Ce inseamna noua taxa auto 2012?
Legea intrata in vigoare in ianuarie 2012 prevede ca taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi, cat si pentru cele second-hand, care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau in strainatate.
1.Notiuni
Ce inseamna noua taxa auto 2012?
Legea intrata in vigoare in ianuarie 2012 prevede ca taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi, cat si pentru cele second-hand, care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau in strainatate.
Taxa se calculeaza pe baza mai multor criterii (precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.
Cine este obligat sa achite aceasta taxa?
Legea prevede ca obligatia de plata a taxei auto pe poluare apare in urmatoarele situatii:
-la inmatricularea, pentru prima data, unui autovehicul de catre un proprietar din Romania;
-la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri;
-la reintroducerea in parcul auto a unui autovehicul in cazul in care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a taxei.
Noua taxa pe poluare nu va fi achitata pentru masinile inmatriculate in perioada 1 ianuarie 2007 - 1 iulie 2008, de autovehiculele incadrate in categoria vehiculelor istorice sau care au fost acordate unor institutii ale statului. In acelasi timp, nici autoturismele confiscate sau cele acordate cu titlu gratuit nu sunt supuse la plata acestei taxe.
2.Legislatia aplicabila pentru a recupera/evita taxa auto
Teoretic, noua lege urmareste sa elimine complet discriminarile din legea veche, creand un cadru legal prin care cel care polueaza plateste, indiferent de unde si-a cumparat masina.
In practica lucrurile stau altfel. Prin aceasta lege nu se sanctioneaza poluarea, ci vanzarea de masini. Astfel, doar cei care cumpara sunt obligati la plata taxei auto de poluare. Prin urmare nu toti cei care au masini si le folosesc, deci polueaza , platesc, ci doar cei care vor sa cumpere o masina. Noutatea adusa de noua lege intrata in vigoare in ianuarie 2012, fata de legea veche, este ca indiferent de unde cumpara masina, din strainatate sau din tara, cumparatorul va fi nevoit sa plateasca aceasta taxa.
Prin noua lege , se incalca in lant mai multe principii comunitare si constitutionale de drept. Legea nr.9/2012 este in contradictie totala cu legislatia UE dar si cu legislatia nationala.
Prin aceasta lege libertatea de circulatie a bunurilor pe teritoriul Romaniei este indirect limitata. Dand castig de cauza celor care au actionat in judecata pentru recuperarea sau evitarea taxei auto de poluare, instantele din toata tara au constatat efectele nedorite create de aceasta noua lege, care a creat doar confuzie, discriminari si abuzuri, concomitent cu o incalcare flagranta a jurisprudentei Curtii Europene de Justitie.
3.Etape/Metode
-Pentru recuperarea taxei auto
Etapa 1 Procedura antejudiciara
Se depune o plangere prealabila catre Administratia Finantelor Publice de pe raza teritoriului in care solicitantul a achitat taxa auto pe poluare.
Etapa 2- Procedura Judiciara
Dupa primirea raspunsului de la Administratia Finantelor Publice sau dupa 30 de zile de cand a fost depusa plangerea si nu a fost solutionata, se intenteaza actiunea de chemare in judecata a Administratiei Finantelor Publice la Tribunalul Administrativ, Contecios si Fiscal, urmand a se stabili termele de judecata pana la solutionarea actiunii.
Etapa 3 Incasarea banilor
Cu hotararea castigata se merge la Administratia Finantelor Publice unde se face o cerere de restituire a banilor pe baza sentintei obtinute. Astfel se pune in executare hotararea judecatoreasca iar solicitantul va intra in posesia banilor achitati la inamtricularea masinii pentru taxa pe poluare.
-Pentru evitarea taxei auto (inmatricularea masinii fara a achita taxa auto)
Etapa 1 Procedura antejudiciara
Se depune o plangere prealabila catre Serviciul Public Comunitar Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculari de pe raza teritoriului domiciliului solicitantului.
Etapa 2- Procedura Judiciara
Dupa primirea raspunsului de la Serviciul Public Comunitar Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculari sau dupa 30 de zile de cand a fost depusa plangerea si nu a fost solutionata, se intenteaza actiunea de chemare in judecata a Serviciul Public Comunitar Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculari la Tribunalul Administrativ, Contecios si Fiscal, urmand a se parcurge toate etapele de judecata pana la solutionarea actiunii.
Etapa 3 Incasarea banilor
Cu sentinta legalizata se merge la Serviciul Public Comunitar Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculari unde, avand restul documentelor necesare, solicitantul isi poate inamtricula masina fara sa achite taxa auto pe poluare.
4.Concluzii
O lege care incalca legislatia comunitara a fost inlocuita cu alta lege, la fel de necomunitara. Actiunile intentate pentru recuperarea/evitarea acestei taxe, se castiga in instantele din toata tara intrucat si noua lege incalca principii fundamentale ale legislatiei nationale dar si comunitare.
Este nedrept ca populatia, oricum saracita de greutatile si criza economica ce a marcat ultimii ani, sa fie nevoita sa suporte plata unei astfel de taxe discriminatorii, ce, sub pretextul poluatorul trebuie sa plateasca, sanctioneaza orice act de vanzare cumparare a unei masini, descurajand achizitionarea de astfel de bunuri.
Nume mari de pe piata avocaturii au sustinut ilegalitatea acestei legi, incurajand cetatenii care si-au achizitionat sau intentioneaza sa-si achizitioneze autovehicule, sa actioneze in instanta pentru recuperarea sau evitarea sumelor exorbitante pe care, din pacate, taxa auto pe poluare le presupune.
www.licitatiijuridice.ro
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro