Ultimii doi ani au schimbat ireversibil zeci de industrii pe care le cunoaștem, HoReCa fiind printre mediile care a avut cel mai mult de suferit - într-o lume în care mersul la restaurant a devenit ceva de care aproape am uitat, se cuvine să ne întrebăm: cum trecem peste? Răspunsul, deși încă incert, pornește de la următorul aspect: ne vindecăm prin spațiile în care mergem.
De aceea, e firesc să orientăm acest epicentru către amenajari interioare restaurante și către designul interior al restaurantelor - cum vor arăta, de acum, spațiile în care pășim cu teamă, dar cărora le ducem dorul? Pentru că, printre lucrurile pe care ni le-a dovedit Covid-19, se află faptul că avem nevoie de aer de afară, de brunch-ul la restaurantul favorit, de cafeaua pe care o servim mereu la măsuța de la geam.
Ne facem bine doar privind către viitor, către o cafenea în care intrăm fără teamă - așa că merită să ne întrebăm: cum arată restaurantul lui 2022? Arh. Radu Călin și arh. Sebastian Mîndroiu, fondatori ai biroului de arhitectură PickTwo Studio, ne răspund la această întrebare, oferindu-ne și principalele trenduri în ce privește amenajările interioare HoReCa.
În restaurantul anului 2022 se poate resimți un profund simț al apartenenței: ce înseamnă asta? Că vom vrea să simțim, atunci când pășim într-un restaurant, cât mai mult din aerul local.
Accentul cade înspre folosirea materialelor naturale, pe care le regăsim în zonă, dar și pe simbolizări cu sens pentru localnici; motivul e simplu: apartenența ne face să ne simțim acasă. Și ajută spațiul să ne îmbrățișeze călduros, făcându-ne să ne simțim pur și simplu bine.
Sunt proiecte care, prin conceptul lor, sunt realizate în mare parte din materiale naturale. Lemnul și piatra naturală sunt principalele componente în cadrul proiectelor de acest tip, în general amenajări mai calde că atmosfera. Folosim ambele materiale atât la pereți cât și la pardoseli, iar dintre calitățile pietrei apreciem durabilitatea în timp și aspectul. - arh. Sebastian Mîndroiu
Dacă până acum mergeam la restaurant pentru a savura un preparat savuros, acest aspect pare, în 2022, că va cădea într-un plan secund. De acum înainte, suntem într-o vânătoare continuă de experiențe.
Restaurantul pe care îl vom favoriza în 2022 va fi cel care ne va purta pe meleagurile unei experiențe multisenzoriale, pe care o obținem cu ajutorul atmosferei, iluminatului sofisticat, sunetul impecabil, dar și prin culorile care par că ne umplu din interior spre exterior.
PickTwo Studio este specializat în nișa de spații publice, mai ales restaurante. Chiar și în cadrul unei specializări încercăm să avem abordări cât mai diferite ale temelor, astfel încât să nu facem proiecte care seamănă între ele. Totodată, încercăm să aducem ceva nou la fiecare proiect, fie că e vorba de un obiect sau finisaj special, ne place să găsim lucruri pe care nu le-am mai văzut în piață din România. - arh. Sebastian Mîndroiu
Practic, întrebarea pe care vrei să o ai în minte atunci când amenajezi un restaurant în 2022 este: cum vreau să îi fac pe cei care îmi trec pragul să se simtă - vreau să îi fac emoționați, să le amintesc de casă, să le ofer o experiență globală?
Designul biofilic întărește nevoia omului de natură și ne apropie de spațiile exterioare - practic, aduce beneficiile calmante și relaxante ale naturii în spațiile urbane. Alături de plante și fitodesign, designerii de interior folosesc lumina naturală și materialele organice pentru a crea spații primitoare - designul biofilic schimbă spațiile în care trăim, lucrăm și, de ce nu, spațiile în care luăm masa.
“Fară inserția naturii în designul interior, atmosfera vă fi întotdeauna austeră. Cele mai multe rezervări într-un restaurant sunt cele de lângă geam și asta nu mă mira, pentru că suntem construiți să avem conexiuni cu natura, iar spațiul exterior acționează asupra noastră că un magnet ce ne oferă o sursa de energie” - arh. Radu Călin
Într-un astfel de spațiu, nimic nu se pierde - totul se regenerează, totul e verde, viu, revitalizant. În 2022 avem nevoie mai mult ca niciodată de această gură proaspătă de aer, iar proprietarii de restaurante devin din ce în ce mai conștienți de nevoia oamenilor de natural.
Propulsată în lumea HoReCa de pandemia de Covid-19, flexibilitatea a devenit esențială în restaurante pentru a controla fluxul de clienți - mobilierul modular rămâne, în continuare, o tendință pe care contextul ne face nevoiți să o respectăm.
Însă creativitatea designerilor de interior este pusă la încercare: cum conturezi un spațiu flexibil fără pereți transparenți din plexiglas? E posibil - paravanele verzi sau cele din bambus sunt doar două dintre cele mai îndrăgite soluții de antreprenorii HoReCa.
“Design de restaurant care transmite confidențialitatea. Vom proiecta restaurante în care intimitatea este esențială, astfel încât grupuri mici să se poată aduna în spații intime, bine distanțate de ceilalți. Designerii folosesc mobilierul, verdeața și iluminatul pentru a crea un fel de cocon pentru clienți. Pandemie sau nicio pandemie, nu vedem că această tendință vă dispărea prea curând. Patronii restaurantelor par să se fi obișnuit cu abordarea mai privată, care include totul, de la locuri de luat masa distanțate până la sisteme de comandă a codurilor QR care permit un contact minim între clienți și bucătărie.”
- arh. Radu Călin
Elementele de distanțare socială reușesc să se piardă în estetica interioară a restaurantului, fiind un pilon nu doar funcțional, ci și integrat vizual.
Sectorul HoReCa are un impact semnificativ asupra sustenabilității, de aceea apare o conștientizare a nevoii de a fi mai earth-friendly - asta se traduce, în designul interior, prin selectarea atentă a materialelor utilizate, prin alegerea furnizorilor potriviți, dar și prin îmbrățișarea fitodesignului - acest punct merge, practic, mână în mână cu designul biofilic.
Tendintele sunt dictate de tehnologie, iar aparitia unor noi metode de obtinere a materialelor si reducerea resurselor de piatra si lemn de pe glob, cu siguranta va duce la aparitia unor noi metode de prelucrare si de punere in valoare a materialelor.
- arh. Sebastian Mîndroiu
În ce privește amenajarea bucătăriei, câștigă din ce în ce mai mult teren bucătăriile deschise - în primul rând, conceptul de open-kitchen îi ajută pe consumatori să vadă normele de igienă respectate în realizarea preparatelor, însă îi și introduce în acțiunii, făcându-i să se simtă parte dintr-o poveste.
Restaurantul lui 2022 nu mai stă la fel de mult sub semnul incertitudinii precum a stat în anul precedent, însă un lucru a rămas cert: focusul antreprenorilor trebuie să fie o fuziune între cum arată și cum se simte spațiul; în vreme ce creativitatea designerilor de interior este provocată, siguranța e primul aspect pe care trebuie să îl bifeze restaurantul viitorului. Alături de el, confortul și evadarea din cotidian - acum mai mult ca niciodată mergem la restaurant sau la cafenea ca să luăm o pauză, un moment de respiro de la realitatea zilnică.
Comunicat preluat de pe LivePr.ro » HoReCa în apusul pandemiei: cum arată restaurantul lui 2022, conform experților
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro