In curand masina cu pilot-automat

Conform unui articol aparut in The Economist ,conducerea automata a unei masini devine tot mai reala-dar dificultatile raman. Este vorba despre o castana veche- o masina care se conduce singura-dar General Motors , cel mai mare furnizor de masini din lume,a devenit cea mai recenta companie care pretinde sa fie construita o astfel de masina. Masina utilizeaza tehnologie actualizata combinata cu mai multe inovatii existente si, potrivit furnizorului ar putea fi in productie prin 2008. Dar, in timp ce tehnologia scoate anumite parti plictisitoare de la condusul unei masini,-oricum raman diferite bariere legale, tehnice si sociale in privinta introducerii sale.

Cel mai recent prototip testat in prezent este bazat pe un Opel Vectra, o masina pentru familie de marime medie. Aceasta trece printr-o evaluare aproape de sediul Adam Opel, filiala europeana care apartine de General Motors din Russelsheim, Germania. Masina are control automat de croaziera a unui gen fixat la multe masini scumpe cum ar fi Jaguar-urile si BMW-urile. Acestea utilizeaza ori raze radar sau infrarosu fixate in partea din fata a masinii pentru a masura distanta fata de masina din fata. Acea distanta este pastrata constant prin acceleratie si franare automate.

Dar controlul conventional automat de croaziera esueaza la viteze mai mici de 30kph (20kph). Pentru a se sustrage de la aceasta problema, noua masina foloseste lidar- brusc pentru „detectarea luminii si a distantei”- o tehnologie de masurat similara cu radarul dar care foloseste razele laser mai degraba decat undele radio pentru a masura distanta si pentru a determina viteza altor vehicule. Pentru ca undele de lumina au o perioada mai scurta de semnalare decat undele radio, tehnologia lucreaza la distante mai mici si viteze mai joase. Intr-adevar, prototipul are un sistem de pastrare a distantei care va frana intr-un impas si care va continua sa mearga cand masina din fata se misca. Aceasta versiune automata a controlului automat de croaziera merge alaturi de un sistem care corecteaza masina cand aluneca de pe banda de circulatie. Aproape 2 milioane de accidente pe an din lumea intreaga se cred a fi cauzate de neatentia conducatorilor de a schimba banda de circulatie , frecvent cauzata de somnolenta.

In prezent , numai cateva masini au sistemul de avertizare de plecare de pe o banda de circulatie. In America tehnologia este valabila pe modelul FX45 de la Infiniti , divizia masinii de lux de la Nissan. In Europa , modelele Citroen C4 si C5 au aceasta tehnologie, in timp ce , in Japonia, unele modele Toyota sunt instalate de asemenea cu acest sistem. Aceste sisteme folosesc imaginile aparatului de fotografiat sau radarul de distanta apropiata pentru a determina directia sau pozitia vehiculului in relatie cu benzile marcate. Cand sistemul admite ca o banda de plecare este iminenta , semnaleaza sau licareste pentru a alerta conducatorul. Unele sisteme chiar incearca sa trezeasca conducatorul facand volanul sau locul sa vibreze. Din nou , masina cea noua o ia cu un pas inainte. Un aparat de fotografiat montat pe parbriz in spatele oglinzii retrovizoare ofera o imagine clara a drumului in fata, cuprinzand chiar si liniile albe cand e vizibilitate redusa sau cand vopsea este dusa. Aparatul de fotografiat lucreaza impreuna cu razele laser montate in unitatea farului. Mai exista un al doilea avantaj al utilizarii laserelor fata de radar : in timp ce au o raza de raspandire similara , senzorii laserelor au un camp de vedere semnificant mai larg. Sistemele existente pot vedea numai drept inainte si partea stanga a drumului marcat. Prototipul poate vedea mai mult de doua ori mai larg fata de acesta din urma. Impreuna, aparatul de fotografiat si senzorii laserului monitorizeaza liniile albe , si daca masina se abate de la drum , o unitate electronica de control atasata la o unitate electronica de pilotare o corecteaza. Sistemul este putin probabil sa aiba o calatorie lina in productie , si totusi , in ciuda dobandarii a ceea ce spune General Motors este un nivel foarte inalt de incredere in timpul etapei de dezvoltare. Mai multe obstacole stau in cale.

De exemplu, conducerea automata a masinilor este in prezent ilegala in majoritatea tarilor europeene. Producatorii de masini vor ca legea sa se schimbe pentru a li se permite , dar sunt de asemenea dornici sa nu fie retinuti ca responsabili din punct de vedere legal pentru orice accidente care sunt provocate. Recrutare legislatiei, care ar face-o atractiva pentru producatorii de masini in vederea introducerii tehnologiei, dar care in continuare permite un recurs pentru cei raniti daca ceva merge prost, s-ar putea dovedi inselatoare. In completare, majoritatea oamenilor savureaza sa conduca. Unul dintre motivele pentru care oamenii se simt mai in siguranta in masinile lor decat in cele de transport in comun este pentru ca ei detin controlul masinii. In plus, ori daca ne aflam in traficul zilnic al unei ore de varf sau pe autostrada, sistemul se bizuie pe fapul ca are o masina in fata care calatoreste spre aceeasi destinatie. La un drum deschis , soferul trebuie sa conduca.

Si totusi, tehnologia pare posibila. General Motors spune ca apare la un pret mai mic de €1500 ( $1,830) pentru a fi fixat la noul sir de masini cuvenite in 2008.

Guvernele europeene au stabilit un target pentru a injumatati rata mortalitatii pana in 2010. General Motors spera ca tehnologia imbunatatita sa-i poata ajuta sa-si atinga scopul. (Adela Groza)