Progrese semnificative în implementarea măsurilor de simplificare

septembrie 21, 2016

Măsurile de simplificare a relației dintre cetățeni și administrație adoptate de Guvernul Dacian Cioloș sunt in proces avansat de implementare la nivelul instituțiilor din administrația centrală, arată un prim bilanț al acestui pachet legislativ, discutat in ședința de Guvern de vineri, 16 septembrie. Demersurile pentru debirocratizare, incluse in acest pachet, includ acceptarea copiei după buletin prin email, eliminarea copiilor legalizate ale documentelor, furnizarea unor adrese de email pentru comunicarea electronică cu cetățenii, punerea la dispoziție a unor metode alternative de plată pentru serviciile publice, pe langă plata in numerar la ghișeu. - La numai două luni de la adoptarea primului pachet pentru simplificare, incepem să vedem primele rezultate: mai puține documente pe care oamenii trebuie să le aducă la instituții, mai puține drumuri la ghișee, mai puține cheltuieli. Reducerea birocrației este un proces de durată și, totodată, un proces ireversibil. Am incredere că, treptat, toate instituțiile vor ințelege importanța unei relații mai prietenoase cu oamenii și că relația dintre cetățeni și autorități va fi deveni una corectă, normală, egală, a spus premierul Dacian Cioloș. Exemple de măsuri și rezultate de etapă, conform raportării ministerelor: Măsură: Publicarea din oficiu a informaţiilor şi modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, pe punctul de contact unic electronic, gestionat de Agenția pentru Agenda Digitală a Romaniei. Rezultate: A fost lansată noua platformă www.edirect.e-guvernare.ro; se stabilesc, cu fiecare minister in parte, metodele prin care vor fi publicate informațiile pe platformă; sunt desemnați administratorii care vor răspunde de publicarea informațiilor, din cadrul ministerelor. Măsură: Eliminarea cerinţei de depunere a copiilor legalizate după documente Rezultate: Ca exemple de bună practică, Ministerul Educației (MENCȘ) a eliminat, prin Ordin de ministru, cerința copiilor legalizate de către școli; măsura a fost implementatăși de alte instituții: Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a transmis instrucțiuni in rețeaua consulară pentru eliminarea cerinței copiei legalizate; Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a implementat total obligația și și-a schimbat procedurile. Centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului arată că trebuie modificate peste 400 de Hotărari de Guvern pentru a elimina copiile legalizate la nivelul administrației centrale. Măsură: Solicitarea extrasului de pecazierul judiciar de la unitățile de poliție competente cu acordul expres al persoanei, acolo unde instituția/autoritatea publică solicită cazierul judiciar Rezultate: Ca exemple de bună practică, MAI a informat unitățile de poliție cu privire la solicitarea cazierului judiciar de către instituții direct de la acestea. MAI a trimis ministerelor o solicitare pentru a putea informatiza procedura de obținere a cazierului intre instituții cu acordul persoanei. Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Varstnice (MMFPSPV) a intocmit formulare pentru manifestarea consimțămantului. Măsură: Obligația folosirii cu precădere de mijloace electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, dacă beneficiarul deține o adresă de email și este de acord să o comunice. Rezultate: Ca exemple de bună practică, Ministerul Justiției (MJ) a completat formularele proprii solicitand și adresa de e-mail pentru a comunica prin mijloace electronice cu beneficiarul. Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) comunică electronic cu beneficiarii. La MMFPSPV, in cazul solicitării indemnizaţiilor pentru creșterea copilului pot fi furnizate anumite informații via e-mail. In cadrul MAE, serviciile consulare sunt complet informatizate. Măsură: Obligația de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plată. Rezultate: Ca exemple de bună practică, MAE a implementat POS-uri la majoritatea misiunilor diplomatice, urmand instalarea și a altora, in luna septembrie. ONRC definitivează un sistem de e-payment pentru plata prin mijloace electronice. Ministerul Finanțelor Publice (MFP), impreună cu ANAF, a introdus POS-uri la nivel de ghișee, urmand a fi introdusă facilitatea de plată online a taxelor și impozitelor. Din centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului reiese că, in ceea ce privește serviciile publice furnizate de Ministere și instituții subordonate, predomină in medie plata prin Trezorerie și numerar la locul furnizării serviciului. Ca măsură de eficientizare a furnizării serviciilor, trebuie diversificate modalitățile de plată puse la dispoziție, incluzand aici POS, plata numerar prin alte mijloace decat la Trezorerie, informatizarea Trezoreriei (proces preconizat a se incheia pană in 2018), plata prin mobil. De asemenea, cetățenii trebuie incurajați să utilizeze mijloacele de plată electronice puse la dispoziție. Un alt exemplu in acest sens: măsurile de simplificare utilizate in cazul serviciilor de pașapoarte și inmatriculări auto. MAI a comunicat incă din luna iulie că taxele pentru eliberarea pașapoartelor, a permiselor de conducere și pentru alte servicii oferite de serviciile publice comunitare regim permise de conducere și inmatriculare a vehiculelor pot fi acum achitate prin Internet Banking, virament bancar, mandat poștal sau in numerar. (http://www.mai.gov.ro/documente/utile/Noutati%20taxe%20pasapoarte%20si%20permise.pdf) Totuși, centralizarea finală arată că facilitățile electronice au fost utilizate de un număr extrem de mic de beneficiari. Pachetul de măsuri de simplificare a relației dintre cetățean și administrația publică a fost adoptat la finalul lunii iunie, actele normative care au pus bazele acestui proces fiind OUG 41/2016 și Memorandumul cu tema: Măsuri de simplificare și de coordonare a procedurilor administrative din administrația publică centrală de specialitate. Pachetul de măsuri de simplificare s-a născut odată cu inițiativa Cancelariei Prim-ministrului - Comisia de tăiat hartii și a platformei maisimplu.gov.ro. In intregul demers, Guvernul a pus accent pe transparență, comunicare electronică, debirocratizare, principii urmărite in diferite forme prin toate inițiativele lansate in actualul mandat. Astfel, Cabinetul Dacian Cioloș urmărește prioritatea numărul unu din programul de Guvernare : - Un Guvern deschis și transparent, in dialog cu instituțiile administrației publice centrale și locale, cu societatea civilă și cetățeni. (In cadrul acestei priorități, mai specific: Creșterea transparenței administrației centrale și locale, inclusiv prin accesul deschis la date publice și Dezvoltarea platformelor online de interacțiune sistematică intre Guvern și societate, inclusiv cu romanii de pretutindeni).

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro