Realizator: In această seară, in premieră la Telejurnal, este invitat chiar premierului Dacian Cioloş. Bună seara, bine aţi venit! Dacian Cioloş: Bună seara, bine v-am găsit! Realizator: Ieri a fost o zi complicată, aţi făcut patru remanieri de miniştri, remanieri neaşteptate. Care au fost cele mai mari nemulţumiri la aceste cabinete? Dacian Cioloş: Nu ştiu ce inseamnă neaşteptate, eu am spus că o să imi evaluez echipa şi că o să fac, dacă va fi cazul, o schimbare, nu aşa, la cald, sub presiune, cum a mai fost cazul, ci in urma unor analize şi a unor concluzii. Şi am decis să fac asta in cele patru domenii. In primul rand - hai să luăm pe rand - la transporturi am decis acest lucru, pentru că domnul ministru a făcut, intr-adevăr, mai multe lucruri acolo, dar am fost nemulţumit de modul cum a progresat pregătirea reformei Companiei Naţionale de Drumuri... Realizator: CNADNR? Dacian Cioloş: CNADNR, unde sunt intarzieri mai ales pe partea de investiţii, pe partea de investiţii de autostrăzi. E o structură foarte stufoasă şi clar că ineficientă, pentru că am văzut cum au evoluat lucrurile pană acum. Aveam asta in proiect incă de la inceputul mandatului, suntem la jumătatea mandatului şi in continuare avem acum un proiect de restructurare, dar vreau să putem accelera lucrurile acolo. Apoi, la fel, sunt intarzieri pe partea de realizare a lucrărilor pe autostrăzile care am spus că sunt prioritare pentru noi, pe Lugoj - Deva, pe Transilvania, pregătirea de proiecte noi unde lucrurile nu au avansat suficient de bine, ca să nu mai vorbim de alte cateva companii, unde mă aşteptam la numiri de management nou care să vină cu proiecte de reformă. Realizator: Ştiu că ne doare foarte mult ceea ce se intamplă pe transporturi, dar credeţi că domnul Sorin Buşe, propunerea dumneavoastră pentru acest cabinet, va reuşi să facă ceva in 6 luni? Dacian Cioloş: E posibil chiar şi intr-o lună, două, dacă suntem bine organizaţi şi ştim clar ce vrem. Domnul Buşe are experienţă in management, dansul a pus pe picioare de la zero mai multe companii, intreprinderi - şi in Canada, unde şi-a inceput activitatea de management, dar şi in Romania, la Renault Technology, deci are această experienţă şi, bazandu-mă pe această parte a CV-ului şi a experienţei, cred că poate să aducă un plus şi mai mult dinamism in Ministerul Transporturilor. Realizator: Pe langă celelalte schimbări pe care le-aţi făcut, la educaţie, la comunicaţii şi la relaţia cu romanii de pretutindeni, aţi declarat că aţi avut o convorbire telefonică cu liderul PSD, Liviu Dragnea, chiar inainte. Dacian Cioloş: Inainte de asta, aş vrea să le iau pe rand, pentru că mi s-a reproşat că nu am explicat suficient deciziile pe care le-am luat. La educaţie, la fel, s-au făcut progrese pe partea de cercetare mai ales, pe partea de invăţămant universitar, a fost o intarziere pe pregătirea CNATDCU cu acea structură abilitată să ia decizii in privinţa suspiciunilor de plagiat, unde a fost nevoie de o modificare legislativă, după care această instituţie a trebuit restructurată. Eu aş fi vrut să avem deja rezultate şi cel puţin suspiciunile de plagiat prezente in spaţiul public şi pentru care au fost depuse plangeri să fi fost rezolvate pană acum. A inceput să lucreze această structură, dar nu suficient de rapid, aşa cum mi-aş fi dorit. Şi, mai mult, cred că trebuie să insistăm in perioada următoare, dincolo de ce s-a făcut pe domeniul universitar şi pe cercetare, pe partea de preuniversitar şi pe conceptul de educaţie preuniversitară şi cred că domnul profesor Dumitru poate să aducă un plus din acest punct de vedere. Realizator: Şi v-aţi asumat schimbarea intr-o perioadă critică, in plină sesiune de Bacalaureat. Dacian Cioloş: Da, dar Bacalaureatul nu depinde doar de ministru, avem un secretar de stat acolo care are insărcinări specifice pe partea de preuniversitar. Realizator: Să mergem şi la celelalte două, pentru că timpul ne presează in Telejurnal din păcate! Dacian Cioloş: La comunicaţii, ca să vă spun sincer, decizia a fost luată in primul rand in urma unei discuţii cu domnul ministru, care mi-a spus că are proiecte personale pe care o să le anunţe dansul in perioada următoare, care oricum ar fi fost incompatibile cu funcţia de ministru, şi atunci am decis să profit de acest pachet de remaniere, de schimbare şi să fac această schimbare acum și să nu mai intarzii. Sigur, dincolo de unele declaraţii nefericite, cred că, in felul acesta, nemaifiind ministru, nemaifiind membru al guvernului, o să poată să işi explice punctele de vedere personale pe care poate să şi le asume in felul acesta, direct. Iar la relaţia cu romanii de pretutindeni mă interesează in primul rand pregătirea foarte bună a alegerilor. Am promis incă de la inceputul mandatului că una din priorităţi va fi pregătirea in bune condiţii a alegerilor, in aşa fel incat să asigurăm condiţii bune de vot pentru toţi romanii, indiferent unde sunt ei, şi aici cred că lucrurile pot fi făcute cu mai mult profesionalism şi cu mai mult dinamism. Doamna ambasador Ligor are această experienţă şi in urma experienţei ca şi ambasador in Spania, dar şi acum, la Ottawa, şi cred că dansa, dincolo de aceasta, poate să mai vină şi cu un plus pe unele proiecte pe care le pregătim in relaţia cu diaspora, să ii ajutăm. Pentru cei care vor să revină acasă, care vor să investească in Romania, avem cateva proiecte pe care le vreau dinamizate. Realizator: Dacă revenim la Ministerul Comunicaţiilor, domnul Dragoş Tudorache, propunerea dumneavoastră, este interimar. Nu aţi găsit o persoană pe care să o numiţi in funcţie? Dacian Cioloş: Da, aici iar vreau să fiu clar, dansul este interimar şi va asigura pentru o perioadă două portofolii, deci dansul rămane şeful Cancelariei, este un post esenţial pentru mine, pentru că la Cancelarie coordonăm toate priorităţile guvernului, dar, dat fiind faptul că dansul s-a implicat foarte mult in această perioadă intr-o mai bună coordonare a platformelor informatice, care au nevoie de o mai bună interoperabilitate şi interconectare, acesta este in momentul de faţă in responsabilitatea Ministerului Comunicaţiilor, dar urmează să fie preluată de un coordonator la nivelul guvernului pentru tehnologia informaţiei. Această tranziţie de responsabilităţi intre Ministerul Comunicaţiilor şi acest coordonator care urmează să fie numit se va face mai bine dacă cel care a gandit acest proiect la Cancelarie va avea acum, cel puţin o perioadă, cateva săptămani, o lună şi la minister, pană cand vom găsi o persoană care să poată să asigure această complementaritate intre cele două poziţii, aceasta a fost ideea mea. Realizator: Modificările pe care le-aţi făcut au starnit tot felul de reacţii de la tot felul de lideri politici şi opinii din societatea civilă, din lumea politică. Revin la ce voiam să vă intreb mai devreme: aţi declarat că aţi avut o discuţie cu liderul PSD, Liviu Dragnea, care şi-ar fi dorit şi alte modificări - modificarea doamnei Prună, modificarea domnului Irimescu, a trecut şi o moţiune simplă impotriva lui, vă gandiţi la aceste modificări? Dacian Cioloş: Nu am negociat aceste schimbări. Conform Constituţiei, schimbările de miniştri sunt in responsabilitatea primului-ministru, care face aceste propuneri şi pe care preşedintele trebuie să le accepte pentru ca ele să devină operaţionale. Eu m-am consultat intr-adevar cu liderii celor două mari partide, şi cu liderul PSD, şi cu liderii PNL, nu m-am consultat legat de aceste numiri, ci am informat, am vrut să afle de la mine, şi nu din presă, de aceste numiri şi, cu cateva minute inainte de a le anunţa şi de a face aceste declaraţii, am avut aceste discuţii telefonice in care i-am informat despre deciziile pe care le-am luat. Realizator: Aveţi de gand să ţineţi cont de celelalte opinii, vă gandiţi să faceţi şi alte modificări? Dacian Cioloş: Nu, eu deciziile le iau in funcţie de performanţa miniştrilor, pe care eu o măsor in funcţie de obiectivele pe care le fixez. Doamna Raluca Prună nu mi-am pus pană acum niciodată problema unei remanieri, eu consider că dansa işi asumă cu curaj responsabilitatea pe care o are in calitate de ministru al justiţiei, este o poziţie complicată, mai ales la noi in Romania, unde avem atatea păreri legate de modul in care justiţia trebuie sau nu să işi facă treaba. Dansa are acolo nişte responsabilităţi: să asigure respectarea legii, să asigure existenţa unei legislaţii bune şi consistente. Din punctul meu de vedere, dansa işi face treaba foarte bine şi o susţin. La Agricultură a fost o moţiune simplă care a fost votată şi am luat foarte in serios conţinutul acelei moţiuni, in ciuda faptului că au fost intarzieri incă de anul trecut in pregătirea sistemului software pentru plata subvenţiilor. S-au luat nişte decizii cu intarziere, pentru că, sigur, fostul ministru al agriculturii a vrut să aibă mai multe consultări cu agricultorii, dar asta a dus la anumite intarzieri in deciziile privind schemele de subvenţii pentru agricultori şi apoi intarzieri in lanţ şi in realizarea software-ului. S-au accelerat lucrurile. Plăţile directe la hectar au fost realizate deja in proporţie de peste 95%, peste 1,4 miliarde euro au fost plătite şi sunt acum in curs de plată şi celelalte subvenţii pe diferite sectoare, mai ales pe domeniul animal, unde vrem să accelerăm lucrurile. Deci, dl ministru ştie foarte bine ce are de făcut. Pe mine mă interesează acolo in primul rand performanţa. Am avut o discuţie cu dansul după această moţiune. I-am pus foarte clar in vedere ce are de făcut şi am cerut să şi comunice pe măsură ce apar progrese. Realizator: Nu aţi ezitat să faceţi schimbări nici de această dată, nici in trecut. Cereţi acum miniştrilor nici să nu-şi ia concediu. Dvs. aţi spus că nu veţi face acest lucru. Vorbiţi despre o fază de măsurare a rezultatelor. Vorbiţi despre proiecte mari care necesită o perioadă indelungată de timp. Vă gandiţi să rămaneţi mai mult? Dacian Cioloş: Mă gandesc in primul rand să realizăm cat mai mult din ceea ce ne-am propus. Vedeţi că am intrat acum, intr-adevăr, după o perioadă de pregătire, după o perioadă de evaluare la inceputul mandatului şi apoi de pregătire a unor proiecte cu o administraţie care n-a fost intotdeauna foarte reactivă la propunerile pe care le-am făcut. S-a lucrat foarte mult in echipă. Am inceput acum să livrăm rezultate şi vreau, aşa cum mi-am luat angajamentul de la inceput, ca pană la sfarşitul mandatului să livrăm cat mai multe rezultate. Avem proiecte pe care le vom putea finaliza pană la sfarşitul mandatului, altele care vor fi incă in curs şi care presupun o anumită continuitate. De asta am şi pus in discuţie anumite teme mai mari. Dincolo de anumite decizii concrete cu impact imediat asupra aşteptărilor cetăţenilor, cum a fost acel pachet de debirocratizare, dincolo de această debirocratizare, administraţia publică are nevoie de o eficientizare. Avem nevoie de o viziune pe termen mediu şi pe termen lung, adică pe doi-trei ani, dar pană la 10-15 ani, pe dezvoltarea economiei. Cu atat mai mult cu cat sunt noi provocări