În vederea realizării Documentului de poziţie privind Strategia de reglementare a sectorului comunicaţiilor electronice din România pentru perioada 2007-2010, ANRCTI, împreună cu consultantul său, TASC Strategic Consulting, a realizat o analiză-diagnostic a sectorului comunicaţiilor electronice din România care a evidenţiat, printre altele, faptul că penetrarea serviciilor de comunicaţii electronice din România este mai mică decât în majoritatea celorlalte state membre ale Uniunii Europene. Principalele decalaje se înregistrează în materie de broadband şi de telefonie fixă, în timp ce penetrarea serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale depăşeşte media europeană.
Principalele motoare ale creşterii în această perioadă au fost serviciile de telefonie mobilă şi cele de retransmisie a programelor audiovizuale. Dacă veniturile din serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale au înregistrat cele mai mari rate medii anuale de creştere (40%), telefonia mobilă a devenit cea mai importantă sursă de venituri în cadrul sectorului (56,7% din totalul veniturilor brute), ambele segmente reuşind să atingă niveluri de penetrare ridicate (62,5% pentru servicii de retransmisie, respectiv 90,5% pentru telefonia mobilă). Prin contrast, rata de penetrare a serviciilor de acces la internet în bandă largă este în continuare nesatisfăcătoare, în pofida creşterii accelerate, în timp ce telefonia fixă pare să continue „creşterea zero” din punct de vedere al veniturilor şi al penetrării.
Rata de penetrare a serviciilor de acces dedicat la internet în bandă largă de 7% (conexiuni furnizate la puncte fixe, fără conexiuni pentru acces mobil) plasează România pe unul dintre ultimele locuri din Uniunea Europeană, la jumătatea anului 2007. În schimb, în ceea ce priveşte structura serviciilor de acces la Internet, ritmul de creştere al penetrării broadband se apropie de 100% pe an, astfel încât popularitatea conexiunilor dial-up scade vertiginos: traficul dial-up a scăzut în medie cu 40% pe an, în ultimii patru ani, ponderea acestora în totalul conexiunilor de acces fiind de 33%. În total, rata de penetrare a internetului în România a atins valoarea de 21% la jumătatea anului 2007 (număr de conexiuni la suta de locuitori).
„Vom discuta despre cum vom promova dezvoltarea serviciilor de acces la internet în bandă largă în cadrul conferinţei internaţionale pe care Autoritatea o organizează pe 13 noiembrie şi vom prezenta acolo şi alte disfuncţionalităţi ale pieţei de comunicaţii pe care vom încerca să le remediem în următorii trei ani”, a declarat Dan Georgescu, preşedintele ANRCTI.
Documentul de poziţie privind strategia de reglementare a sectorului comunicaţiilor electronice din România pentru perioada 2007-2010 va fi supus consultării publice pe site-ul ANRCTI şi va fi dezbătut împreună cu reprezentanţii industriei în data de 13 noiembrie 2007 în cadrul Conferinţei anuale internaţionale a ANRCTI “Reforma reglementării comunicaţiilor: în căutarea strategiei câştigătoare”.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro