Publicitatea si-ar putea reveni din suferinta anul viitor

Cheltuielile pentru publicitate la nivel mondial vor inregistra o crestere de 1,7 la suta pentru intreg anul 2003, an considerat ca unul de tranzitie inaintea unei reluari mai marcante a activitatii economice în 2004, cand cresterea acestui tip de cheltuieli va fi de 3,2 la suta, se arata in studiul Ad Barometer. Anul 2003 va fi “cu certitudine mai putin dureros decat 2001 si 2002”, “dar revenirea economica atat de asteptata nu a venit”, concluzioneaza studiul care amana pentru 2004 sperantele de revenire economica si publicitara. Anul 2003 va fi deci “un an alb” marcat de “amanarea cresterii economice” si de continuarea curatirii supra-investitiilor publicitare din anii 2000. In consecinta, investitiile dirijate catre mass-media (televiziune, presa, radio, cinema) vor afisa o scadere de 0,7 la suta in Franta si de 0,1 la suta in Europa, precum si o crestere de 2,6 la suta in Statele Unite. La nivel mondial scaderea va fi de 1,7 la suta, conform mediei realizate in cele noua state studiate care inglobeaza 80 la suta din cheltuielile mondiale publicitare (Statele Unite, Japonia, Marea Britanie, Germania, Franta, Italia, Spania, Suedia si Polonia). Investitiile in publicitate, in aceste noua state, vor totaliza in 2003 228 miliarde de euro. In 2004, “in absenta unor noi incidente macro-economice”, investitiile in Franta ar urma sa creasca cu 1,6 la suta, in Europa cu 2,5 la suta si cu 4,1 la suta in Statele Unite. Pe ansamblul statelor studiate se va inregistra in 2004 o crestere de 3,2 la suta, cheltuielile urmand sa atinga nivelul de 235 miliarde euro. Studiul releva ca piata publicitara va fi “sub-investita” in 2004, deoarece cresterea pietei publicitare (2,5 la suta estimat) va fi inferioara cresterii economice globale asteptate. Ponderea pietei publicitare in PIB ar urma sa ajunga la 0,74 la suta, cel mai scazut nivel observat in ultimii 12 ani, ceea ce inseamna printre altele “un puternic potential de crestere pe termen mediu”, subliniaza raportul.
Intre canalele mass-media, televiziunea, radio si publicitatea exterioara vor afisa cele mai bune rezultate in 2003- 2004, cu o crestere a investitiilor asteptata intre 2 si 5 la suta, in timp pentru presa scrisa cresterea va fi de 1- 2 la suta.