şi oportunităţi la nivel european şi internaţional pe acest domeniu economic. Romania este cu o creştere economică care trebuie stabilizată şi consolidată şi de aceea n-am ezitat să venim şi cu propuneri care merg dincolo de mandatul nostru, pentru că tocmai se va lansa o campanie electorală care ar trebui să ia in dezbatere problemle, adevăratele preocupări ale romanilor şi noi considerăm că, dată fiind echidistanţa noastră, putem să jucăm şi acest rol, acela de a face propuneri. Realizator: Şi, poate, in funcţie de configurarea unei majorităţi parlamentare, veţi avea şi continuitate. Dacian Cioloş: Sper să-şi asume cat mai mulţi din cei care vor candida la alegerile parlamentare aceste idei. Ăsta ar fi obiectivul suprem, să spun, al acestei activităţi. Realizator: Să ne oprim puţin asupra proiectului de debirocratizare. Aţi declarat clar războiul hartiilor. Ce urmează? Ce măsuri urmează la acest capitol? Dacian Cioloş: Acea ordonanţă conţine mai multe măsuri care trebuie transpuse acum in decizii la nivelul administraţiei. In urma adoptării acelei ordonanţe, deci avem acum o lege care specifică in mod clar că anumite hartii trebuie tăiate şi eliminate. Pentru că eram in situaţia, in urmă cu cateva luni, cand am cerut unor administraţii să elimine anumite hartii, anumite adeverinţe, documente şi au spus păi, nu există nicio lege care să-mi ceară să le elimin. N-a existat nicio lege nici cand le-au introdus, multe din aceste hartii, dar, vedeţi, e mai uşor să impui complicaţia decat să o simplifici. Şi atunci am venit cu această ordonanţă care acum trebuie aplicată. In urma acestei ordonanţe, chiar ieri am semnat scrisori, ca să dau in scris, miniştrilor cărora le-am cerut ca, in săptămanile următoare, să ia măsuri concrete la nivelul administraţiilor pe care le au in subordine, pentru ca prevederile acelei ordonanţe să se aplice. Unele rezultate se vor vedea imediat in următoarele săptămani, in următoarele luni, altele vor avea nevoie de mai mult timp, pentru că avem nevoie de a interconecta baze de date, de exemplu intre Ministerul de Interne, Ministerul Muncii, Ministerul de Finanţe, pentru ca ministerele să facă schimburi de informaţii fără să mai ceară acele documente cetăţenilor. Deci, sunt lucruri care, incepand de acum, o să inceapă să se facă şi rezultatele o să se vadă incepand de acum pană in anii următori. Dar nu o să ne oprim aici, o să venim cu un nou pachet de simplificare care să vizeze cu precădere mediul economic. Am avut discuţii deja cu companii, cu sectorul privat, care ne-au făcut sugestii de simplificare şi, in toamnă, cred, in septembrie, vom veni cu un nou pachet. Realizator: Despre simplificare, aţi pus punctul pe i, cand e vorba de debirocratizare, pentru că este un sistem care ne chinuie, este un stufăriş de birocraţie acolo şi, pană la urmă, vorbim şi despre mentalitatea, poate, a funcţionarilor, despre un set de reguli şi norme care trebuie schimbate, dar care nu va fi suficient, va trebui implementat şi informal. Dacian Cioloş: Atunci cand regulile sunt clare e mult mai simplu şi pentru un funcţionar să ştie care e responsabilitatea pe care si-o asumă. Vedeţi că acum unor funcţionari le e teamă să-şi asume anumite responsabilităţi, pentru că nici nu sunt clare aceste responsabilităţi. Pentru o decizie, avem nevoie de şase, şapte semnături ierarhice, şi atunci cand toată lumea e responsabilă, practic niciunul nu e responsabil. Reforma administraţiei la care ne gandim, codul administrativ şi codul de procedură administrativă pe care il pregătim va merge şi in această direcţie, de a clarifica anumite suprapuneri şi anumite contradicţii din anumite legi care vizează administraţia publică, tocmai pentru a da un contur mai clar a responsabilităţilor şi a obligaţiilor funcţionarilor. Realizator: In aceste zile aţi convenit, şi alături de preşedintele Klaus Iohannis, şi alături de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, asupra acestui proiect de ţară. Declarativ, sună foarte bine: o Romanie competitivă, economie sustenabilă. Dar vă intreb: concret, despre ce este vorba, ce măsuri aveţi in vedere? Dacian Cioloş: Proiectul de ţară pe care l-a anunţat domnul preşedinte merge dincolo de partea economică. El va avea o abordare mult mai complexă şi o structură pe care domnul preşedinte o va pune la punct la Preşedinţie. Va realiza coordonarea acestui proces de elaborare a proiectului de ţară, la care vor participa sigur..., guvernul va asigura un secretariat activ, dar vor participa şi partidele politice şi alţi reprezentanţi ai societăţii. In acest proiect de ţară, o componentă va viza economia şi dezvoltarea economică a Romaniei şi aici noi, fără să ştim că vom ajunge şi la un proiect de ţară, ne-am angajat la inceputul mandatului să venim cu această viziune pe termen mediu şi pe termen lung. Ea vizează in primul rand factorii care pot să declanşeze un proces de consolidare a creşterii economice şi a dezvoltării economice care să nu se mai bazeze doar pe anumite fenomene conjuncturale, care să nu depindă atat de mult de ce se intamplă in afara ţării, să se bazeze in primul rand pe o bună valorificare a resurselor pe care le avem la nivel naţional. Realizator: Vorbiţi despre producţie internă? Antreprenori locali? Dacian Cioloş: Atat... Am vorbit şi despre producţie internă, despre capital in general, despre resursele financiare pe care le putem mobiliza pentru a le investi in economie, despre cum putem stimula capitalul romanesc, despre cum putem stimula şi profesionaliza forţa de muncă din Romania, despre ce alte măsuri conexe trebuie să luăm, cum ar fi măsuri legate de educaţie, de formare profesională, de formare duală, de sănătate, despre cum putem ameliora performanţa in sistemul de sănătate, pentru a incuraja romanii să rămană in ţară sau chiar să se intoarcă in ţară şi să muncească aici, despre rolul infrastructurii in dezvoltarea economică. Deci, in proiectul pe care il propunem, veţi regăsi toate aceste elemente. Sigur, ceea ce a fost prezentat zilele trecute a fost conceptul de bază. In zilele următoare, incepand chiar de maine, urmează să punem in dezbatere cele 16 fişe de măsuri cu teme prioritare pe care vrem să le abordăm, unde am gandit chiar măsuri concrete, care pot fi aplicate incă de acum, din acest an, in următorii ani, măsuri chiar bugetate. Deci avem un proiect care este mai complex, dar vrem, chiar vrem să organizăm o dezbatere, nu doar să livrăm un document. Realizator: Imi cer scuze, timpul este foarte scurt. Vreau să vă mai intreb, apropo de tabloul economic, am trecut de la excedent in deficit la bugetul de stat. Avem un deficit bugetar de 0,1%. Vedem, in Parlament s-au votat măsuri care presupun o pungă mai largă. Aţi intervenit la CCR şi - pentru pensiile speciale - aţi contestat la Curtea Constituţională. Cum veţi mai interveni pentru a echilibra bugetul? Dacian Cioloş: Da. Vreau să spun in primul rand că acest buget este un deficit asumat, un deficit in jur de 2,8% pană la sfarşitul anului, este un deficit asumat inclusiv de măsurile pe care le-a luat Guvernul precedent. Deci nu este un deficit pe care il realizează Guvernul acesta prin măsurile pe care le ia. Dimpotrivă, acest Guvern incearcă să ţină in limitele asumate deja chiar de Guvernul precedent, care a redus TVA, care a redus anumite impozite, care a luat anumite măsuri care au redus şi reduc veniturile care intră la buget, deci este un venit asumat deja prin măsurile luate in anii trecuţi. Noi vrem să menţinem acest deficit in limite rezonabile şi de asta eu am spus-o de la inceput: că acest Guvern va fi foarte clar şi ferm vizavi de acele măsuri care riscă să pună in pericol bugetul care a fost votat chiar de Parlament. Realizator: Şi faceţi economie in adevăratul sens al cuvantului. Dacian Cioloş: Nu facem decat să aplicăm un buget pe care Parlamentul l-a votat. Dacă Parlamentul decide să ia alte măsuri cu impact bugetar, Parlamentul trebuie să spună de unde luăm acei bani, de unde tăiem acei bani ca să-i punem acolo unde Parlamentul decide. Atat timp cat aceste lucruri nu sunt clare in legislaţie, intrebăm Curtea Constituţională ce părere are legat de modul in care aceste decizii sau aceste proiecte de lege sau aceste legi deja votate respectă sau nu Constituţia. Realizator: Şi, pe final, foarte scurt, vreau să vă intreb: mergeţi in Asia săptămana viitoare, ce aveţi ca prioritate politică in Mongolia şi Vietnam. Dacian Cioloş: Da, merg in Asia, pentru a participa, impreună cu alţi caţiva şefi de stat şi de guvern din UE şi din Asia, la Summit-ul UE-Asia, un summit care are loc in fiecare an, alternativ, in UE şi in Asia. Anul acesta este găzduit de Mongolia, la Ulan Bator. O să avem acolo discuţii despre proiecte de cooperare intre Asia şi UE. Vă amintesc faptul că Asia este un continent foarte dinamic din punct de vedere economic. UE are in negociere mai multe proiecte liber-schimb... Realizator: Voiam să vă intreb şi despre Canada, de aceea mă aşteptam la proiecte... Dacian Cioloş: Da, dar vreau să termin cu asta. Deci avem mai multe acorduri de liber-schimb care sunt in negociere. Romania trebuie să se poziţioneze vizavi de acest potenţial, inclusiv de export. Tocmai de aceea am decis ca, in drum spre Ulan Bator, să mă opresc şi in Vietnam, unde de foarte multă vreme un prim-ministru al Romaniei sau un şef de stat nu s-a mai oprit. UE negociază şi cu Vietnamul un acord de liber-schimb. Noi avem relaţii tradiţionale bune cu Vietnamul. Aş vrea să dinamizăm şi acolo relaţia, inclusiv economică, o să merg cu un grup de oameni de afaceri, cu circa 20 de oameni de afaceri din Romania, in incercarea de a găsi un potenţial de colaborare economică. Realizator: Tot intr-un turneu internaţional aţi fost in Canada şi după negocierile de la Ottawa acum discutăm deja despre ridicarea vizelor. Luni este o intalnire la Bruxelles. Cand vom vedea efectiv vizele ridicate? Dacian Cioloş: Sper eu să vedem progrese foarte clare şi chiar decizii, sper eu, pană la sfarşitul mandatului acestui guvern. Discuţia pe care am avut-o cu prim-ministrul Trudeau a fost una - eu consider - foarte bună. Dacă inainte de a pleca acolo dansul considera că acordul de liber-schimb CETA cu Canada nu are nicio legătură cu vizele, după această discuţie a inţeles că trebuie să abordeze acest subiect la nivel politic şi că trebuie să pregătească o decizie. Văd că lucrurile se mişcă. Voi ţine legătura cu dansul şi am convingerea că vom vedea clarificări legate de poziţia Canadei cat mai repede. Pentru că, altfel, sigur, şi noi avem anumite parghii, ca stat membru al UE, pe care in mod clar le vom folosi, pentru că eu nu pot să concep ca Romania să semneze un tratat cu Canada fără ca cetăţenii romani să beneficieze pe picior de egalitate cu ceilalţi cetăţeni europeni de acest acord. Este simplu. Realizator: Vă aşteptăm cu proiecte noi şi din Asia. Vă mulţumesc pentru prezenţa in Telejurnal. Vă mulţumesc şi dumneavoastră pentru atenţie. Ne revedem maine, de la ora 20:00. O seară frumoasă!
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro