Prin patru hotarari recente Înalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a decis stramutarea, de la Tribunalul Cluj, a tututor celor 4 dosare in care Asociatia Alburnus Maior si Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu solicita anularea si suspendarea unor importante acte administrative emise pentru Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) in procedura de avizare a proiectului de minerit pe baza de cianuri de la Rosia Montana. Încheierile prin care ICCJ se pronunta asupra stramutarilor cauzelor sunt irevocabile si nu se motiveaza.
În dosarele inregistrate inca din cursul anului 2011 pe rolul Tribunalului Cluj, ONG-urile solicita anularea, respectiv suspendarea pana la solutionarea irevocabila a anularii, a avizului de mediu emis de Agentia Regionala pentru Protectia Mediului Sibiu pentru Planul de Urbanism Zonal modificat pentru Zona de Dezvoltare Industriala a RMGC. Asociatiile au cerut si suspendarea si anularea certificatului de descarcare de sarcina arheologica pentru Masivul Carnic de la Rosia Montana emis de Directia Judeteana pentru Cultura Alba. Cererile de stramutare a dosarelor au fost formulate in septembrie 2013 de catre intervenientul RMGC. Ca urmare a admiterii cererilor de stramutare, dosarele vor fi judecate de Tribunalele Suceava, Bacau, Buzau si Covasna.
Cu privire la imprejurarile pricinilor pretinse de exercitare de presiuni asupra magistratilor ce judecau dosarele Tribunalului Cluj, RMGC a sustinut in principal faptul ca amplele miscari de protest ce se desfasoara in prezent la Cluj-Napoca la adresa proiectului de exploatare miniera de la Rosia Montana tind sa puna o presiune masiva asupra constiintei judecatorilor si ca aceasta situatie ar fi de natura sa stirbeasca impartialitatea judecatorilor. Argumentele, de un exotism juridic inedit, au mers pana la a arata ca unii lideri ai comunitatii, cum ar fi primarul Emil Boc, dar si reprezentanti ai Partidului Social-Democrat au exprimat public pozitii impotriva proiectului de exploatare, dar si aceea ca amploarea protestelor prin care participantii tind sa puna presiune asupra factorilor de decizie fac din Cluj-Napoca al doilea mare centru al protestelor publice impotriva proiectului de exploatare.
O intrebare legitima care se ridica daca ar fi sa acceptam logica intervenientului dar si a ICCJ care a admis cererile sale ar fi in ce masura asemenea cereri au putut fi judecate impartial la Bucuresti in conditiile in care cele mai ample proteste publice contra proiectului Rosia Montana au loc la Bucuresti, dar si vazand pozitia Presedintelui Romaniei si a Domnului Victor Ponta al carui Guvern este pentru exploatarea de la Rosia Montana.
Asociatiile reclamante in dosarele aratate trag un semnal de alarma in privinta hotararilor de stramutare a acestor cauze si le considera o ingerinta in dreptul reclamantelor la un proces echitabil. Stramutarea judecarii cauzelor are ca efect nu numai tergiversarea nepermisa a solutionarii cauzelor, dar si ingreunarea excesiva a organizarii apararii pentru reclamante la noile instante care se afla la sute de kilometri distanta de Cluj-Napoca.
“Argumentele aduse in sprijinul cererii de stramutare nu au avut niciun suport probator si s-au rezumat la simple afirmatii vizand pretinsa partinire a magistratilor Tribunalului Cluj. În intreaga lor activitate de atacare in instanta a unor acte ilegale emise pentru autorizarea proiectului Rosia Montana cele doua asociatii au avut o practica permanenta de a nu dezvalui niciun fel de informatii privind procedurile judiciare in curs tocmai pentru a nu exista niciun fel de suspiciune de presiune publica asupra magistratilor investiti cu solutionarea cauzelor. Toate comunicarile au vizat strict hotararile definitive si irevocabile pronuntate in cauze, asadar deliberarea judecatorilor nu a fost niciodata influentata de dezbaterile publice contra proiectului minier. În conditiile in care proteste publice contra proiectului minier au loc in cvasi-majoritatea oraselor mari din tara si sute de mii de persoane din intreaga tara si-au exprimat prin petitii si proteste opinia in privinta proiectului, ne intrebam daca in logica imbratisata de ICCJ vreo instanta nationala ar mai fi impartiala in judecarea cauzelor respective”, a declarat Ștefania Simion, consilierul juridic al ONG-urilor reclamante.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro