PODCAST. Un război pentru mințile oamenilor. CUM SE FACE PROPAGANDĂ RUSĂ ÎN ROMÂNIA

martie 18, 2022

Cât timp România încă deliberează de unde să înceapă să combată propaganda rusă, Kremlinul e în plină campanie de dezinformare, exersată cu ani înainte, inclusiv în online-ul românesc.

În bule bine filtrate, acest pericol poate părea inexistent. Dar propaganda a trecut de mult de news feed-urile marilor rețele sociale și sapă acum adânc prin canale de mesagerie și prin comunitățile anti-sistem rămase, după ridicarea restricțiilor de pandemie, fără mesajul predilect al ultimilor ani.

Cum s-au construit narațiunile strategice ale propagandei digitale ruse, cum se explică transformarea grupurilor online anti-vacciniste în grupuri putiniste și de ce SRI poate fi considerat, în bună măsură, responsabil pentru eșecul combaterii dezinformării în România explică, în acest episod On the Record, Corneliu Bjola – profesor de studii diplomatice la Universitatea Oxford și coordonatorul Oxford Digital Diplomacy Research Group.

Câteva idei din acest episod:

Sursele propagandei. „Sunt trei surse mari, vectori de dezinformare. Una e cea dată de state ca Rusia. A doua – partidele politice care au învățat că minciuna dă rezultate electorale. Cam 30% din dezinformarea din statele democratice vine din partide. A treia – cetățeni care intră în acest joc fie pentru stimulente economice, fie pentru statut social. Deci când spunem că propaganda se termină cu Rusia trebuie să ținem cont că celelalte două elemente rămân în continuare în mijlocul nostru.”

Replierea anti-vacciniștilor. „Ce am observat e că, în ultima lună, s-a produs o repliere a grupului de anti-vacciniști, s-au mutat spre putiniști. În lumea anglofonă, am văzut asta în Australia, am văzut în UK, am văzut în SUA. Gruparea anti-vaccinistă din România a crescut foarte mult, dar uitați-vă la discursul inițial. Vorbeau de «globaliști», de «progresiști». Dacă îi întrebi ce înseamnă asta habar n-au. Sunt termeni pe care îi folosește dreapta americană mai radicală, însă mesajele au fost traduse și au început să fie diseminate la interval de câteva zile. Acum, pandemia s-a cam diluat, dar s-a creat o comunitate care are identitatea ei, o comunitate anti-sistem care se transformă și care nu cred că va dispărea prea ușor.”

Eșecul SRI. „În țările baltice, în Marea Britanie, s-au creat structuri care reușesc să controleze dezinformarea. În Anglia, s-a lucrat profesionist. Au fost încercări ale Rusiei de a sabota campania de vaccinare cu Astra Zeneca și au fost înăbușite în fașă. Să vezi (în România, n.red.) o campanie de vaccinare care a plecat bine și pe urmă să clacheze așa de rapid – și din cauza dezinformării masive –, iar la tine, SRI, care aveai niște atribuții în treaba asta, niciun cap n-a picat... Dar bugete au. Ce văd eu, cu ochiul meu de academic, în spațiul românesc online, mă sperie. Înainte de atacul asupra Parlamentului, puteai să vezi o radicalizare a discursului. Păi, dacă mă uit eu și văd, SRI care are 1.000 de oameni și buget ce păzește? În ce măsură este o ignorare din incompetență sau în ce măsură este o complicitate tacită în care ai simpatizanți din acești patrioți de fațadă care populează aceste structuri?”

On the Record este un podcast săptămânal produs de Recorder și susținut de Banca Transilvania. Partener Aqua Carpatica.

Ne găsești pe toate aplicațiile importante:

Apple Podcasts - https://apple.co/3gHqYYN​​​​​
Google Podcasts - https://bit.ly/2Ewi8Qp​​​​​
Spotify - https://spoti.fi/34Cks2O​

 

 

Sursa Youtube

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro