Se pot observa similitudini de toata minunea la nivelul perceptiei largi in cadrul comunitatii de business, atunci cand se pun laolalta cele doua carti de capatai. Evident, nu voi forta comparatii pe fond, mai ales in apropierea Sarbatorilor de Iarna, iar o sfiosenie metodologica este sper subinteleasa.
Atat Biblia, cat si planul de afaceri sunt parca mai mult obiecte de cult, venerate la ocazii, decat surse primare de invatatura, knowledge, initiatoare de actiune, moduri de operare si evaluare.
Ocaziile de etalare a unui Business Plan formalist, aratos si ortodox sunt cele traditionale:
a. Pelerinaj in cersit pe la investitori, banci, finantatori – inclusiv de grant, adica pomana sau business angels – iata cum vine de se leaga
b. Prezentari de gala, rebranduiri, shushe si sushi, conferinte, mese rotunde, cocktailuri, alte dude
c. Mers in petit la cumatra M.A. – Marga Achizitiilor, cu focusul pus pe zestrea proprie si atractia divina a conturilor topite unele dupa altele
d. Pregatire de vanzare – maritis din interes recunoscut ca atare, cu faza prenuptiala de cautare partida optima la bani, pozitie si daca se poate brand, renume
O expresie a manelismului managerial acompaniat urechist de arhanghelii cultului “merge sha sha” s-a intrupat in dogmatica usilor de bisericuta, care vehiculam la concret cateva, at random dar totusi Urbis et orbis
1. Planul de afaceri se refera exclusiv la ceva ce tine de viitor, de strategie intinsa peste ani si ani – vorba cantecului Semnal M. Asadar nu ne priveste acum, aici si astringent
2. Este oricum vorba de ceva pur formal, artificial, fara valoare practica si imediata/evidenta, ceva bun de adormit copiii si consiliile de administratie. Cuvinte mestesugite, rigurozitate aproximativa, intentii afrodisiace, complezente anesteziante, tamaie marketingoida retard
3. Business Plan-ul este o ursulina retrasa in sihastria compartimentului de strategie, daca prin mila Domnului chiar exista asa ceva. Sigur, inaltii prelati ai top-managementului stiu de bazaconie, o mai scot in fata pe la ocaziile amintite, dar in rest, praful sa se puna pe el de plan de afaceri, ca cineva trebuie sa mai si munceasca.
Daca drumul spre iad e pavat cu bune intentii, de ce n-ar fi la fel si calea spre profesionalism captusita cu planuri de circumstanta.
Si acum, program de colinde, cu urari de rigoare.
1. Leru-i ler si planul de afaceri sa devina un instrument DWP – Daily Work Plan cu aplicabilitate ubicua in timp si spatiu, consistenta, insistenta, persistenta si mai ales permanenta
2. Si la mai mare utilizare suport in campuri conexe, cel putin ca structurare metodologica cu iz integrator si mama holistica. Ca abordare eficace mie mi-a folosit in coaching/mentoring, strategii de dezvoltare durabila la sat. Project Management cu PRINCE2 si PMBOK in frunte, entrepreneurship, start-up, IPD –initiative proiecte daraveri, sector public si privat, profit si non-profit de ONG
3. La multi angajati fericiti prin traducere interna a Business Plan-ului ca instrument de cunoastere, training, team-building si motivare
Luarea ca enoriasi a angajatilor din parohie prin impartasirea cu spiritul si litera planului de afaceri, reprezinta geneza unei culturi organizationale veritabile, asumata nearbitrar
4. O ce valoare adaugata minunata se mai poate imagina prin prinderea in planul pomenit a lumanaricilor de creativitate, inovare, a globulilor climate change, green energy sau CSR cu ancorarea durabila a risk si change managementului, ornarea cu nea Knowledge Economy, cu fulgi de PM, SAP – Business Suite si coaching.
In varf desigur se va aseza Steaua Europeana cu daruri nerambursabile si proiecte pe bat, cu un Lisbon Treaty plin de bunatati – pentru cine stie dansul la Brussels.
In final, daca planul laudat incepe sa aduca mai mult a varza, fie ea si de Bruxelles, putem proroci doua cauze de viitor: sinergia faptelor sau graba timpului in pripa.
Celor care cred ca timpul e un etern stand-by, iar o abordare profesionista poate sa mai astepte, propovaitorilor curentului noi muncim nu planificam, le relev o scena deloc biblica. La un meci de snooker cu bile, joc in care strategia si tactica sunt esentiale, cand apare idolul Ronnie “the rocket“ O’Sullivan, publicul este prevenit cu adagiul “Blink and you missed’m”.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro