Guvernul Romaniei respinge acuzatiile domnului Cristian Preda: Acuzatiile sunt pur demagogice si nefundamentate

septembrie 5, 2012

Toate problemele din prezent, in ceea ce priveste fondurile europene, sunt cauzate tocmai de guvernele PDL, adica exact zona politica ce acum acuza nereguli. De aceea, acuzatiile lui Cristian Preda sunt nu doar politicianiste, ci mai ales ipocrite. Ori domnul Preda nu are informatii corecte, ori intentiile sale sunt pur demagogice. Tindem sa credem ca este vorba despre ambele scenarii.
Guvernul actual gestioneaza fondurile europene de 3 luni, in timp ce guvernele PDL au gestionat aceasta problema in ultimii 3-4 ani. In prezent, toate problemele semnalate de institutiile europene, inclusiv suspendarile de plati, isi au originea in fraude si nereguli comise in anii anteriori! Nu exista nicio problema referitoare la proiecte demarate in aceste 3 luni. Or, aceasta realitate este cunoscuta in mod clar de cei care au initiat acest atac. Domnul Preda uita ca fostii ministri ai Muncii din Guvernul Boc, Ioan Botis, Sebastian Lazaroiu si Sulfina Barbu au dat cea mai mare gaura bugetului Romaniei la POSDRU. Ii reamintim domnului Preda faptul ca zeci de licitatii publice prin sistemul electronic SEAP, inclusiv cele pe bani europeni, au fost trucate in ultimii ani de catre PDL – cea mai cunoscuta situatie de acest fel fiind la ANRMAP. Totodata, din cauza guvernului PDL, Romania risca suspendarea platilor din iulie 2013 pe Programul Operational pentru Pescuit. PDL a sabotat practic un program care aduce in tara peste 300 de milioane de euro.
De aceea, atragem atentia asupra faptului ca actualul guvern se deosebeste profund fata de fosta guvernare PDL, care si-a bazat actul de guvernare pe doi piloni: alocarea politizata a fondurilor si drenarea banilor publici catre clientela de partid. Actualul Guvern face toate eforturile necesare pentru a indrepta situatia si pentru a minimiza pierderile cauzate de guvernele anterioare.
La data de 07 mai 2012 Romania a utilizat, din alocarea financiara de aproximativ 19,6 miliarde de euro (alocare aferenta perioadei 2007 – 2013), aproximativ 7,4 %, situandu-se pe ultimul loc intre Statele Membre ale Uniunii Europene, beneficiare de fonduri structurale si de coeziune.
In ceea ce priveste fondurile europene, incepand din data de 07 mai 2012, obiectivul principal al Guvernului Ponta a fost acela de a remedia toate deficientele identificate de partenerii europeni prin serviciile de specialitate ale Comisiei Europene, ca urmare a verificarilor asupra proiectelor cu finantare europeana si derulate in perioada 2009 – 2011.
In prezent, rata de absorbtie este de aproximativ 10 la suta (comparativ cu situatia existenta la inceputul lunii mai). Incepand cu luna iulie, pentru principalele programe operationale nu s-au mai transmis cereri de rambursare catre Comisia Europeana la solicitarea acesteia pentru a se verifica in ce masura sistemul de management si control este functional.
Eforturile Guvernului sunt concentrate pe evitarea suspendarii programelor operationale (cum este cazul POSDRU). Totodata, au fost luate o serie de masuri menite sa accelereze absorbtia fondurilor europene. Corectiile financiare propuse de Comisia Europeana vizeaza perioada pana in octombrie 2011.
Deficientele identificate se refera atat la proiectele finalizate, cat si la cele aflate in derulare, precum si la sistemul de management financiar si control stabilit la nivelul celor sapte Programe Operationale, sistem care nu a putut preveni, identifica si corecta in timp util aceste probleme. Toate aceste deficiente sunt in mod clar evidentiate in Rapoartele de audit elaborate de serviciile de audit ale Comisiei Europene, pentru proiectele finantate in cadrul programelor operationale.
Problemele deosebit de grave identificate de partea comunitara se refera in special la incalcarea prevederilor directivelor europene in domeniul achizitiilor publice, ca urmare a derularii unor proceduri de achizitie publica pentru atribuirea unor contracte in mod preferential, cu ingradirea accesului liber la finantarile europene si existenta conflictului de interese. De asemenea, o problema majora o constituie si modalitatea defectuoasa de cheltuire a fondurilor publice in perioada mentionata (atat fondurile europene, cat si cofinantarea nationala aferenta). Pe baza acestor concluzii, Comisia Europeana a decis aplicarea unor corectii financiare substantiale atat proiectelor la nivelul carora au fost constatate nereguli in implementare, precum si corectii financiare orizontale aplicate la nivelul Programelor Operationale, corectii care vor greva asupra bugetului de stat.
Toate aceste corectii financiare reprezinta o consecinta grava a managementului defectuos, ineficient si derulat cu incalcarea prevederilor legale europene si nationale, in ceea ce priveste gestionarea fondurilor publice.
Lipsa de intelegere si implicare a Guvernului Boc in solutionarea deficientelor semnalate de Comisia Europeana inca din cursul anului 2009, refuzul unui dialog cu partea comunitara pe tema fondurilor europene, atat la nivelul Comisarilor europeni, cat si la nivel tehnic, a dus la generalizarea unei opinii negative fata de Romania, atat la nivelul serviciilor comunitare, cat si in randul Statelor Membre ale Uniunii Europene, cu privire la capacitatea reala de a utiliza fondurile europene.
Fata de aceasta situatie, primul-ministru a solicitat fiecarui ministru coordonator al activitatii Autoritatilor de Management, elaborarea si implementarea unui set de actiuni pentru remedierea deficientelor identificate, actiuni convenite cu reprezentantii Comisiei Europene, astfel incat pana la sfarsitul anului 2012, sa fie reluate rambursarile cheltuielilor efectuate de Romania in cadrul celor sapte programe operationale.
Totodata, pozitia ferma a Guvernului Romaniei este aceea de a finanta cu prioritate proiectele europene, in principal pentru urmatoarele argumente:
- stoparea sau incetinirea ritmului de implementare a proiectelor europene va conduce la situatia de a nu putea genera facturi si, in momentul solutionarii deficientelor identificate de CE, Romania nu va putea solicita rambursarea acestor cheltuieli;
- intarzierea finalizarii unui anumit tip de proiecte (ex. cele din domeniul mediului in cazul carora Romania si-a asumat prin Tratatul de Aderare conformarea intr-o anumita perioada de timp), pentru a caror nefinalizare in termenul convenit cu UE putandu-se aplica amenzi substantiale;
Astfel, actiunile imediate sunt indreptate spre solutionarea tuturor deficientelor identificate de serviciile de audit ale Comisiei Europene cu privire la utilizarea de catre Romania a fondurilor europene in perioada 2009 - 2011, astfel incat sa fie reluata rambursarea fondurilor UE catre Romania, in cel mai scurt timp.

Guvernul Romaniei - Biroul de presa
 

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro