Inca 250 milioane amenda pentru – Tradati in dragoste

Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis în şedinţă publică în data de 4 octombrie 2005, amendarea pentru a doua oară a S.C. AMEROM TELEVISION S.R.L. pentru postul PRIMA TV cu suma de 250.000.000 ROL (25.000 RON) pentru încălcarea art. 3 al. 1 şi 2, art. 27 al. 4 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare, art. 14 al. 1 şi 2 din Decizia C.N.A. nr. 248/2004 privind protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine şi art. 22 al. 1 coroborat cu art. 19 lit. d din Decizia C.N.A. nr. 249/2004 privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe. Cuantumul amenzii a fost stabilit ţinând cont de faptul că radiodifuzorul a mai primit sancţiuni pentru nerespectarea dispoziţiilor privind demnitatea umană în domeniul audiovizual şi a regulilor privind publicitatea, sponsorizarea şi teleshopping-ul.

Consiliul consideră că această emisiune încalcă drepturi şi libertăţi fundamentale ale omului, consacrate atât prin Constituţia României, cât şi prin legislaţia specifică domeniului audiovizualului, respectiv Legea nr. 504/2002, care obligă, prin art. 3 al. 1 radiodifuzorii să respecte libertăţile şi drepturile fundamentale ale omului.

Membrii C.N.A. au constatat că în emisiunea „Trădaţi în dragoste” se face publicitate mascată firmei de detectivi particulari „Guard One” prin afişarea pe ecran a maşinilor care sunt inscripţionate cu numele firmei, precum şi a echipamentului echipei de detectivi, „Guard One”. C.N.A. a mai constatat că publicul este indus în eroare prin precizarea că personajele din emisiune sunt fictive, iar limbajul folosit este inadecvat orei de emisie.

Decizia C.N.A. nr. 249/2004 privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe prevede la art. 19 lit. d care sunt producţiile audiovizuale interzise copiilor sub 16 ani „(…) divertismentul pe teme sexuale sau care are conotaţii sexuale ori în care abundă limbajul vulgar ori licenţios, reality-show pe teme ori având conotaţii sexuale sau axat pe violenţă fizică sau psihică, filme erotice, filme horror, competiţiile full-contact”. Iar art. 22 al. 1 stipulează: „producţiile prevăzute la art. 19 lit. d) se difuzează numai în intervalul orar 22.00 – 6.00 (…).”

Consiliul Naţional al Audiovizualului a hotărât în aceeaşi şedinţă publică să solicite postului public de televiziune să oprească de la difuzare campania socială „Învinge apele”, deoarece spotul prezintă în final cardul de fidelitate al farmaciilor Sensiblu, fapt ce constituie publicitate mascată şi contravine art. 27 al. 4 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare. (CNA)