Golf GTI Noua versiune a unui bestseller cu 1,7 milioane unitati vandute

aprilie 2, 2009

Care au mai fost evenimentele anului 1976?, intreaba Strietzel, alias Hans-Joachim Stuck de la geamul unui Golf GTI din prima generatie, la volanul caruia se afla din nou dupa mai bine de treizeci de ani. Cine avea ocazia sa conduca un 911 era norocos. Dar performante similare au devenit disponibile si cu GTI. Fara indoiala la un nivel diferit, dar accesibil oricui. O solutie geniala, care si-a mentinut acest caracter si in prezent. Noul GTI este cel mai bun exemplu in acest sens. mentioneaza Stuck o personalitate marcanta in automobilismul international care coopereaza indeaproape cu Volkswagen AG in cursele auto in calitate de reprezentant si pilot, iar la capitolul dezvoltarii de autovehicule, ca expert in domeniul reglarii trenului de rulare si al sistemului de propulsie. El a oferit rafinamentul necesar si noului Golf GTI, alaturi de expertii din cadrul echipei Hackenberg. O parte dintre teste au fost realizate pe circuitul Nrburgring, unde directorul de dezvoltare, dr. Ulrich Hackenberg, si Hans-Joachim Stuck au concurat anul trecut la volanul modelului Scirocco in cursa de 24 de ore pentru a castiga respect si a acumula experienta.
Volkswagen este acasa pe circuitul Nrburgring-Nordschleife. De multa vreme. Acelasi lucru este valabil si pentru GTI. Inainte ca modelul sa fie disponibil in reteaua de distributie, mii de spectatori au avut ocazia sa il urmareasca la lucru in anul 1975 in Iadul Verde ca Pacecar in stadiu de prototip, cu carburator dublu in locul sistemului electronic de injectie. Restul este istorie. Istoria automobilului. Motorul de 110 CP al modelului GTI, isi aminteste Stuck, si-a demonstrat puterea inca din prima zi. Pana atunci nu se fabricase un asemenea autoturism. Din acest motiv, primul GTI a impus standarde cu adevarat noi .
Prin cea de-a cincea versiune a modelului Golf GTI, lansata in anul 2004, acest mit a revenit mai puternic decat a fost vreodata. Intre debutul primei generatii si scoaterea din productie a celei de-a cincea versiuni, peste 1,7 milioane de cumparatori au transformat modelul GTI intr-un bestseller la nivel mondial. Urmeaza cea de-a sasea generatie a modelului GTI, care se remarca printr-o forta si o suveranitate superioara tuturor versiunilor anterioare. Un GTI cu un tren de rulare care redefineste senzatia de abordare a curbelor si tractiunea gratie blocarii electronice transversale a diferentialului (XDS) disponibila in serie. Un GTI care atinge o viteza de 240 km/h care, cu motorul turbo de 155 kW / 210 CP ofera mai multa placere a condusului, dublata de un consum de numai 7,3 litri de benzina Super fara plumb (minus 0,7 l/100 km). Un GTI care, prin intermediul unei surse de sunet si a instalatiei de conceptie noua pentru evacuarea gazelor de ardere (cate o teava finala in partea stanga si dreapta), ofera un dinamism sonor. Un GTI care transfera in mod consecvent in viitor traditia primei versiuni.
In aceasta perioada are loc lansarea pe piata din Germania a celei de-a sasea versiuni a modelului GTI. La nivel european, vanzarile vor incepe dupa Paste. Catre finalul verii vor urma America de Nord si Asia succesul GTI reprezinta de multa vreme un fenomen international.
Iar Hans-Joachim Stuck (58 de ani) este mai mult decat figura reprezentativa pentru sectorul automobilistic al firmei Volkswagen si mai mult decat un expert care identifica orice slabiciune a unui autoturism. Strietzel, asa cum a fost botezat de nasa sa si este cunoscut de prietenii sai, este un adevarat fan GTI: Am avut permanent un model GTI in familie, de la prima pana la cea de-a sasea versiune. Inclusiv editiile Pirelli. Fara nicio exceptie. Chiar si in perioada in care am lucrat pentru BMW. GTI a fost modelul pe care l-am condus cu cea mai mare placere pe circuitul din Nrburgring. GTI a fost modelul la volanul caruia, pe Nordschleife, i-am adus pe culmile disperarii pe posesorii modelelor 911. Chiar si sotia mea conducea un GTI cand m-am indragostit de ea.

Propulsorul modelului GTI

In cazul modelului Golf GTI din generatia VI, fascinatia incepe pentru Stuck din nou cu motorul: Este extraordinar de important ca versiunea actuala a modelului GTI, asemenea generatiei anterioare, este echipata din nou cu propulsor turbo. Acest motor cu turbina de supraalimentare de inalta tehnologie este adaptat perfect acestor vremuri. Ofera un consum mai redus in comparatie cu un motor de mare volum, dar, gratie turbinei de supraalimentare, beneficiaza de o sportivitate remarcabila.
Si acest aspect se beneficiaza de traditie la modelul Golf GTI: chiar de la a doua generatie, s-a remarcat prin propulsorul G60 cu un motor cu patru cilindri cu supraalimentare (118 kW / 160 CP). Un alt pas important a fost reprezentat de cea de-a patra generatie, cu versiunea Golf GTI 132 kW (acesta este denumirea exacta) prin care a inceput era propulsoarelor GTI cu turbina de supraalimentare. Tehnologia si vremurile ofereau cadrul oportun. Versiunea de 132 kW / 180 CP a fost prezentata in anul 2001 in cadrul unei editii limitate (3.000 de unitati) cu ocazia aniversarii a 25 de ani de la lansarea modelului GTI. Este adevarat ca a existat si anterior un motor turbo de 150 CP, dar acesta nu beneficia de dinamismul remarcabil al versiunii Jubi. Prin lansarea pe piata a celei de-a cincea generatii Golf GTI a fost preluat un propulsor turbo complet nou cu patru cilindri, care dezvolta 147 kW / 200 CP. La 30 de ani de la lansarea pe piata a primei generatii GTI a fost preluat un motor turbo de 169 kW / 230 CP disponibil pentru Golf GTI Edition 30. Ulterior, acest nou propulsor a asigurat propulsia pentru cel de-al doilea GTI Pirelli.
Cu exact 155 kW / 210 CP, motorul TSI al noului Golf GTI dezvolta o putere cuprinsa intre cea oferita de ultimul GTI de serie si cea disponibila la editia aniversara lansata la 30 de ani. Desi puterea si capacitatea cilindrica ar putea conduce la concluzia unei perfectionari a motorului de 200 CP, este vorba despre un nou propulsor din generatia de motoare EA888, cu o baza tehnica cu elemente comune cu versiunea de 230 CP.
Motorul TSI care echipeaza cea de-a sasea generatie a versiunii GTI reprezinta expresia celui de-al doilea nivel de dezvoltare a acestor motoare cu o agilitate deosebita. Agregatul optimizat pentru montarea transversala, disponibil pentru noul GTI, prezinta printre altele, in raport cu prima versiune a motorului EA888, pistoane si segmente de piston modificate, o pompa de ulei cu sistem de reglare, o noua pompa de vid, o noua pompa de inalta presiune pentru carburant, precum si un nou senzor pentru masa de aer. Echipand cel mai puternic Golf de pana in prezent, motorul respecta limitele normei de poluare Euro 5.

Performantele versiunii GTI

Intr-adevar: in special la capitolele emisii si consum de carburant, noul motor de 210 CP se impune in raport cu cele doua propulsoare anterioare cu patru cilindri disponibile pentru GTI, care dezvoltau 200 si 230 CP.
In detaliu, motorul TSI cu o capacitate cilindrica de 1.984 cm3 pentru noul GTI se multumeste cu numai 7,3 litri de carburant la 100 de kilometri. La versiunea GTI de 200 CP, consumul era de 8,0 litri, iar la GTI de 230 CP de 8,2 litri. Astfel, pentru cea de-a sasea generatie GTI rezulta o raza de actiune teoretica de aproximativ 750 de kilometri intre alimentarile cu carburant.
Cu 170 g/km, noul motor obtine rezultate mai bune si la capitolul emisiilor de CO2. Si, in acest context, asa cum afirma Hans-Joachim Stuck, noul GTI reuseste o performanta dubla, ca autoturism serios in timpul saptamanii, dar si ca vanator pe Nrburgring la final de saptamana. Este momentul sa reamintim ca primul Golf GTI lansat in 1976 dezvolta o putere de 81 KW / 110 CP si o viteza de 182 km/h, fiind in perioada respectiva unul dintre putinele modele care atingea aceasta performanta dubla.
Concluzie: noul GTI beneficiaza de un nivel remarcabil la un capitol care, alaturi de aspect, prezinta cea mai mare importanta pentru toti cei care opteaza pentru achizitionarea unui GTI: dinamica. Inca de la 1.700 rotatii/min, propulsorul dezvolta un cuplu motor maxim de 280 newton-metri. Iar acesta este disponibil constant pana la 5.200 rotatii/min, ca platou ideal pentru o curba a cuplului motor care dobandeste un aspect liniar. Stuck: In practica, aceasta performanta garanteaza o putere suverana in orice situatie. Puterea maxima oferita de motorul cu patru cilindri cu raport de compactare de 9,6:1 poate fi obtinuta la turatii cuprinse intre 5.300 si 6.200 rotatii/min.
Toate aceste caracteristici asigura o forta impresionanta de propulsie: dupa numai 6,9 secunde, GTI accelereaza de la 0 la 100 km/h. Pentru un sprint de 0-1.000 metri, noul Golf GTI are nevoie de 27,3 secunde. Un alt aspect impresionant este reprezentat de elasticitatea sistemului de propulsie: in numai 7,5 secunde, Volkswagen accelereaza la treapta a cincea de viteza de la 80 la 120 km/h. Chiar si in treapta a sasea are nevoie de numai 9,5 secunde. Abia la 240 km/h, puterea este compensata de rezistenta aerodinamica (cw = 0,324). La viteza maxima, turometrul indica 5.900 rotatii/min.
Asemenea generatiei anterioare, si noul GTI este disponibil alternativ cu o cutie manuala cu 6 trepte (inclusiv afisaj pentru recomandarea cuplarii unei trepte superioare, prevazut in serie, la BlueMotion), cu o cutie optionala cu 6 trepte cu dublu ambreiaj (DSG). In acest caz, Golf atinge o viteza maxima de 238 km/h (la 5.920 rotatii/min). Asemenea versiunii GTI cu cutie manuala, si versiunea cu DSG atinge 100 km/h dupa 6,9 secunde. Consumul mediu de 7,4 litri (173 g/km CO2) se remarca prin valori aproape identice cu versiunea cu cutie manuala (7,3 litri).
Dar cifrele nu descriu decat o parte din performantele oferite de cutia de viteze cu dublu ambreiaj. Stuck: DSG se remarca printr-o rapiditate si o precizie incredibila. Iar modul in care Golf GTI cu DSG accelereaza automat la cuplarea unei trepte inferioare reprezinta un motiv de bucurie pentru toti soferii pasionati de stilul sportiv de conducere.
Un aspect interesant este acela ca pozitia pedalei inca de la primul GTI si, fara indoiala, analog cu modelul Golf normal, a fost conceputa astfel incat soferii experimentati sa poata valorifica ambreiajul dublu. Conform estimarilor, aproximativ treizeci de procente din numarul total de cumparatori ai versiunii GTI vor opta pentru versiunea sportiva Volkswagen cu DSG.

