Petrolul, materia prima de baza care, la nivel mondial, este folosita pentru fabricarea carburantilor, in Romania este folosit doar pentru fabricarea motorinei.
La aceasta concluzie ajungem vazand noua crestere a pretului la motorina, fara ca pretul benzinei sa fie afectat.
În plus, constatam ca odata cu cresterea pretului la motorina la PETROM, toti ceilalti distribuitori au crescut, la randul lor, pretul la acest carburant.
Problema este cu atat mai grava cu cat preturile se aliniaza la toti distribuitorii de carburant, in mai putin de 24 de ore, si cu aceeasi valoare.
In acest context, ne intrebam:
Cum oare se stabileste in Romania pretul de vanzare al motorinei?
Este oare secret modul de formare a pretului la carburant in Romania?
De ce este posibil ca in toate statele civilizate, incepand cu Statele Unite si pana la frontiera Romaniei, sa fie explicat pe intelesul tuturor, nu doar de catre guverne, ci si de catre producatorii de carburanti, modul de formare a pretului la acestia si in Romania nu se poate?
Cum este posibil ca firme care nu au structuri de costuri identice sa creasca simultan preturile la motorina cu valori similare?
De ce nu se poate da o explicatie din partea statului sau a producatorilor de carburant cu privire la modul in care evolutia diversilor factori care intra in componenta pretului carburantilor influenteaza acest pret?
Produs |
Galoane per baril |
Litri per baril |
Benzină |
19,5 |
73,81 |
Combustibil lichid distilat(Include atât combustibilul pentru încălzire cât şi combustibilul diesel) |
9,2 |
34,82 |
Combustibil tip kerosen pentru motoarele cu reacţie |
4,1 |
15,52 |
Combustibil lichid rezidual(Uleiuri grele utilizate drept combustibili în industrie, transportul maritim şi pentru producerea de curent electric) |
2,3 |
8,70 |
Gaz petrolier lichefiat |
1,9 |
7,19 |
Gaz de rafinărie |
1,9 |
7,19 |
Cocs |
1,8 |
6,81 |
Asfalt şi ulei bituminos pentru drumuri |
1,3 |
4,92 |
Materii prime pentru petrochimie |
1,2 |
4,54 |
Lubrifianţi |
0,5 |
1,89 |
Kerosen |
0,2 |
0,75 |
Altele |
0,3 |
1,13 |
Total |
44,2 |
167,27 |
Cifrele au la baza media productiei rafinariilor americane in anul 1995. Un baril contine 42 de galoane de petrol brut. Volumul total al produselor rezultate este cu 2,2 galoane (8,29 l) mai mare decat al volumului initial de 42 de galoane (158,98 l) de petrol brut. Aceasta reprezinta „castigul de procesare”.(1 galon = 3,785411784 litri)
Despre Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania
UNTRR - Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 13.000 de membri - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro