Investițiile în jucării Lego, cele mai profitabile, arată un studiu al unor cercetătoare din Rusia

Ole Kirk Christiansen a înființat Lego în 1932, în micuța localitate daneză Billund. La început, a fost o afacere de familie de jucării de lemn, dar un incendiu a disturs fabrica în 1942. Patru ani mai târziu, compania a cumpărat o nouă mașină, de data aceasta pentru fabricarea unor piese de plastic. După ani de teste, a apărut iconica piesă de lego, cărămida de plastic care a devenit una dintre cele mai populare și mai râvnite jucării din lume. Patentul pentru această „invenție” a fost depus în 1958. Șase decenii mai târziu, invenția s-a dovedit nu doar foarte lucrativă pentru companie – care continuă să facă parte din familia Christiansen și care a adus venituri dde 5 miliarde de euro în 2017 și profit de peste 1 miliard -, dar și una dintre cele mai bune investiții din istorie.

 

 

Un studiu condus de Victoria Dobrynskaya și Julia Kishilova, cercetătoare ale Universității ruse de Economie, conchide că revalorizarea pe piața second hand a seturilor de Lego în perioada 1987-2015 a fost superioară oricăror acțiuni, bonuri, bilete și orice fel de materii prime. Mai exact, rentabilitatea medie anuală a indicelui Lego a fost pe perioada amintită de 11% anual. „Popularitatea articolelor de Lego ca active financiare se datorează în parte faptului că această investiție alternativă nu aparține segmentului de lux precum vinurile, mașinile sau ceasurile și, de aceea, este un bun accesibil oricui vrea să economisească”, explică autoarele studiului.

 

Seturile LEGO din seria „Star Wars” sunt cele care s-au apreciat cel mai mult

 

Dincolo de impresionanta rentabilitate, aceste jucării reunesc alte caracteristici apreciate de investitori pe o piață globală și interconectată: oferă capacitate de diversificare și nu se supune atât de mult situației piețelor și volatilității de pe piață. Dacă ar fi să comparăm comportamentul seturilor de jucarii Lego cu alte active, cel mai mult s-ar apropia de acestea evoluția la Bursă a companiilor cu capital mic. Caracteristicile acestora și durabilitatea lor, precum și faptul că sunt bunuri colecționabile, le fac să fie niște „active refugiu”. Chiar și în perioade de criză financiară, precum cele din 2002 și 2008, Lego aducea profit la revânzare pe piața second hand.

 

Cum se întâmplă de obicei cu investițiile alternative, unul din riscurile investițiilor în seturi de Lego este că tranzacțiile cu acestea se produc pe o piață nereglementată și care, în anumite momente determinate, poate duce lipsă de lichidități. Totuși, cercetătoarele ruse susțin că celebrele jucării Lego vor fi mereu favorizate de imensa lor popularitate.