Mediul privat e sufocat sub povara birocratiei si a celor 20 de taxe noi sau majorate impuse de USL. E socant ca in anul 2013 economia romaneasca trebuie sa sustina, din nou, un salariu mediu mai mare in mediul public decat in sectorul privat. Rezultatul e previzibil: Romania va stagna economic si in acest an
USL vrea sa obtina crestere economica in anul 2013 cu un buget care incurajeaza consumul si birocratia – doua dintre problemele care au accelerat intrarea Romaniei in criza in anul 2008.
Raman consecventa Dreptei reprezentata de Partidul Democrat Liberal, cu mesajul sau puternic ca Romania trebuie sa puna accent pe facilitarea derularii afacerilor, pe investitii, pe crearea de locuri de munca si pe crestere economica. Nu intamplator, ca deputat de Țara Oasului, cele mai multe solicitari din partea osenilor urmaresc gasirea unui loc de munca si stimularea afacerilor productive.
Revenim, din pacate, la acelasi model nesanatos de economie bazata pe consum si birocratie, dupa patru ani grei de corectii
Decalajul de 563 lei intre salariul mediu din sectorul public si cel din sectorul privat in anul 2008 s-a diminuat pana in anul 2011, cand cele doua salarii medii au intrat pe fagas normal, specific unei economii sanatoase, conform Graficului 1. Începand cu anul 2012, salariul public incepe sa se distanteze din nou de salariul din mediu privat, fara ca acest fenomen sa fie insotit de vreo imbunatatire cat de mica a calitatii serviciilor din institutiile publice.
USL a dat liber la taxe si impozite dupa ce au trecut alegerile: 20 taxe si impozite noi sau majorate, anuntate cu o saptamana inainte de intrarea in vigoare
Impozit obligatoriu pe venit de 3% pentru firmele a caror cifra de afaceri este mai mica de 65.000 euro – impact: orice firma care are o rata a profitului mai mica de 18,75% va avea de suferit de pe urma acestei masuri.
Noi impozite in agricultura – impact: un milion de fermieri afectati si stimularea faramitarii terenurilor.
Cota unica de 16% pe veniturile din silvicultura si piscicultura.
Impozit pe veniturile din cresterea si exploatarea animalelor si din valorificarea produselor de origine animala.
Contributie de asigurari sociale de sanatate pe veniturile realizate din cultura plantelor, de pe suprafetele de teren situate peste limita care asigura necesitatile de trai ale unei familii, cele provenind din silvicultura, piscicultura si din cresterea si valorificarea animalelor si a produselor de origine animala.
Impozit pe venit si CAS la diurna primita de toti angajatii pe perioada delegarii pentru partea care depaseste limita a de 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul institutiilor publice.
Impozit de 16% asupra veniturilor considerate dividende.
Cota majorata de impozit, de 50% pentru veniturile din prestarea de servicii in Romania sau in afara Romaniei, dividende, dobanzi, comisioane, redevente si din exercitarea unei profesii libere platite intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii.
Acciza suplimentara de 10 euro/hl de produs la berea din amestecul cu bauturi nealcoolice, la care ponderea gradelor Plato este mai mica de 30% – impact: cresterea preturilor.
Acciza suplimentara de 25 euro/hl de produs pentru bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, la care ponderea de alcool absolut provenita din fermentarea exclusiva a fructelor, sucurilor de fructe si sucurilor concentrate de fructe este mai mica de 50% – impact: cresterea preturilor.
Nivelului accizelor pentru bere creste de la 0,748 euro/hl/grad Plato la 0,8228 euro/hl/grad Plato – impact: cresterea preturilor.
Nivelul accizelor pentru berea realizata de micii producatori creste de la 0,43 euro/hl/grad Plato la 0,473 euro/hl/grad Plato – impact: cresterea preturilor.
Accizele la tigarete se majoreaza incepand cu 1 iulie – impact: cresterea preturilor.
Taxa speciala pentru exploatarea resurselor naturale, altele decat gazele naturale, de 0,5% aplicata veniturilor – impact: cresterea preturilor si scumpiri in lant.
Taxa asupra veniturilor suplimentare rezultate din dereglementarea pretului gazelor naturale. Impact: noi cresteri de preturi la gaze si scumpiri in lant.
Taxa pe monopolurile naturale (energie electrica si gaze naturale), in valoare de 0,1 lei/MWh pentru energia transportata catre sistemele de distributie, de 0,75 lei/MWh in cazul cantitatii distribuite, de 0,85 lei/MWh pentru cantitatea transportata numai prin sistemul de transport – impact: noi cresteri de preturi la gaze si energia electrica care vor atrage scumpiri in lant, reducerea investitiilor in acest domeniu.
Timbru de mediu pentru autovehicule, reprezentand taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Coplata din sanatate, de pana la 10 lei pe zi de spitalizare.
Noi taxe si impozite anuntate de Guvernul Ponta:
Impozitare suplimentara, cu inca 16% pe luna, a bugetarilor cu salarii si pensii de peste 4.500 lei pe luna - impact: accentuarea emigratiei talentelor.
Cresterea impozitelor pentru persoanele fizice care utilizeaza imobilele din proprietate pentru activitati comerciale, ca urmare a revizuirii modului de calcul al impozitelor pe proprietate.
Birocratie sufocanta in Romania: 9 zile pentru achitarea tuturor taxelor
Economia romaneasca este deja strangulata de birocratia pe care USL continua sa o promoveze. Raportul pe anul 2013 privind usurinta de a face afaceri pozitioneaza Romania la coada clasamentului international, pe locul 136 din 185 de tari evaluate, la timpul necesar pentru plata taxelor. Ca sa isi achite toate taxele, unei firme romanesti ii sunt necesare 9 zile din an fata de doar 3,5 zile in Estonia. Procedura pentru obtinerea unui permis de constructie este mai mult decat greoaie: cu 15 etape necesare, care dureaza peste 9 luni si jumatate si costa 79,1% din venitul mediu pe locuitor, ne aflam pe locul 129 la nivel mondial. Este mai usoara obtinerea aprobarii pentru constructie in Emiratele Arabe Unite sau in Tunisia. Nici la reglementarea insolventelor nu stam mai bine. Suntem pe locul 102 din 185, pentru ca rezolvarea unui faliment dureaza 3 ani si 4 luni, iar costurile sunt ridicate. Pana si in Botswana sau Kazakhstan e mai simplu sa rezolvi aceasta problema.
Raportul semnaleaza, in ansamblu, un adevar dur: in Ghana si Fiji este mai usor sa se faca afaceri decat in tara noastra. Or a asigura desfasurarea cu usurinta a afacerilor inseamna a pune bazele unei dezvoltari economice pe termen lung.
Prognoza de crestere economica pe anul 2013, diminuata la 1,5% de FMI
Am intrat in anul 2013 cu dezavantajul major dat de o crestere economica foarte redusa, de 0,2% in anul 2012, suficienta doar cat sa ne plaseze peste pragul stagnarii. Dupa ce 8 luni de zile a mers impotriva dezvoltarii economice, nici in acest an USL nu are de gand sa indrepte situatia.
Proiectul de buget pe anul 2013 se invarte in jurul unei idei fixe: suprataxarea cetatenilor si a companiilor pentru a finanta birocratia masiva. În aceste conditii, orice sansa pentru crearea de noi locuri de munca este distrusa.
Lantul evenimentelor economice nu va purta economia romaneasca decat la o crestere foarte redusa si pentru anul 2013, mai degraba apropiata de 1% in scenariul optimist. Mediul privat si institutiile internationale avertizeaza din toate partile ca in conditiile acestor avalanse de taxe si impozite si a taierilor de investitii, Romania nu are nicio sansa de dezvoltare economica. Nici nu a inceput bine acest an si FMI a redus deja prognoza de crestere economica a Romaniei pentru anul 2013 la 1,5%. Pana si Guvernul Ponta a luat in considerare la intocmirea bugetului o prognoza de crestere economica de 1,6%, fata de nivelul previzionat in toamna anului 2012, de 2%.
Andreea PAUL,
Deputat de Tara Oasului, Satu Mare
Comisia de Buget-Finante
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro