in cadrul unui eveniment desfasurat in aula Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti, au fost facute publice rezultatele cercetarii evaluative asupra implementarii Programului SEI (Sistem Educational Informatizat), cercetare desfasurata in perioada august 2007 - mai 2008 de catre Universitatea din Bucuresti, in colaborare cu Institutul de Stiinte ale Educatiei, cu Centrul pentru Dezvoltare si Inovare in Educatie (TEHNE) si cu Asociatia pentru Stiintele Educatiei (ASTED).
Sistemul Educational Informatizat este un program complex initiat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, al carui obiectiv de baza il reprezinta sustinerea procesului de predare-invatare in invatamantul preuniversitar cu tehnologii de ultima ora. Programul sprijina obiectivele reformei educationale in conformitate cu planul de actiune eEurope 2005, demarat de Uniunea Europeana ca parte a initiativei europene eLearning.
Raportul de cercetare (www.elearning.ro) pune in valoare o serie de aspecte privind modul in care noile tehnologii sunt utilizate in sistemul de invatamant romanesc pentru activitatea didactica, pentru colaborare scolara si pentru dezvoltarea la elevi de competente pentru secolul XXI.
Rezultatele releva un impact pozitiv al SEI asupra sistemului de invatamant, atat din perspectiva cadrelor didactice cat si din cea a elevilor.
In planul activitatii cadrului didactic, tehnologiile informatiei si comunicarii (TIC) contribuie in cea mai mare masura la facilitarea atingerii obiectivelor lectiei, urmata de usurarea activitatii cadrului didactic. La nivelul organizarii procesului educational, valentele utilizarii TIC sunt remarcate de profesori in special pentru invatarea activa, participativa, precum si pentru invatarea in cooperare.
Sapte profesori din zece (70,2%) remarca impactul pozitiv al TIC asupra performantei la disciplina pe care o predau si 65% dintre acestia declara ca stiu sa foloseasca calculatorul bine sau foarte bine.
Un alt aspect relevat de studiu este ca formarea in domeniul utilizarii noilor tehnologii pentru predare-invatare-evaluare are o importanta semnificativa pentru cadrele didactice.
Astfel, 83% dintre profesorii care au urmat un curs de formare specializat remarca un impact pozitiv al utilizarii computerului asupra elevilor, fata de doar 65% in cazul profesorilor care nu au urmat cursuri de TIC.
La randul lor, elevii considera ca cel mai important efect al utilizarii calculatorului la lectii este faptul ca invata mai usor, urmat la foarte mica distanta de o intelegere mai facila si de atragerea lor pentru a invata sa lucreze cu computerul.
Doar 0.9% din elevii scolilor utilate cu laboratoare in cadrul Programului SEI nu utilizeaza calculatorul, 63% utilizeaza calculatorul la scoala iar 83% acasa.
95% dintre elevi declara ca ar dori sa utilizeze mai mult computerul si Internetul pentru lectii la diferite discipline. Ei considera, in proportie de 90%, ca aceia dintre ei care nu au acces la un calculator vor fi dezavantajati mai tarziu.
Studiul prezentat este primul de acest fel din Romania de o asemenea amploare, avand ca subiect contributia tehnologiei la modernizarea sistemului de educatie. El a cuprins un numar de 5736 de subiecti - elevi (3953), cadre didactice (1588) si directori de scoala (195)- din 199 unitati scolare, alcatuind un esantion multistratificat reprezentativ la nivel national pentru beneficiarii Programului SEI al Ministerului Educatiei.
In cadrul evenimentului desfasurat la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, la care au participat numerosi invitati, cadre didactice si oficialitati, s-au prezentat de asemenea initiativele UNESCO in privinta standardelor de competenta TIC pentru cadrele didactice, programul eTwinning de colaborare prin Internet intre scolile din Uniunea Europeana si programul initiat de Intel pentru formarea cadrelor didactice, intitulat Intel Teach.
Evenimentul a fost rodul unei colaborari intre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitatii Bucuresti, fiind organizat cu sprijinul Comisiei Nationale a Romaniei pentru UNESCO si al Institutului de Stiinte ale Educatiei, precum si al companiilor Intel si SIVECO Romania.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro