Gestionarea sprijinului acordat de Uniunea Europeana pentru operatiunile de depozitare publica a cerealelor

decembrie 19, 2008

Obiectivul depozitarii publice de produse agricole este de a stabiliza pietele aferente si de a asigura un nivel de viata echitabil populatiei agricole. Statele membre achizitioneaza produsele la pretul de interventie stabilit de Consiliu pe baza unei propuneri din partea Comisiei si le depoziteaza pana cand acestea pot fi vandute fara sa determine caderea preturilor pe pietele UE. Comisia ramburseaza statelor membre costul de depozitare si o parte din pretul platit initial pentru cumpararea produselor stocate (elementul de depreciere).

Politica de interventie pentru cereale dateaza din 1962, cand a fost introdusa de Consiliu ca un instrument de organizare comuna a pietelor. In ultimii ani, cantitatile de cereale depozitate s-au diminuat considerabil ca urmare a unei cresteri semnificative a preturilor de pe piata. Evaluarea care are loc in prezent cu privire la "starea de sanatate" a politicii agricole include propuneri din partea Comisiei de a mentine interventia publica pentru cel putin tipul principal de cereale (graul comun) si pentru anumite alte produse cu scopul de a pastra o "plasa de siguranta" in cazul unor perturbari pe piata.

In 2007 si in 2008, Curtea a auditat aspectul economic al sprijinului acordat de Uniunea Europeana pentru operatiunile de depozitare publica a cerealelor, auditul desfasurandu-se la nivelul Comisiei si al celor doua state membre care in 2006 si in 2007 dispuneau inca de cele mai mari stocuri de cereale.

Concluziile Curtii din acest raport au fost urmatoarele:

- Desi procedurile prin care se asigura ca cerealele achizitionate indeplinesc standardul de calitate cerut si sunt depozitate in conditii corespunzatoare sunt aplicate corect, procedurile urmate pentru vanzarea stocurilor depozitate nu garanteaza intotdeauna reducerea la minimum a costurilor nete de interventie si nici faptul ca stocurile nu sunt pastrate in depozite mai mult decat este necesar.

- Transparenta procesului bugetar ar putea fi imbunatatita prin identificarea tuturor elementelor de cost ale oricaror masuri care nu sunt direct legate de obiectivele depozitarii la interventie a cerealelor, masuri cum ar fi sprijinul pentru persoanele cele mai defavorizate sau pentru industria bioetanolului.

- Platile efectuate catre statele membre pentru depozitarea cerealelor sunt bazate pe datele transmise Comisiei. Avand in vedere importanta sumelor implicate, Comisia ar trebui sa isi consolideze procedurile de control si sa introduca verificari la fata locului ale datelor.

- De regula, prin metoda de calcul al rambursarilor efectuate catre statele membre, se asigura ca nu se depasesc costurile subiacente si ca statele membre sunt stimulate sa mentina costurile la un nivel scazut. Totusi, Comisia ar trebui sa isi revizuiasca cheltuielile standard pentru operatiunile care nu implica mutarea fizica a cerealelor. Mai mult, ratele utilizate pentru calculul costurilor financiare ar trebui revizuite, pentru a incuraja statele membre sa comunice costurile lor financiare reale si pentru a se reduce la minimum riscul de supracompensare.

- Curtea recomanda cu insistenta ca aceste imbunatatiri sa fie puse in aplicare cat mai repede posibil, chiar daca, in contextul situatiei actuale solide de pe piata si al lipsei de stocuri, ele ar putea avea un impact financiar limitat pe termen scurt. In cazul in care stocurile de cereale cresc din nou in viitor, aceste imbunatatiri ar putea avea un impact semnificativ asupra bugetului UE.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro