Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie: Vreau sa reintroducem institutia dialogului in sistemul de invatamant

Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, a subliniat necesitatea cultivarii unui dialog constant cu sindicatele, care sa conduca la decizii comune privind calea pe care trebuie sa o ia sistemul de educatie din Romania. Declaratia ministrului a venit in contextul prezentei domniei sale, joi, 24 ianuarie, la Sinaia, la Conferinta Extraordinara a Federatiei Sindicatelor din Învatamant „Spiru Haret" si a Federatiei Educatiei Nationale, prin care s-a oficializat procesul de fuziune dintre cele doua organizatii sindicale.

Cu aceasta ocazie, ministrul a semnalat importanta rolului jucat de profesori – dascali, universitari si savanti – in procesul de consolidare a „coloanei vertebrale a statului roman", inceput in perioada de dinainte de 24 ianuarie 1856 si consfintit atat de Unirea Ţarii Romanesti cu Moldova, cat si de momentele ce au urmat pana la crearea Romaniei Mari.

Ministrul a declarat ca repozitionarea cadrelor didactice, din punct de vedere social si profesional, este strans legata si de calitatea actului educational al carui beneficiari sunt elevii. Aceasta repozitionare are mai multe directii care trebuie gandite in comun. În acest sens, un prim punct propus de ministru a fost posibilitatea organizarii unui Congres national al profesorilor in care sa se dezbata problemele actuale ale scolii romanesti. De asemenea, ministrul Remus Pricopie a precizat ca alte doua componente esentiale pentru definirea pozitiei cadrelor didactice le reprezinta traseul de formare continua si salarizarea.
Ministrul Educatiei le-a promis sindicatelor ca si aceste teme se vor afla pe agenda de lucru. Domnia sa a subliniat importanta dialogului si a consensului dintre actorii implicati, atunci cand se decid schimbari structurale in sistem. Mai important, insa, considera ministrul, este ca aceste schimbari sa fie intelese integral de catre profesori. „Ne-au trebuit o suta de ani sa intelegem ceea ce Spiru Haret a spus-o deja: poti avea o reforma superba, dar daca aceasta nu este discutata, daca ea nu este inteleasa de profesori, adica tocmai de aceia care o aplica la catedra, atunci nu vad care este sensul acestei schimbari, iar schimbarea asteptata nu se va produce niciodata. De aceea, e important sa reintroducem institutia dialogului in sistemul de invatamant. Ministrul e doar un actor, el nu ia decizii de unul singur, fara sa se consulte cu sindicatele, cu universitarii, cu parintii, elevii si studenti\", a spus ministrul Educatiei Nationale.

Ministrul Remus Pricopie si-a aratat ingrijorarea pentru nivelul ridicat al ratei de parasire timpurie a educatiei (18-19%) in randul tinerilor cu varsta de 16 ani, care nu se pot integra social si profesional, din cauza lipsei unei specializari. Drept urmare, regandirea invatamantului profesional si tehnic este o tema de analiza in perioada mandatului. De asemenea, lipsa interesului pentru formarea continua (doar 2-3% sunt interesati de acest aspect) este un alt subiect major. Structura invatamantului preuniversitar si examenul national de bacalaureatul sunt si ele in atentia ministruluipentru perioada care urmeaza.

Ministrul i-a asigurat pe reprezentantii sindicatelor ca problematica pe care o ridica Educatia este pe agenda saptamanala a Guvernului, iar dialogul cu primul ministru Victor Ponta este constant si constructiv.