Participarea premierului Ludovic Orban la Conferința „România Educată – politici publice și coordonarea surselor de finanțare”

Galerie foto Alocuțiunea premierului Ludovic Orban in cadrul Conferinței – Romania Educată – politici publice și coordonarea surselor de finanțare Excelența voastră, domnule președinte, stimată doamnă vicepremier, stimate doamne și domnilor miniștri, stimate doamne și stimați domni, mulțumesc pentru invitație domnului președinte pentru posibilitatea de a participa la acest eveniment important. Vă felicit, domnule președinte Klaus Iohannis, pentru efortul constant de a susține un dialog profund și larg in societate despre educație, un dialog care vine nu doar să analizeze problemele cu care se confruntă sistemul național de educație, ci propune soluții pentru o educație mai bună. Romania educată, proiectul dumneavoastră de suflet, pe care l-ați susținut și il susțineți in continuare și sub a cărui egidă avem privilegiul de a ne intalni astăzi oferă decidenților, experților, profesorilor, elevilor și studenților această paradigmă a trecerii de la probleme, la soluții. Forța unei națiuni, capacitatea ei de a rămane dreaptă in fața provocărilor istoriei și curajul de a intampina viitorul sunt date de calitatea educației acesteia, de nivelul de pregătire al cetățenilor ei. Nu vom vedea niciunde un popor puternic care să nu fi ințeles nevoia de a susține educația și inovarea prin eforturi extrem de mari, atat financiare, cat și prin politici publice corecte și drepte, prin preocuparea constantă pentru a construi un sistem de educație, cercetare și inovare competitiv. Dacă acum, după 30 de ani de incercări de reformă, incă se află pe agenda publică a educației subiecte care revin ciclic in atenție, este și pentru că, exceptand unele scurte episoade de guvernare, in Romania a existat foarte multă improvizație și nu a existat voința politică necesară pentru a iniția și a implementa măsurile necesare. Dezbaterea de astăzi este o oportunitate pentru a discuta despre educație și probemele ei – unele dintre ele, așa cum spuneam și mai sus, care revin sistematic și ciclic in atenție. Cred că intalnirea de astăzi – la care participă inalți reprezentanți ai Comisiei Europene și ai OECD, miniștri, profesori și experți in educație, ne aduce la masa dialogului mai ales pentru a identifica impreună atat soluțiile tehnice, cat și cele de finanțare a intervențiilor sistemice. De aceea, discuția este cu atat mai oportună cu cat este in proces de dezbatere și finalizare bugetul Uniunii Europene pentru următorul exercițiu financiar 2021- 2017, iar Romania trebuie să iși stabilească prioritățile. Ultimele decenii au marcat Romania printr-o scădere a drastică a calității educației in școlile romanești. Monitorul educației și formării 2019, un document de analiză al Comisiei Europene, atrage atenția asupra decalajelor de calitate existente in sistem, asupra precarității in educarea și formarea noii generații și asupra ratei extrem de crescute a abandonului timpuriu – peste 16% dintre tinerii cu varste intre 18 și 24 de ani abandonează școala. Ultimele teste PISA vorbesc de asemenea de o altă dimensiune a lipsei de rezultate a invățămantului: analfabetismul funcțional și, implicit, incapacitatea sistemului național de educație de a răspunde cu adevărat nevoilor individuale ale copiilor și adolescenților. Elevii care nu au fost invățați să gandească autonom, care astăzi nu pot ințelege un text scris vor fi maine cetățeni care vor intra pe piața muncii, oameni ai cetății care vor trebui să apere principii și valori democratice. Pentru aceștia, și nu doar pentru ei, școala trebuie să se schimbe in bine. Iar dacă lărgim tabloul și ne uităm și la invățămantul superior, cred că trebuie să fie un semnal de alarmă puternic faptul că avem doar 24% absolvenți de studii universitare in randul populației de 30-34 de ani – deci nivelul de educație și pregătire in randul majorității populației este scăzut. Și mai mult decat atat, in ceea ce privește formarea continuă a adulților, Romania are cea mai scăzută rată la nivel european: doar 0,09% este procentul de participare a adulților la procesul de invățare continua, la o medie europeană este de 11%. Excelența voastră, domnule președinte Klaus Iohannis, Toate aceste date prezentate mai sus creionează o perspectivă sumbră asupra sistemului de educație. Desigur, există și profesori dedicați, competenți și conștienți de misiunea nobilă pe care și-au ales-o, aceea de a forma copiii prezentului și oamenii viitorului. Și lor trebuie să le mulțumim. Desigur, există școli și universități care răman angajate misiunii lor de a contribui, prin educație de calitate și inovare, la o Romanie mai bună, mai competitivă. Toate aceste instituții trebuie susținute. Misiunea noastră este de a face școala mai bună pentru viitorul Romaniei și cred că trebuie să ne concentrăm pe intervențiile guvernamentale, pe cateva direcții principale identificate in cadrul proiectului Romania educată. Președintele Romaniei are cu siguranță astăzi un partener serios, un partener implicat in transpunerea in fapt a Programului Romania Educată, a tuturor rezultatelor studiilor, analizelor, diagnosticului care se pune in domeniul educației. Și cred că este nevoie de o mobilizare a intregii societăți, a tuturor decidenților, indiferent la ce nivel sunt acești decidenți pentru a pune in practică măsuri fundamentale fără de care evoluția societății romanești poate fi afectată negativ. Romania are nevoie de investiții masive in proiecte și programe dedicate creșterii calității educației. Fiecare elev are dreptul la educaţia care i se potriveşte, care răspunde nevoilor și aspirațiilor lui. Fiecare copil are dreptul la o educație de calitate fie că invață la oraș sau la sat, in școli din urbanul mare, din urbanul mic sau in școli aflate la periferie. Pentru aceasta trebuie să inițiem programe și să investim in formarea cadrelor didactice și, mai ales, să ii stimulăm pe aceea care obțin rezultate. Pentru că este mult mai greu să faci performanță in școli din mediul rural sau de la periferie, unde nu există neapărat o inclinație spre invățare și procesul educațional care să provină din familii, precum in Liceul Sf. Sava sau in alte licee de varf. Grija pentru profesori trebuie să fie la fel de mare ca cea pentru copiii noștri. Investim in profesori pentru că ei sunt fundamentul școlii. Iar aici vorbim despre intervenții in formarea inițială și in formarea continua și cred că este esențial să ințelegem că profesorii au nevoie de formare nu doar in disciplinele pe care le predau, ci și de formare pentru formarea de abilități socio- emoționale, astfel incat să poată răspunde cu succes diversității și nevoilor individuale ale elevilor. Investiția in infrastructura educațională este absolut necesară. Școala cu spații deschise și prietenoase este spațiul in care profesorii dedicați sunt mentori și facilitatori pentru elevii lor. Investiția in infrastructură trebuie să insoțească măsurile care vizează creșterea calității in educație. Romania de astăzi este aproape jumătate Romanie rurală. Studiile recente arată că aproape jumătate din copiii Romaniei sunt in risc de sărăcie. De aceea fie nu vin la școală, fie abandonează școala timpuriu sau calitatea educației din școlile lor este precară. Romania are nevoie de intervenții prioritare in aceste comunități dezavantajate pentru a rupe cercul sărăciei, intervenții care să privească integrat fiecare caz in parte: pentru că educația nu este posibilă fără sănătate și sprijin social adecvat nevoilor copiilor. Doamnelor și domnilor, Vă invit să fim cu toții artizanii unei educații deschise, in care diversitatea este celebrată și care creează oportunități de dezvoltare pentru fiecare: de la creșă pană la universitate, și de la universitate pe tot parcursul vieții. Vă invit să reflectăm la cum putem contribui la un sistem de educație care să ii sprijine atat pe cei vulnerabili, cat și pe cei cu performanțe inalte. Pentru că dreptul la o educație incluzivă de calitate este dreptul pentru fiecare copil al acestei țări. Vă mulțumesc pentru deschiderea la dialog și imi exprim convingerea că din orice dezbatere se nasc proiecte durabile pentru copiii, studenții, profesorii și adulții Romaniei. Romania educată este o Romanie modernă și prosperă. Vă mulțumesc!