Sunetul oferit de GTI

Motorul si sistemul de evacuare a gazelor de ardere disponibile pentru noul Golf GTI se remarca printr-un sunet propriu, specific. Un sunet pe de-o parte cu dimensiune sportiva, dar care nu enerveaza persoanele de la bord in special la deplasarile pe distanta lunga. In exterior, nivelul de zgomot este reglat de sistemul complet nou de evacuare a gazelor de ardere GTI. Din acest sistem se vad numai cele doua capete cromate ale tevii de esapament, integrate in stanga si in dreapta in difuzorul de culoare neagra al versiunii GTI. In habitaclu, un sistem complex de evacuare a gazelor de ardere asigura sunetul specific GTI. In paralel a fost posibila reducerea masei si a contrapresiunii sistemului de ansamblu. Iar aceste rezultate influenteaza direct performantele de rulare si consumul de carburant. In mod suplimentar, o sursa de sunet garanteaza ca zgomotul motorului se aude amestecat perfect si in habitaclu.

Trenul de rulare al GTI

Notiunea de zona limita intra in discutie in toate situatiile in care se impune identificarea rezervelor de siguranta oferite de un tren de rulare. Cat de extinsa este aceasta zona limita a noului Golf GTI se poate constata numai cu ajutorul unui pilot asemenea lui Hans-Joachim Stuck.

Cateva ture pe circuitul de la Hockenheim, din Nrburgring sau cativa kilometri parcursi in zona Alpilor Maritimi catre Monte Carlo, mai sus de Nisa, sunt suficienti pentru fostul pilot de formula 1 si campion mondial de raliu pentru a descrie analitic motivul pentru care Golf GTI atinge nivelul modelelor sport disponibile la preturi ridicate si ca argument decisiv ii poate entuziasma si pe pasionatii de astfel de modele sport extrem de scumpe.
Stuck: Se remarca imediat precizia de reactie a versiunii GTI la comenzile de directie. Iar aceasta precizie a sistemului de directie se reflecta direct in performanta. In ceea ce priveste trenul de rulare ca atare, acesta face ca modelul de serie sa nu inregistreze practic nicio inclinare laterala. Prin lipsa ruliului si tangajului masinii este oferita o siguranta deosebita de rulare. GTI nu se remarca doar prin rigiditatea sportiva, ci si prin confortul deosebit. Gratie noului sistem electronic de reglare a suspensiilor DCC, GTI ofera o sinteza ideala intre confortul ridicat si performantele remarcabile de manevrabilitate. Exista numeroase modele sport mult prea rigide. Acesta este o solutie corecta in toate cazurile. Trebuie sa sustinem in mod clar acest aspect.
Cea de-a sasea generatie a modelului Golf GTI beneficiaza de un tren de rulare sport; garda la sol fata a fost coborata cu 22 milimetri, iar spate cu 15 milimetri. Suspensiile, amortizoarele si stabilizatorul spate au fost adaptate complet. In fata este utilizat lonjeronul cunoscut cu suspensii cu arcuri elicoidale si amortizoare telescopice. Pentru osia spate, o osie directoare multipla spate inovatoare face ca ESP sa se activeze rar. O stabilitate extrema este oferita in mod suplimentar de sistemul de franare. Remarcabil: etrierele de frana au culoare rosie.

Sportivitate si siguranta superioara gratie sistemului XDS

Pentru prima data, Volkswagen utilizeaza la noul GTI in versiunea de serie blocarea electronica transversala a diferentialului XDS. Acest sistem imbunatateste semnificativ caracteristicile de tractiune si manevrabilitate. Din punct de vedere tehnic, XDS reprezinta o extindere functionala a blocajului electronic al diferentialului (EDS) integrat in ESP.

La momentul la care sistemul electronic inteligent identifica, in conditiile unei viteze ridicate de deplasare, lipsa de aderenta suficienta la nivelul rotii osiei fata antrenate, din interiorul curbei, sistemul hidraulic ESP dezvolta o presiune de franare concentrata asupra rotii respective pentru a asigura din nou tractiunea optima. XDS are astfel rol de blocare electronica transversala a diferentialului si compenseaza subvirarea specifica modelelor cu tractiune fata la abordarea virajelor cu viteza mare.
Consecinta: gratie sistemului XDS, performantele de rulare sunt mult mai precise si mai neutre amintind mai degraba, la capitolul manevrabilitate, de un model cu tractiune integrala si nu de un autoturism cu tractiune fata. Hans-Joachim Stuck: Suplimentar fata de echilibrul remarcabil, XDS ofera versiunii GTI o stabilitate remarcabila de rulare. Iar aceasta asigura o placere suplimentara la volan, fiind redus fenomenul de subvirare. Iar cine are experienta la volan, poate da dovada de o conduita mult mai activa la volan. Dar pentru un sofer obisnuit, XDS reprezinta in orice caz o caracteristica de siguranta foarte importanta pentru ca evita surprizele neplacute la bordul versiunii GTI. Pentru ca nu mai exista riscul de a iesi de pe carosabil.

Dinamism asociat cu confort gratie DCC

In mod suplimentar, pentru noul GTI este disponibil optional sistemul adaptiv de reglare a trenului de rulare DCC, mentionat de Strietzel. Acesta reactioneaza permanent la carosabil si la situatia de rulare si modifica in mod corespunzator rigiditatea suspensiilor. Soferul simte aceste efecte in mod direct, prin beneficiile semnificative la capitolele confort si dinamica. La accelerare, franare sau la actionarea sistemului de directie, rigiditatea suspensiilor este asigurata in cateva fractiuni de secunda pentru a respecta in conditii optime cerintele specifice dinamicii de rulare si a reduce miscarile de ruliu si tangaj, conform afirmatiilor lui Stuck.
Pentru ca soferul sa poata adapta comportamentul sistemului in mod suplimentar in functie de dorintele sale, sistemul DCC disponibil pentru modelul Golf GTI ofera, suplimentar fata de programul Normal cu o intensitate medie a rigiditatii suspensiilor, si regimurile Sport si Comfort. Acestea sunt activate cu ajutorul tastei dispuse deasupra schimbatorului de viteze. In regimul Sport, si servodirectia este adaptata la comportamentul mai dinamic.

Deplasare in siguranta cu ACC

De la finalul verii 2009, pentru prima data va fi disponibil pentru Golf GTI si sistemul de reglare automata a distantei ACC (Adaptive Cruise Control). In conditiile activarii ACC, sistemul franeaza si accelereaza automat intre limitele de viteza de la 30 pana la 210 km/h. In special la deplasarea cu viteza constanta, de exemplu in conditiile unei limite de viteza pe autostrada, ACC ofera un avantaj suplimentar la capitolul confort si siguranta.
Reglarea distantei este realizata cu ajutorul unui senzor laser, deasupra oglinzii retrovizoare, care scaneaza permanent, cu cinci raze laser, distanta fata de autovehiculul din fata, precum si viteza de deplasare a acestuia. Sistemul functioneaza si in curbe. ACC este controlat prin intermediul unei manete dispuse la nivelul coloanei de directie. Important: la momentul la care sistemul ACC atinge limitele, conducatorul auto este avertizat sa preia controlul, fiind transmise semnale de avertizare optice si acustice in acest scop.

Park Assist generatia a II-a

O alta tehnologie de varf disponibila pentru noul Golf GTI este reprezentata de sistemul optional de asistenta la parcare. Este utilizata cea de-a doua generatie a sistemului. Acesta permite parcarea aproape automata cu spatele, paralel cu bordura. Soferul nu trebuie sa actioneze decat pedala de acceleratie, de frana si (in versiunea cu cutie manuala), ambreiajul, iar GTI ocupa cu ajutorul senzorilor spatiul masurat in prealabil. Daca pana in prezent acest spatiu trebuia sa depaseasca cu minim 1,4 metri lungimea autovehiculului, in prezent este suficienta o distanta de numai 1,1 metri. In mod suplimentar, sistemul permite si efectuarea unui numar mai mare de manevre pentru parcare. Imediat dupa interventia manuala asupra sistemului de directie, este dezactivat Park Assist. Daca optati pentru GTI cu acest sistem, sunt incluse automat si sistemul de avertizare acustica pentru distanta ParkPilot (fata si spate), precum si sistemul de asistenta la pornirea in rampa.

Faruri bi-xenon cu lumini adaptive de viraj

Optional, Volkswagen comercializeaza modelul Golf GTI cu faruri bi-xenon cu un design complet nou, inclusiv cu lumini adaptive dinamice de viraj. Farurile principale sunt deplasate, in functie de unghiul volanului, cu pana la 13 grade catre exterior si sapte grade catre interior. Designul farurilor este adaptat perfect caracterului sportiv al modelului GTI. Astfel, modulele duble interioare (xenon exterior, lumini de pozitie / semnalizatoare interior) beneficiaza de o masca cromata care confera un aspect foarte dinamic. Coborate semnificativ in bara de protectie sunt integrate proiectoarele de ceata dispuse vertical, disponibile in serie o solutie de asemenea specifica pentru GTI.

Interiorul versiunii GTI

Daca exista ergonomie la nivel de perfectiune, cu siguranta ca aceasta este intalnita la bordul noului GTI. Stuck: Din punct de vedere al atmosferei, nu lipseste niciun element specific unei limuzine de lux. Cu toate acestea, interiorul se remarca printr-o sportivitate fara compromisuri. Aceasta incepe cu scaunele, care ofera un confort ridicat pentru deplasarile pe distante lungi, fiind de asemenea compatibile cu o cursa de 24 de ore. GTI este foarte confortabil, foarte ergonomic. Toate elementele scaunului pot fi reglate. Dar acest lucru nu este obligatoriu. Urcati la bord, deplasati scaunul o singura data inainte si inapoi pentru a gasi pozitia optima si este suficient. Luati loc. Pe locuri. Perfect.Felicitari.
In versiunea de serie, Golf GTI a pastrat scaunele sport cu tapiterie in carouri (Jacky). Optional sunt disponibile scaune de piele (Vienna).
La capitolul siguranta, sunt disponibile in mod suplimentar si tetiere optimizate pentru whiplash (WOKS). Whiplash semnifica in limba engleza traumatism produs prin impact, prevenit cu ajutorul acestor tetiere la producerea unui accident. In materialul textil al tetierelor WOKS este inserat simbolul GTI.
In plus, acest Golf beneficiaza si de pedale cu capace din otel superior periat, o maneta a schimbatorului de viteze specifica pentru GTI cu aspect de aluminiu, un volan imbracat in piele si adaptat pentru a oferi o aderenta superioara, prevazut cu emblema GTI, cusaturi decorative de culoare rosie pe volanul, mansonul schimbatorului de viteze si maneta franei de mana imbracate in piele, un plafon negru, asemenea capitonajelor stalpilor. Normal.

Pentru ca acest Golf este un GTI. Specifice sunt din acest motiv si insertiile decorative incastrate in portiere si plansa de bord cu design Black Stripe aplicatii negre, foarte lucioase cu aspect metalic. In orice caz, si GTI, cu suprafete si caracteristicile sale nobile elimina din punct de vedere vizual orice limita de clasa. Calitatea si finisajul materialelor, detaliile precum aplicatiile cromate semi-mate sau ceasurile rotunde nobile ale plansei de bord creeaza impresia ca ne aflam la bordul unui autoturism dintr-o clasa superioara, ceea ce inseamna un model sport cu mult mai scump. Spre deosebire de majoritatea modelelor sport, Golf GTI ofera insa spatiu generos pentru cinci persoane. Un volum al portbagajului cuprins intre 350 si 1.305 litri permite soferilor de GTi sa faca fata in mod suveran aproape oricarei situatii zilnice.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro