Polita RCA - o asigurare cu caracter social, obligatorie in toate tarile lumii civilizate

februarie 22, 2010

Sa ne imaginam urmatoarea situatie
Ion POPESCU, sofer cu state vechi, posesor al unui automobil Dacia 1300 din 1979, considera ca experienta sa de sofer este suficienta pentru a-l feri de evenimente neplacute in trafic. Decide astfel sa nu isi reinnoiasca polita RCA, aparent economisind astfel o parte din modestul venit lunar.
Intr-o zi ploioasa, pe stradutele dintre blocuri, domnul POPESCU nu estimeaza corect viteza de deplasare a unui Audi A8 din 2007 si nu ii acorda acestuia prioritate angajandu-se intr-un viraj la stanga.
Care sunt sansele ca domnul POPESCU sa poata plati pagubele provocate posesorului de Audi A8 si ce se va intampla odata ce va fi dat in judecata?

In contextul numarului mare de informatii contradictorii referitoare la acest subiect, vehiculate de mass-media in aceste zile, APPA Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor transmite spre informarea publicului larg urmatoarele precizari:

1) Politele de tip RCA au caracter de protectie sociala si sunt obligatorii in toate statele europene
Polita RCA este practicata in toate statele membre ale spatiului economic european si are drept unic scop despagubirea partilor prejudiciate in urma accidentelor de circulatie.
Astfel, caracterul social al acesteia consta in faptul ca nu asiguratul RCA este cel ce va beneficia de o eventuala despagubire, ci persoanele care vor suferi daune din vina acestuia, indiferent ca este vorba de pagube materiale sau de vatamari corporale.

2) Cresterea tarifelor, o consecinta a reglementarilor europene, a climatului economic si social actual

Este adevarat ca in ultimii ani preturile pentru politele RCA s-au majorat. Cu toate acestea cresterile nu sunt atat de mari precum cele vehiculate de mass-media. In acelasi timp, trebuie sa precizam ca in randul tarilor membre UE, romanii beneficiaza de cele mai mici preturi pentru aceasta asigurare. Astfel, daca in Germania pretul mediu pentru RCA este de 1.000 EUR, in Romania valoarea medie RCA nu depaseste 100 EUR pentru persoane fizice. Chiar si vecinii bulgari, cu care de cele mai multe ori ne comparam ca nivel de trai, platesc aproximativ 170 EUR pe an pentru acest produs.

De asemenea, majoritatea companiilor de asigurari utilizeaza in calculul tarifului pe care o persoana fizica il plateste pentru RCA o serie de informatii, stabilind un profil de risc. Astfel, un tanar de 25 de ani, cu doar cativa ani de experienta auto si o masina puternica, va plati mai mult decat o persoana de 40 de ani, cu o masina medie, care beneficiaza de reduceri semnificative. In acelasi timp, societatile de asigurari ofera reduceri de pana la 25% pentru pensionari.

3) Tarifele RCA sunt stabilite in baza unor calcule actuariale

Pentru a intelege ratiunea care sta la baza majorarii tarifelor este nevoie sa intelegem si ca preturile nu sunt stabilite arbitrar, ci in baza unor calcule care implica o serie de factori foarte importanti:

In ultimii ani romanii au inceput sa calatoreasca mai mult in strainatate cu masina personala.

- incepand cu anul 2007, prin incheierea oricarei polite RCA, un posesor auto cumpara atat asigurarea pentru raspundere civila auto valabila pe teritoriul Romaniei, cat si polita Carte Verde. Astfel, Romania s-a aliniat la normele europene in privinta sistemului Carte Verde, iar soferii beneficiaza de acoperire atat in tara, cat si in afara teritoriului acesteia.

Pagubele rezultate in urma unui accident sunt mult mai mari decat in trecut. Despagubirile pentru vatamari corporale au devenit si ele o problema in ultima perioada, cu atat mai mult cu cat ne putem confrunta cu un accident nu doar in Romania, ci mai ales in alte state membre UE.

- au crescut limitele despagubirii pentru politele RCA in ultimii cinci ani de 6,6 ori, pana la 500.000 EUR pe eveniment, iar cele pentru vatamari corporale au ajuns in acest an pana la 2,5 mil. EUR pe eveniment. Acestea vor atinge 1 mil. EUR, respectiv 5 mil. EUR pana in 2012.

Numarul masinilor din Romania a crescut anul trecut cu 5%, la peste 5,32 milioane de vehicule, din care 80% sunt autoturisme. In acelasi timp, starea drumurilor la noi in tara s-a deteriorat semnificativ

- numarul de accidente in Romania este in continua crestere, in vreme ce in tarile din vest este in scadere.

De necontestat este faptul ca, in ultimii ani, masinile pe care le intalnim zilnic in trafic sunt mai scumpe

- repararea acestora in urma unui accident necesita sume semnificativ mai mari.

 

4) 90% dintre soferi vor plati mai putin pentru politele de asigurare RCA
Prin implementarea sistemului Bonus - Malus incepand cu 1 ianuarie 2010, asiguratii care nu au inregistrat daune vor beneficia de reduceri ale primei de asigurare, in timp ce aceia care au provocat accidente vor avea parte de majorari de prima.
Conform numarului de dosare de dauna avizate anul trecut pe segmentul RCA, rezulta ca doar un procent cuprins intre 5 si 10% dintre asigurati vor fi penalizati, in timp ce restul de 90% vor beneficia de reduceri.

Mai multe detalii referitor la asigurarea de tip RCA, la sistemul bonus-malus pot fi accesate pe www.asigurareamasinilor.ro si www.constatulamiabil.ro
 

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro