Măsuri pentru simplificarea procedurilor și reducerea eforturilor cetățenilor de procurare a unor documente

septembrie 14, 2016

Guvernul a adoptat astăzi un pachet de măsuri destinate simplificării procedurilor și reducerii eforturilor cetățenilor de procurare a unor documente, precum și consolidării procesului de digitalizare la nivelul administrației publice centrale. Cea mai mare parte a măsurilor incluse in acest pachet răspund sugestiilor primite din partea cetățenilor prin intermediul platformei online de consultare publică - maisimplu.gov.ro- , prin intermediul căreia s-au primit peste 3.300 de propuneri și aproximativ 32.000 de persoane care au susținut propunerile deja postate. Multe dintre solicitări au vizat plata taxelor online pentru cat mai multe categorii de taxe şi impozite, reducerea numărului de taxe şi hartii, precum și a numărului de copii de pe cartea de identitate, a copiilor legalizate solicitate cetăţeanului in relaţia cu administraţia publică, precum şi recunoaşterea documentelor emise in format electronic cu semnătură electronică. Printr-o ordonanță de urgență, Guvernul a introdus o serie de noutăți pentru reducerea birocrației, simplificarea și digitalizarea procedurii de reducere a documentelor, respectiv: Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale au obligaţia de a publica, din oficiu, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, atat pe website-ul propriu, cat şi pe punctul de contact unic electronic www.edirect.e-guvernare.ro, in varianta actualizată şi intr-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor in scopul completării pe calculator de către beneficiar. Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale vor accepta și copia electronică după Cartea de Identitate, prin furnizarea unei adrese de poștă electronică, atat pe pagina proprie de internet, cat și pe punctul de contact unic electronic. In termen de 30 de zile instituțiile publice au obligația să anunțe adresa de email unde se vor putea transmite; In cazul copiilor legalizate solicitate de către instituții in furnizarea serviciilor publice, acestea vor fi inlocuite cu verificarea de către funcționar, la ghișeu, a conformității cu originalul. Datele cu caracter personal necesare pentru furnizarea unui serviciu public, care sunt colectate, deținute sau gestionate de o altă autoritate sau instituție publică se iau direct de la respectiva autoritate sau instituție dacă acest lucru a fost solicitat expres de către beneficiarul serviciului public sau dacă există consimțămantul expres al acestuia. Instituțiile publice și organele administrației publice centrale sunt obligate să specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecăruia și motivul colectării informației. Va fi scutită de plata taxei extrajudiciare de timbru eliberarea cărții de identitate, eliberarea și prelungirea valabilității actelor de identitate pentru cetățenii străini și a cazierului judiciar. Această măsură a fost luată avand in vedere că plata acestei taxe de valoare mică presupune deplasări la Poștă și la Poliție. La ridicarea cărții de identitate și a pașaportului cetățenii vor plăti o singură taxă, intr-un singur loc. Taxele extrajudiciare de timbru rămase in vigoare se vor plăti prin mijloace electronice, ordin de plată sau numerar, cu excepţia taxei pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobandite in baza legii 18/1991, pentru taxele de pană la 50.000 lei. Autorităţile şi instituţiile publice, altele decat cele din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, vor putea obține certificatul de cazier judiciar in mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetăţeanul de obţinerea acestuia, caz in care taxa de eliberare şi taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate. Astfel, orice altă instituţie publică, cu excepţia celor prevăzute deja in lege, va solicita electronic unităţilor specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, in baza consimţămantului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice. Unităţile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate intr-un termen de 24 de ore de la primirea solicitării, iar persoana pentru care se efectuează verificări specifice este scutită de plata serviciului. In vederea simplificării plății taxelor pentru pașaport, au fost comasate cele două taxe astfel incat acestea se vor putea achita intr-un cont unic, facilitandu-se astfel și plata lor online. O altă măsură are in vedere obligativitatea instituțiilor publice să ofere metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, a amenzilor contravenţionale şi a taxelor şi impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemelor electronice de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată. In cazul plății amenzii rutiere, dificultatea semnalată de un număr semnificativ de cetățeni este reprezentată de obligativitatea de a transmite dovada plății amenzii la unitatea de poliție. In sensul eliminării acestei proceduri, actul normativ introduce posibilitatea transmiterii dovezii de plată şi prin poştă electronică, respectiv eliminarea acestei obligativităţi atunci cand plata se realizează prin mijloace electronice. Astfel, art. 28 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor va fi completat in consecință, facilitand plata prin Sistemul Național Electronic de Plată şi a altor mijloace electronice de plată. De asemenea, pentru a reduce riscurile de corupţie in obţinerea permisului auto şi avand in vedere cazurile mediatizate care au scos la iveală riscuri la adresa siguranţei circulaţiei pe drumurile publice, se va implementa un sistem de monitorizare şi verificare a desfășurării examenului pentru obţinerea permiselor auto. Proba teoretică se inregistrează video, iar cea practică audio și video. In cazul procedurii de inmatriculare auto, se introduce posibilitatea plăţii intr-un cont unic a tarifelor aferente confecţionării şi valorificării plăcilor cu numere de inmatriculare permanentă, de probă, temporare şi provizorii, atribuirii unui număr de inmatriculare preferenţial, păstrării combinaţiei numărului de inmatriculare, precum şi contravaloarea certificatelor de inmatriculare, a autorizaţiilor provizorii şi a permiselor de conducere. Prin Memorandumul care insoțește Ordonanța de simplificare au fost introduse principiile necesare acestor simplificări in randul instituțiilor publice. O prevedere importantă din Memorandum este aceea că se pot plăti online amenzi de circulație prin Ghiseul.ro

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro