FOLOSIREA PROCEDURILOR DE MEDIERE IN CAZUL UNUI LITIGIU COMERCIAL, REZOLVA PROBLEMA IN MAXIMUM TREI LUNI APELAND LA OFICIUL NATIONAL DE MEDIERE.

octombrie 26, 2010

Criza financiara a condus la o crestere alarmanta a litigiilor comerciale intre societatile din Romania, iar majoritatea administratorilor recurg la instanta pentru a - si rezolva conflictele cu partenerii de afaceri.

Daca sunteti agent economic si aveti un litigiu cu un altul, demersul este mult mai ieftin si mai eficient decat o actiune in instanta folosind procedura medierii.

Putini dintre agentii economici stiu ca exista o varianta mult mai simpla si mai putin costisitoare de recuperare a creantelor: Oficiul National de Mediere, litigii penale, civile si comerciale(ONM)

Litigiile comerciale au ajuns sa faca parte din rutina unei economii lovite de criza economica, motiv pentru care pe rolul instantelor de judecata se afla mii de dosare al caror termen de solutionare poate sa fie amanat ani la rand.

Putini agenti economici stiu ca au la indemana un instrument mult mai eficient si mai putin costisitor la care pot apela pentru a-si rezolva conflictele: medierea.

In Romania functioneaza la nivel national, de cateva luni bune, Oficiul National de Mediere, litigii penale, civile si comerciale iar in cadrul acestuia Centrul European pentru Medierea Litigiilot Transfrontaliere care au avut grija sa se adapteze repede la contextul socio-economic actual prin reducerea tarifelor practicate in 2010 pe seama cresterii cererii si a lipsei de lichiditati cu care se confrunta mediul de afaceri national.

Taxele de mediere, in care sunt incluse si onorariile mediatorilor, se situeaza, de fiecare data, sub nivelul taxelor judiciare de timbru practicate de instantele judecatoresti, avantajul crescand direct proportional cu valoarea litigiilor.

De exemplu, in cazul unui litigiu care are ca obiect suma de 100.000 de lei se percepe o taxa de mediere si onorariu mediator care depaseste cu putin 1000 lei, cu TVA inclus.

O alta veste buna este aceea ca firmele recomandate de alte firme clienti ai Oficiului National de Mediere, beneficiaza de o reducere substantiala in functie de valoarea litigiului, solicitantii avand posibilitatea sa achite taxele si in rate.

In schimbul onorariului, agentii economici, care apeleaza la serviciile Oficiului National de Mediere, beneficiaza de confidentialitate si de un termen garantat de solutionare a litigiului de maximum trei luni.

Acordul de mediere incheiat la finalul procesului de mediere reprezinta legea partilor, putand fi supus legalizarii de catre Notarul Public, el devenind titlu executoriu ori supus verificarii instantei de judecata fara alte costuri, asa ca succesul unui astfel de demers este garantat de legislatia in vigoare.

In plus, acordurile de mediere pot fi recunoscute si executate pe plan international cu conditia ca legislatia tarii respective sa prevada acest lucru.

Cheia succesului: o clauza contractuala specifica

Din pacate, nu orice contract poate face obiectul unei medieri comerciale, intrucat, pentru a se putea recurge la mediere, este necesara o clauza care sa faca referire directa la acest aspect.

In aceste conditii, specialistii ONM, ii sfatuiesc pe agentii economici ca, in vremuri de criza, cand riscurile de nerespectare a termenelor scadente creste, sa treaca in contractele nou incheiate o clauza care sa permita medierea.

In lipsa acestei prevederi contractuale, partile agenti economici pot apela la folosirea procedurii de mediere, lucru legat de vointa lor.

In pofida nenumaratelor beneficii aduse agentilor economici de o astfel de practica, slaba informare a celor care pot recurge la mediere sau numarul mare al contractelor comerciale incheiate pe genunchi, conduce la o activitate destul de redusa a ONM in comparatie cu potentialul pietei.

Nu putem face o comparatie a rezolvarii litigiilor comerciale prin mediere cu anii precedenti, intrucat ONM este infiintat decat de doua luni.

Este aici, in Romania, ca agentii economici sa isi poata rezolva problemele litigioase cu celeritate si la costuri reduse.

Potrivit cazuistici reduse, majoritatea solicitarilorr fac obiectul unor sesizari la intarzieri de plata sau al unor probleme care deriva din calitatea slaba a produselor si serviciilor, situatie in care se poate solicita restituirea debitului si penalitati pentru intarziere.

Litigiile se solutioneaza de catre mediatori specialisti in domeniul juridic si economic care preiau dosarele in functie de competenta fiecaruia in parte.

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro