Prognoza auto 2011

martie 22, 2011

Care este capacitatea real de absorbtie a pietei auto romanesti? Previziuni pentru evolutia vanzarilor in 2011

Piata de autoturisme din 2011 se va situa probabil in jurul a
110.000 120.000 de unitati

Una dintre prioritati este asigurarea profitabilitatii dealerilor

Peste 3-4 ani piata de autoturisme se va stabiliza in jurul a 150.000 de unitati.

La nivelul anului 2020, Romania ar putea fi o piata de 300.000 de autoturisme noi pe an.

Programul REMAT a pus presiune exclusiv pe pret, demonetizand marca si scazand valoarea reziduala a masinilor

Companiile de asigurare orienteaza clientii catre service-uri neautorizate in defavoarea retelelor importatorilor

Este al 9-lea an consecutiv cand Dan Vardie Consult organizeaza o masa rotund rezervata trend-set-arilor din industrie, in urma careia rezulta prognoza pentru piata auto in 2011. Participantii la dezbatere- practic mare majoritate a top-executivilor din business-ul cu atomobile din Romania- au luat in discutie toti factorii importanti care vor putea influenta evolutia vanzarilor de autoturisme din acest an si au conturat, de asemenea, diverse scenarii de luat in calcul. La masa rotunda a participat Calin Popescu Tariceanu, fost Prim Ministru al Romaniei, cu profunde contributii la dezvoltarea industriei auto atat in proiectul Dacia cat si in intrarea lui Ford la Craiova. De asemenea, a fost prezent si Sebastian Vladescu, fost ministru de finante in doua guverne dar si Presedintele comisiei de privatizare a fabricii Automobile Craiova.

Vreau sa salut aceasta initiativa traditionala a lui Dan Vardie de a ne reuni la o masa rotunda unde fiecare participant la piata auto a Romaniei are ocazia sa exprime ideile cele mai relevante despre cum va evalua piata. a declarat in deschiderea sesiunii, dl Virgil Ernest Popovici, Presedintele APIA.

Aveti la ce sa sperati in 2011, cu o singura conditie: sa fie pace. Incet-incet lumea se corecteaza, iar vanzarile vor creste in masura ce veniturile populatiei vor creste. Cei care au supravietuit vor fi din ce in ce mai buni, dar ceea ce a fost in anii 2007 2008 nu se va repeta in urmatorii 3 4 ani, si-a inceput discursul Sebastian Vladescu. In opinia sa cu greu se va ajunge la o piata stabila de 150.000 de autoturisme, avansand ca data probabila anii 2014 2015. Cresterea pietei va fi de 7-8% de la an la an, dar este posibil ca intr-un an sa se ajunga si la 10%. Insa nu putem stii de acum cand se va intampla acest lucru, a completat Vladescu.

Brent Valmar, director general Porsche Romania si Vicepresedinte al APIA a adus in discutie situatia dealerilor si, in general, a retelelor autorizate: Cresterea din trecut a fost buna pentru ca importatorii si-au consolidat pozitia si au investit, marindu-si reteaua de dealeri. Putem afirma la acest moment ca in Romania exista unul dintre cele mai ridicate standarde ale retelelor din intreaga Europa. Dificultatile actuale nu reprezinta o surpriza, ci mai degraba dimensiunea dificultatilor. Astazi, prioritatea principala este sa asiguram profitabilitatea membrilor retelei de distributie. Ne confruntam cu vanzari mici, importuri second-hand, o mentalitate gresita a consumatorului si probleme cu asiguratorii.

In acest ultim caz, societatile de asigurare demonstreaza un comportament abuziv vizavi de dealerii autorizati, orientand clientul catre service-uri neagreate, care folosesc piese de calitate slaba. Din pacate autorizarea acestor ateliere o face Registrul Auto Romn, a carui autoritate se opreste strict la partea de raparatii auto, neavand legatura cu normele interne pe care fiecare producator de automobile le impune service-urilor din reteaua autorizata., a conchis Valmar. La randul sau Narcis Ghit, director general Trust Motors, importatortul Peugeot in Romania afirma: Greul abia acum incepe pentru retelele autorizate. Dupa 40 50.000 de kilometri clientul se indreapta spre service-uri independente. Asta inseamna o scadere a veniturilor pentru dealeri, avand in vedere ca in cazul unei unitati integrate costul cu forta de munca este de aproximativ 60%.

In 2010 au fost si cativa performeri, care au evoluat mult mai bine decat media pietei. Unul dintre ei este Chevrolet, pentru care Catalin Manta, country manager declara ca Anul 2010 a fost unul de conjunctura. Nu vad un 2011 la fel de optimist. Costurile standardelor ridicate sunt mari, iar asiguratorii aduc pierderi in service. Reteaua de dealeri va avea nevoie de finante pentru a tine stocuri.

La intalnire au fost prezenti si cativa reprezentanti ai dealerilor, pentru a creiona complet tabloul actual al pietei. Adrian Prodnel, directorul general al dealerului Motor AG din Pitesti a reiterat problemele de profitabilitate. Nici un dealer nu a facut profit in ultimii trei ani sau a avut crestere zero, aceasta situatie conducand la un pericol pentru intreaga structura. Practic nu se mai pune problema dezvoltarii, plus ca mai nou showroom-ul poate functiona foarte bine pe internet, acoperind o arie mai mare, fara a fi nevoie de prezenta fizica intr-un anume oras. Cred ca aceasta este tendinta pentru urmatorii cinci ani. Anul trecut piata premium a crescut cu 4 procente, dar volumele de vanzari nu sunt mari, fiind vandute insuficiente unitati pentru a acoperi costurile unui dealership. Prodanel a precizat o crestere substantiala a brandurilor premium in acest inceput de an, tendinta similara si la alte branduri, asa cum a confirmat si Valeriu Zaharia, Sales & Marketing Manager Mercedes-Benz Cars la Mercedes Romania.

Aurelian Carlan, coordonator de vanzari al grupului Autoklass este de parere, cei care au cumparat autoturisme in 2008 2009, si care mai sunt in garantie vor veni tot la service-urile autorizate, fiind la fel de preocupat de problemele pe care companiile de asigurare le creaza prin reorientarea clientilor catre unitati neagreate de producatori. La randul sau, Viorel Niculescu, director general Automotive Trading Team, dealer Jaguar si Land Rover admite c Nu am fost precauti in a face previziuni. In 2006 2007 era un avant foarte mare, plus ca standardele impuse de importatori erau ridicate.

Criza a prins dealerii nepregatiti, dar este adevarat ca o mare parte din ceea ce se intampla este de natura psihologica. Din pacate clientii nu prea mai vin la service-urile autorizate, ori daca vin, efectueaza lucrari de ordinul a cateva sute de euro, ba chiar in multe cazuri sub 100 de euro.

Unul dintre cele mai discutate subiecte a fost programul REMAT, care a dus in timp la o demonetizare a pietei, efectele sale pe termen lung nefiind cele pozitive scontate pentru o evolutie sanatoasa. Narcis Ghit este de parare ca Dac 2009 a fost anul destocarii, in 2010 asteptam o repozitionare si nu o dependenta atat de mare de REMAT. Din pacate s-a creat o piata gri a cupoanelor, pe care samsarii le-au vandut chiar si dealerilor. S-a plecat de la un cupon si acum s-a ajuns la trei, care pot fi transmisibile. Propunerea mea este revenirea la un singur cupon, netransmisibil, concomitent cu marirea valorii sale la aproximativ 1200 1500 de euro. In acest fel, in viitor, s-ar putea renunta la program mai usor. In plus, in momentul de fata nici nu prea mai sunt autovehicule vechi de pana in 900 de euro, pe care proprietarii ar fi dispusi sa le caseze. Mai rau este ca promotiile de anul trecut s-au facut numai pe pret, iar acum importatorilor si dealerilor le va fi greu sa sustina aceste preturi mici. Daca judecam la rece, eliminand din ecuatie vanzarile prin programul REMAT vom ajunge la observatia ca piata reala, business to business este de aproximativ 30.000 de unitati.
Programul REMAT nu numai ca a pus presiune pe preturi anul trecut, dar a si orientat clientii catre modelele mai ieftine, la care prima de casare reprezinta un procent important din valoarea de achizitie. De aici si marje de profit reduse per unitate vanduta. Constantin Avromescu, country manager Opel unul dintre brandurile cu o evolutie foarte buna in 2010 spunea ca trebuie tinut cont foarte mult de ciclul de productie si de politica fiecarui producator atunci cand se vorbeste despre succesul de piata. Insa marea sa insatisfactie, manifestata si de alti participanti la intalnire, este legat de demonetizarea marcilor. Singurul criteriu dupa care clientii se orienteaza este pretul, nu calitatea sau diversitatea, ceea ce nu duce decat la o pierdere a valorii intrinseci a fiecarui model si marca. Presiunea pe pret a distrus practic valoarea reziduala si sunt destul de ingrijorat asupra a ceea ce vor insemna brandurile in viitor. Practic, programul REMAT a concentrat 65 70% din vanzari catre modele sub 10.000 de euro, competitia mutandu-se acolo. In acest an probabil ca targetul va fi orientat catre segmentul middle-management, in companiile care s-au restructurat si acum au o evolutie financiara buna. De acolo speram ca va veni o crestere., completeaza Avromescu.

Pe de alta parte, cererea de autoturisme pe latura de business, mai precis flote, se afla tot sub semnul unor reduceri mari de pret, importatorii vazandu-se n fata multor situatii incomode, create de dorintele, uneori complet nejustificate, ale clientilor in ceea ce priveste discount-ul la cumparare sau pachetul de servicii oferit pe intreaga perioada de desfasurare a leasing-ului operational.

Despre situatii asemanatoare a vorbit si Dan Chitaru, directorul general Kia Romauto, iar in plus acesta a subliniat inca o data situatia dealerilor: Daca nu va exista o anume protectie din partea importatorului sau pe cale legislativa vezi cazul service-urilor neautorizate dealerii vor avea o viata foarte grea. Ei au doua surse de profit, vanzarile si service-ul, care le asigura veniturile. Ca evolutie a pietei, suntem strans legati de sistemul bancar, iar clientii au grad mare de indatorare. Mihai Ivanescu Director general al Premium Auto, importator oficial Jaguar si Land Rover este de parere ca dealerii trebuie sa puna in balanta toate aspectele legate de activitatea lor, adica vanzari de masini noi, second-hand si service. Legat de previziunile pentru 2011, Ivanescu a completat: Chiar daca piata se va situa tot in jurul a 300.000 de masini noi plus second-hand , in situatia in care mare parte a vanzarilor se vor axa pe masini ieftine, profitabilitatea va avea de suferit.

In ceea ce priveste partea de vehicule second-hand, Eurotax Glasss depune toate eforturile pentru a unifica si reglementa cotatiile in aceasta zona a pietei.Core business-ul Eurotax este stabilirea valorii second-hand a autoturismelor. Acum este a doua linie de business a noastra. Multe masini se intorc in outlet-uri la sfarsitul contractului de leasing. Targetul pentru 2011 2012 este zona de valori reziduale. Nu cred ca exista un moment mai bun decat 2011 pentru a trata aceasta problema, avand in vedere restrictiile pe care guvernul le-a impus. Ne dorim sa fim puntea de echilibru pentru a proteja afacerile importatorilor si a oferi informatia pentru industria de leasing, cu sectorul auto este in contact direct. a declarat Sorin Iacob Director General Eurotax Glasss Romania.

La randul sau, al doilea partener al mesei rotunde, prin vocea lui Cedric Binoit, Director Comercial Michelin pentru Romania, Bulgaria, Croatia si Serbia afirma: In 2011 piata de anvelope va creste, iar aceasta afirmatie este bazata pe doua idei de baza. In primul rand, apreciez ca numarul automobilelor inscrise in circulatie va creste, iar obligativitatea utilizarii pneurilor de iarna va constitui, de asemenea, un factor pozitiv.

Referitor la productia industriala si export, anul 2010 a fost unul extraordinar, Dacia fiind de fapt motorul economiei romanesti, cu o productie ce a insemnat aproximativ 2% din PIB. Mihai Bordeanu, director de marketing pentru marcile Dacia si Renault s-a aratat la randul sau optimist in ceea ce priveste evolutia vanzarilor din 2011, bazandu-si afirmatia pe trei factori: taxa de inmatriculare ce favorizeaza autoturismele noi, cresterea economica si cursul de schimb favorabil clientului.

Sebastian Vladescu a punctat din punct de vedere economic evolutia din acest an si urmatoarea perioada: Cred ca in corelatia de piata trebuie tinut cont de raportul PIB/cap de locuitor. Romania are niste politici de recuperare fata de alte tari europene, dar cu exceptia unei anumite perioade cand aceasta a dat rezultate mari, nu a functionat asa cum trebuie. Asa ca o crestere de 5% a PIB-ului nu va duce la cresteri spectaculoase ale vanzarilor. Cred ca 150.000 de unitati ca target pentru 2014 2015 este realist pentru autoturisme. Posibilitatea de crestere economica este reala, dar anul acesta este limitata si fara rezultate efective in consumul populatiei si cu atat mai putin la auto. Veniturile potential viitoare din 2012 vor fi utilizate in continuare pentru a acoperi consumurile anticipate si de aceea nu vad de aici o sursa importanta de fonduri pentru piata auto.

Calin Popescu Tariceanu este de parere ca Multe din analize trebuie sa tina cont de evolutia economiei. O data cu reluarea cresterii economice va creste si consumul, dar ordinea ar fi ca mai intai sa creasca cererea pentru produse alimentare, apoi pentru bunuri de folosinta indelungata (asa numitele produse albe), pe locul trei automobilele si apoi imobiliarele. Este posibil ca vanzarile sa evolueze mai accentuat decat ritmul de crestere economica. Dar pentru ca economia sa-si revina ar trebui ca investitiile straine sa creasca, o reluare a consumului si marirea exporturilor.

Referitor la prognoza in sine pentru 2011, opiniile majoritatii participantilor a fost ca anul acesta piata va inregistra o foarte usoara crestere, cifrele vehiculate pentru numarul de autoturisme vandute situandu-se intre 106.000 (versiunea pesimista) si 120.000 (in cazul optimist). In ceea ce priveste numarul de masini noi plus second hand, probabil ca piata se va situa tot in jurul a 300.000 de unitati. Este clar ca viteza de croaziera a pietii romanesti este la acest nivel. Problema este cand se va ajunge acolo? a conchis Tariceanu.

Plecam de la aceasta masa rotunda cu cateva concluzii optimiste. Indiferent de scenariu, Romania nu va mai inregistra o scadere a pietii auto, incepand o usoara crestere. Ce a fost mai rau a trecut. Insa urmatorii 3-4 ani vor inregistra cresteri mici si greu de obtinut.

Probabil ca la nivelul anului 2015 vom avea o piata de 150.000 de masini noi vandute. La top probabil la orizontul anului 2020- Romania ar putea avea o piata de 300.000 de masini noi. Este cam unde s-a aflat piata in 2007. Daca vreti, Romania va avea nevoie de peste o decada pentru a redeveni ce a fost odata. a declarat Dan Vardie la sfarsitul mesei rotunde pe care a moderat-o.

Tin sa multumesc companiei Eurotax Glasss aflata la al doilea an in parteneriat cu acest eveniment dar si lui Michelin Romania care s-a aflat alaturi de noi, asa cum de altfel- este mereu fata de fenomenul auto romanesc. a precizat Dan Vardie

Dan Vardie Consult srl este o companie specializat n analize de piat, prognoze, studii, planuri de marketing, strategii de comunicare n domeniul auto. Cu o experient de aproape dou decenii, compania ofer anual prognozele de piat explornd tendintele care se vor manifesta n anul viitor. n ultimii 8 ani, prognozele elaborate de Dan Vardie Consult s-au dovedit cele mai realiste. Compania a decis sa organizeze o mas rotund care s surprind cele mai importante prognoze elaborate de personalitti din domeniile auto si, financiar, Dan Vardie Consult nu are pretentia c acest comunicat reprezint un studiu de piat sau un sondaj de opinie complet. Este o ncercare de a explora piata prin intermediul celor mai autorizati executivi din domeniu i de a creiona o imagine a acesteia n anul 2011 precum si capacitatea pietii auto romanesti.
 

automedia.ro

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro