Programul Prima casa – bilant si perspective

septembrie 16, 2009

In data de 15 09 2009 FNGCIMM SA a organizat o conferinta de presa avand ca tema Programul „Prima casa”, in scopul prezentarii stadiului Programului si informarii tuturor celor interesati despre neconformitatile frecvent intalnite si masurile luate pentru a le preintampina pe viitor. Astfel, pana la data de 14.09.2009, valoarea solicitarilor de garantare primite de FNGCIMM reprezinta cca. 12,5% din plafonul garantiilor, in valoare de 1 miliard euro.

Au fost analizate, aprobate şi transmise băncilor decizii şi contracte de garantare pentru 1.950 beneficiari. In procesare se află 656 documentaţii iar 314 dosare au fost returnate băncilor pentru completări, actualizări, îndreptare erori etc.
Majoritatea problemelor şi deficientelor constatate au fost discutate deja cu Asociatia Romana a Bancilor in vederea reducerii incidentei si privesc setul de documente primit de Fond (conf. H.G. nr. 717/2009). BĂNCILE trimit solicitarea de garantare, iar Fondul este obligat să constate că solicitarea îndeplineşte condiţiile legale de acordare şi „are dreptul să solicite finanţatorului (băncii) informaţii suplimentare atunci când elementele cuprinse în solicitarea de garantare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru efectuarea analizei.”
In practica au fost intalnite multiple neconformitati in legatura cu:
Solicitarea de Garantare (întocmita de bancă) - nu este transmisa pe formatul standard sau corect completata. Erorile frecvente se refera la: identificarea incorecta a finantatorului, necorelare între valoarea finanţării/preţul de achiziţie/mărimea avansului, calculul gresit al gradului de indatorare al clientului, documente ieşite din termenul de valabilitate sau lipsa.
Antecontractul -vânzătorul nu coincide cu proprietarul din cartea funciară si nici nu există procură si/sau acte de stare civila; nu sunt trecuţi toţi proprietarii în antecontract, nu este clar beneficiarul real al garanţiei;
Ipoteca - date incomplete în extrasul de carte funciară -nu este identificat proprietarul, nu este trecută adresa imobilului ipotecat (ex. „Alba Iulia, parter, ap 1”.) sau sarcinile.
Au apărut si situaţii în care acelaşi client-beneficiar potenţial al Programului solicita credit concomitent la mai multe bănci, consumand timp pentru clarificare, atât la FNGCIMM cât şi la bănci.

Măsurile luate în vederea reducerii termenului de emitere a contractului de garantare se refera la: simplificarea circuitului documentelor astfel incat emiterea decizei de aprobare a garanţiei (la care se referă termenul de 5 zile), a facturii şi a contractului de garantare,(dacă dosarul este complet/corect întocmit) sa fie concomitente; redistribuirea intregului personal al Fondului, care lucreaza in schimburi prelungite, chiar si sambata si duminica; îmbunătaţirea informatizarii procesării solicitărilor; imbunatatirea receptionarii documentelor prin comunicare centralizata.
Interesul publicului pentru Program este demonstrat de numărul neaşteptat de mare de solicitări – cca. 200 pe zi in ultima perioada, un ritm mai mult decât dublu faţă de cel anticipat si este un motiv in plus pentru a oferi beneficiarilor programului „Prima casă” cateva sugestii pentru rezolvarea mai rapida a solicitarilor lor. Beneficiarii ar trebui sa negocieze in antecontractele de vanzare/cumparare termene de finalizare a tranzactiei de aprox. 60 de zile si sa fie atenti la: coincidenţa între datele proprii de identificare (din BI/CI), datele de identificare ale vânzătorului si ale locuinţei in toate documentele depuse, respectiv: antecontractul de vânzare/cumpărare, declaraţia pe proprie răspundere, extrasul de carte funciară, titlul de proprietate, raportul de evaluare.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro