In weekend-ul 27-28 septembrie 2008, s-a desfasurat testarea uzabilitatii magazinelor online inscrise la Gala Premiilor eCommerce. Cei 41 de comercianti au fost testati de catre 6 internauti obisnuiti care au plasat comenzi, conform task-urilor elaborate de organizatori. Prin intermediul aplicatiei software pusa la dispozitie de SiteAudit, 3 din membrii juriului au putut observa in timp real procesul de cumparare si au notat erorile de functionare ale magazinelor testate. Intreaga operatiune s-a derulat la sediul Asociatiei Pentru Tehnologie si Internet (APTI), partener al GPeC 2008.
Zilele de sambata si duminica nu au fost de relaxare pentru organizatorii Galei Premiilor eCommerce si nici pentru juratii observatori ai testelor de uzabilitate. Pe toata durata weekend-ului, cele 41 de magazine online inscrise la GPeC au fost testate din punct de vedere al uzabilitatii site-urilor, testele fiind efectuate cu ajutorul a 6 internauti obisnuiti, platiti de Link 2 eCommerce - organizatorul Galei.
Testerii au fost selectati de organizator astfel incat sa corespunda profilului unui consumator obisnuit si sa nu aiba legatura directa cu piata de comert electronic. De asemenea, testerii au fost alesi pe grupe de varsta, acoperindu-se o plaja intre 21 si 44 de ani. Acestia au primit task-uri in urma carora trebuiau sa identifice un produs (conform specificatiilor organizatorilor) si sa il comande online, timp in care juratii GPeC observau si notau procesul de cumparare, prin intermediul software-ului pus la dispozitie de SiteAudit.
Testerii au fost asezati intr-o incapere separata de cea a juratilor observatori si au fost instruiti sa vorbeasca despre task-ul primit si ce urmeaza sa faca, astfel incat observatorii puteau auzi si vedea reactia testerilor prin canalul de comunicatie audio-video (microfon si webcam).
Magazinele online inscrise in competitie au putut participa live la testarea uzabilitatii site-urilor proprii. Razvan Iancu, reprezentantul CartePremium.ro, care a asistat la testul de uzabilitate, a declarat: "Mi-a placut mult modul de organizare, foarte profesionist. Cu un software foarte avansat, prin care observatorii vedeau si auzeau tot ce fac testerii. Super. Experienta m-a ajutat foarte tare sa gasesc puncte vulnerabile privind uzabilitatea CartePremium.ro. Chestii pe care le vom repara zilele acestea. Ceea ce dovedeste utilitatea Galei Premiilor eCommerce - ajuta de fapt magazinele sa isi gaseasca punctele slabe si sa le corecteze; este mai mult decat un concurs in care te bati pe vreun premiu."
Juratii observatori au notat intregul proces de cumparare, iar in urma celor doua zile de testari au fost surprinsi de perceptia si folosirea magazinelor online de catre internautii obisnuiti. "Testele de uzabilitate la care am fost observator, mi-au schimbat perceptia asupra site-urilor de comert electronic si a pietei, in general. Noi, ca specialisti, nu realizam cate probleme intampina un consumator obisnuit atunci cand cumpara online; noua ni se pare simplu, dar pentru clientul obisnuit nu e deloc asa. Astfel de teste ar trebui facute de fiecare magazin in parte pentru ca rezulta niste finding-uri extrem de interesante", spune Adrian Zamfira, director KuBu Stream si jurat al Galei Premiilor eCommerce.
"Teste de usabilitate! Orice magazin online ar trebui sa faca astfel de teste (nu doar cu prietenii), cel putin anual. Veti ramane surprinsi sa vedeti in ce locuri se impotmolesc utilizatorii si cum ei nu vad tocmai butonul pe care voi il facuseti foarte mare si colorat, de credeati ca se vede din avion. Surpriza! Utilizatorii nu il vad…", declara Clement Nicolaescu, eBusiness Manager la Tornado Sistems si, de asemenea, jurat al Galei Premiilor eCommerce.
Desi organizatorii GPeC si-au dorit pastrarea anonimatului juratilor, reprezentantii magazinelor online care au asistat la testarea uzabilitatii, i-au cunoscut personal pe 3 din membrii juriului, drept pentru care identitatea lor este acum publica: Sorin Boieriu (IT Manager la First Data), Clement Nicolaescu (eBusiness Manager la Tornado Sistems) si Adrian Zamfira (director la KuBu Stream).
Despre testele de uzabilitate, Andrei Radu (directorul Link 2 eCommerce si organizatorul Galei) spune ca "au fost doua zile obositoare dar exceptionale din punct de vedere al rezultatelor". "Le multumesc juratilor observatori si testerilor care au depus un effort considerabil pentru ca Gala Premiilor eCommerce sa aduca informatii relevante care sa ajute magazinele inscrise in competitie si sa contribuie la dezvoltarea pietei. Ii multumesc si lui Liviu Taloi, directorul SiteAudit, pentru asigurarea platformei de testare si pentru elaborarea task-urilor catre utilizatori", conchide Radu.
Potrivit organizatorilor, in urma testelor de uzabilitate din weekendul 27-28 septembrie, au rezultat 2.460 de minute de film pentru toate cele 41 de magazine participante.
Gala Premiilor eCommerce se va desfasura pe 10 octombrie 2008 la Rin Grand Hotel, partener si sustinator al festivitatii. Evenimentul este organizat de singura publicatie din Romania dedicata comertului electronic - Link 2 eCommerce - si este sustinut, pentru al doilea an consecutiv, de First Data - cel mai mare procesator de plati la nivel mondial.
Partenerii GPeC 2008 sunt: Dell Romania, IT&S, Tornado Sistems, Logitech, Green Pixel, Rin Grand Hotel, Orange, Vinexpert, eVinoteca.ro, ContentSpeed.ro, KuBu Stream, Neutro Marketing, Boom, ARBOinteractive, Sanoma Hearst, CHIP, eCommerce nerve, Media Look, SMSLink.ro.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro