Piata auto: rezultate in 2009

decembrie 15, 2009

Analiza a pietii auto noi si second-hand din Romania si Europa

Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de AutomobileAPIA, in primele unsprezece luni ale anului, numarul de inmatriculari noi s-a redus cu 61 % fata de anul 2008, de la 266.652 inmatriculari noi la doar 104.699 unitati. In luna octombrie, s-a inregistrat o scadere cu 69 % in comparatie cu aceeasi luna a anului trecut, ajungand la 7.572 unitati de la 24.438, urmand ca in luna noiembrie sa se ajunga la o scadere de aproape 39 % de la 13.715 la 8.490 ceea ce ne face sa fim optimisti cu privire la anul ce vine.

Inmatriculari noi - locul 16 la nivel european

Inregistrarile de masini noi din noile state membre UE au scazut in octombrie cu 36,9%, la 62.444 de unitati, respectiv cu 29,6% in primele zece luni, la 696.256 de automobile. Piata auto din Romania ocupa locul al 16-lea in UE privind inmatricularile de autoturisme noi din luna octombrie, respectiv pozitia a 14-a dupa perioada ianuarie-octombrie, desi ca numar de locuitori este al 7-lea stat membru. Dintre noile state membre UE, Romania detine pozitia a treia dupa numarul de inmatriculari din octombrie, cu mult in urma Poloniei (25.279) si a Cehiei (14.121), situatie valabila si pentru primele zece luni din acest an.

Scaderi in context economic si legislativ

In ceea ce priveste inmatricularea masinilor second hand in Romania, din statisticile APIA pentru perioada ianuarie - noiembrie 2009, putem conchide ca a avut loc o scadere de 9 %, inregistrandu-se 223.199 de unitati fata de 246.179 pentru aceeasi perioada a anului trecut. Ceea ce este interesant este explozia de masini la mana a doua inmatriculate din luna martie, mai exact un total de 52.897 unitati inregistrate fata de 17.950 din luna februarie respectiv 5.941 in luna ianuarie (cea mai slaba luna din an).
Acest lucru poate fi explicat prin prisma faptului ca la sfarsitul anului trecut au fost aduse in tara o mare parte din aceste masini, insa cei care le-au adus nu le-au inmatriculat pe fondul modificarii taxei de poluare la mijlocul lunii decembrie. Prin prisma dublarii valorii taxei in luna martie 2009, scaderea din iulie este aproape dubla comparativ cu cea inregistrata la inceputul anului, fiind cea de-a doua cea mai slaba luna din an cu numai 11.374 autoturisme.

Scaderea inmatricularilor auto este sustinuta si de faptul ca puterea de cumparare a scazut cu atat mai mult cu cat cei care aveau credite in euro sau lei au vazut ca moneda nationala s-a devalorizat. In 2009, peste 25.000 de masini au fost returnate sau preluate de catre societatile de leasing, cele mai afectate fiind autoturismele premium, cele 4x4 si autoutilitarele.

Programul Rabla si influenta sa

Programele rabla din tarile europene par sa fi ajutat constructorul Dacia, inmatricularile de autoturisme Dacia noi in regiune (UE si tarile EFTA) crescand in mod constant in perioada ianuarie-octombrie, inregistrand o scadere doar in luna septembrie ca urmare a incetarii programelor de stimulare a industriei auto derulate in acest an de mai multe guverne din state europene dezvoltate. In Europa, inmatricularile de autoturisme Dacia noi au crescut cu 24,5% in primele zece luni, de la 156.467 la 194.824 de unitati.

Topul inmatricularilor de masini noi

In topul preferintelor romanilor, Dacia a fost brandul cu cel mai mare numar de inmatriculari de masini noi in primele unsprezece luni ale anului cu un numar de 31.691 de unitati, urmata de Volkswagen cu 13.470 de masini. Pe locul al treilea se situeaza Opel cu 9.477 unitati inregistrate iar mai apoi urmeaza Ford cu 7.657 masini.
Piata second hand
Cel mai ridicat volum de autoturisme second-hand inmatriculate il intalnim la Volkswagen, cu 90.512 de masini. Dupa acesta, se situeaza conationalul Opel cu 68.393 masini la mana a doua inregistrate, Dacia cu 59.614 si Ford cu 36.533 unitati.
Si inmatricularile Mercedes-Benz, BMW si Audi la mana a doua, au fost de pana la zece ori mai ridicate decat inmatricularile de modele noi (ex. in luna noiembrie cu 1.626, 3.172 respectiv 2.756 de unitati).
Daca numarul masinilor second-hand care sunt importate in tara va creste in luna decembrie, odata cu intoarcerea romanilor de la munca in tara, atunci piata auto va fi afectata si in primele trei luni ale anului 2010. Este foarte probabil ca piata sa isi revina incetul cu incetul si cu ajutorul programului REMAT care din 2010 va avea noi conditii, mult mai avantajoase atat pentru persoanele fizice cat si pentru cele juridice.

Previziuni 2010

De luat in considerare pentru o prognoza a evolutiei pietii in 2010 sunt si ofertele dealerilor auto din acest moment. Acestia detin stocuri cu modele din 2008-2009 care sunt la sfarsit de ciclu, exemplu fiind Renault Megane. Discounturile sunt foarte atractive si ajung chiar si la 4000 de euro per unitate. Previziunile sunt simple: stocurile vor fi lichidate si viitoarele masini cumparate vor fi doar la comanda, ceea ce inseamna ca este putin probabil ca in 2010 dealerii sa mai poata oferi discounturi asa mari. In acest caz piata auto va suferi un nou blocaj.
Daca masinile din stocul de second-hand importat pana in prezent vor fi inmatriculate conform vechilor norme, piata auto va fi afectata si in primele trei luni, daca nu, piata se va revigora, incepand cu lunile ianuarie-februarie, si cu ajutorul programului REMAT.
 
SURSA: www.autohub.ro

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro