a descris automobilul sport cu motor de 350 Kw (476 CP) drept „un lucru formidabil” şi un „fenomen natural” – iar transmisia ultratehnologizată i-a oferit chiar şi mai multe performanţe.
Transmisia cu dublu ambreiaj acţionată electric, prevăzută, pentru modelul S1, cu o manetă scurtă de comutare poate schimba toate cele cinci trepte de viteză într-un interval extrem de scurt. Datorită faptului că tracţiunea nu este întreruptă, turbocompresorul motorului cu cinci cilindri rămâne în permanenţă sub presiune – un sistem de ocolire din cadrul conductelor de ventilaţie ale motorului susţine acest efect. O transmisie cu dublu ambreiaj a fost montată şi la bordul modelului S1 în timpul antrenamentelor pentru victoria obţinută după cursa impetuoasă din 1987, de pe traseul montan Pikes Peak din Colorado.

S tronic reprezintă una dintre cele mai adaptabile soluţii din gama de transmisii a companiei Audi. În primăvara anului 2003, Audi a introdus tehnologia în producţia de serie, prin intermediul modelelor TT Coupe şi Roadster, combinată fiind cu motorul V6 de 3,2 litri cu un cuplu ridicat de 184 kW (250 cp). Transmisia ultracompactă cu dublu ambreiaj, cu şase trepte de viteză, destinată instalării pe transversală, a fost completarea ideală a acestui puternic motor. Piloţii automobilului TT pot folosi modul de funcţionare exclusiv automată a transmisiei sau pot comuta treptele manual, fie cu ajutorul manetei mici a selectorului fie prin comutatoarele basculante aflate în spatele volanului.
În ultimii 5 ani, noua tehnologie utilizată pentru modelele TT şi A3 şi-a consolidat bine poziţia de alternativă de înaltă tehnologie la transmisia manuală, fiind, în acelaşi timp, îmbogăţită de caracteristicile pozitive ale transmisiei automate cu mecanism tradiţional. Datorită numeroaselor sale puncte forte, transmisia S tronic este de asemenea disponibilă pentru modelul A3 cu un motor cu patru cilindri TDI. Până la finalul anului 2007, Audi a produs 188.338 de automobile cu transmisie cu dublu ambreiaj pentru ambele tipuri de modele.

Programul extins este soluţia ideală pentru orice dorinţă
La momentul actual Audi are un portofoliu cuprinzător de opţiuni tehnologice pentru sistemul de transmisie: cinci tehnologii cu caracteristici extrem de variabile pot fi alese în prezent pentru îndeplinirea perfectă a gamei specifice de aplicaţii. Pe lângă varianta sport S tronic cu şase - acum cu şapte trepte de viteză, Audi vă pune la dispoziţie o transmisie manuală tradiţională, o variantă R tronic automată, transmisia tiptronic de confort cu convertizor de cuplu şi transmisia multitronic adaptabilă, permanent variabilă. Pentru fiecare gamă de modele sunt disponibile cel puţin două opţiuni personalizate. Numitorii comuni ai tuturor acestor tipuri de transmisii sunt construcţia uşoară şi compactă, eficienţa maximă, funcţionarea precisă, calitatea foarte durabilă, utilizarea confortabilă şi uşoară.
Transmisiile manuale sunt în prezent instalate în multe game de modele, de la compactul A3 până la modelele A6, TT, Q7 şi R8; acest tip de transmisie este compatibil cu sistemul de tracţiune faţă şi tracţiunea integrală quattro. În gama de modele A4 şi A5, Audi a introdus o nouă generaţie de transmisii, remarcabilă prin amplasarea modificată a diferenţialului şi datorită forţelor de frecare internă mult reduse ce sporesc eficienţa. Majoritatea transmisiilor manuale au şase trepte de viteză. Pentru automobilul A3 cu motorul 1.9 TDI e şi A3 Sportback cu motor 1.9 TDI e, este utilizată transmisia cu cinci viteze întrucât treptele superioare prezintă rapoarte de transmisie mai mari, fapt ce ajută la reducerea consumului mediu la valoarea exemplară de 4,5 l de motorină la 100 km.
Transmisia secvenţială cu şase trepte de viteză R tronic este destinată exclusiv modelului R8; pentru a se potrivi perfect caracterului unui super automobil, inginerii au proiectat-o pentru a fi foarte agilă. În cadrul transmisiei R tronic, unităţile hidraulice controlează activarea vitezelor şi a ambreiajului, iar comenzile şoferului sunt transmise electronic.
Transmisiile tiptronic de la Audi sunt montate în întreaga gamă de berline, de la A3 până la A8, precum şi în SUV-ul Q7 ultraperformant, în combinaţie cu tracţiunea faţă sau integrală, quattro. Punctul forte al acestei transmisii clasice cu convertizor de cuplu rezidă în comutarea extrem de uşoară a vitezelor. Pentru a îmbunătăţi şi mai mult acest aspect, progresând şi din punctul de vedere al eficienţei, inginerii au înlocuit în cea mai recentă variantă sistemul de amortizare cu convertizorul de cuplu. În plus, schimbarea treptelor de viteză se finalizează mai rapid.
Transmisia multitronic reproiectată asigură, de asemenea, un plus de eficienţă şi dinamică. Transmisia permanentă variabilă dezvoltată de cei de la Audi îmbină avantajele comutării manuale cu beneficiile unei cutii de viteze automate. Fiind o transmisie de confort, varianta multitronic a modelelor A4, A5, A6 şi A8 conlucrează cu un sistem de tracţiune faţă. Noul sistem S tronic cu şapte trepte dezvoltat de Audi, care va fi introdus în producţia de serie în cadrul mai multor modele pe parcursul acestui an, este compatibil cu tehnologia tracţiunii integrale quattro; Audi l-a proiectat pentru a fi sport şi foarte eficient.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro