Finalizarea contractului de rascumparare a actiunilor Daewoo Automobile Romania

Daewoo Motor Co. Ltd, din Republica Coreea, si S.C. Daewoo Automobile România SA au semnat astazi, 15 noiembrie 2006, Certificatul de Finalizare a Tranzactiei pentru actiunile detinute de compania coreeana la Daewoo Automobile Craiova SA. Certificatul este prevazut prin „Contractul de Transfer de Actiuni si Tranzactie asupra Creantelor” la Daewoo Automobile Craiova SA, semnat la 30 august 2006.

Finalizarea tranzactiei permite indeplinirea principalelor obiective urmarite de MEC in solutionarea situatiei de la Craiova si atragerea companiilor interesate sa investeasca in productia de autoturisme. Prin semnarea Certificatului, compania romana a rascumparat 51% din actiunile detinute de compania coreeana si a fost reglementata problema creantelor intre cele doua societati.

Prin preluarea de catre statul roman a actiunilor detinute de catre Daewoo Motor Co. Ltd se asigura continuarea productiei si mentinerea numarului actual de angajati ai societatii. Totodata, apare perspectiva crearii de noi locuri de munca pentru proiecte care vor fi ulterior implementate si dezvoltate la fabrica de la Craiova.

In perioada imediat urmatoare se vor înregistra modificarile corespunzatoare in Registrul Actionarilor DWAR si se va relua procesul de privatizare pe principii concurentiale.

Privatizarea capacitatilor de productie de la Craiova va fi guvernat de transparenta, deschidere si competitivitate, realizat in baza legislatiei in vigoare. Mai multe firme printre care Ford, GM Daewoo Auto&Technology, Renault – Nissan, Cherry si Tata si-au manifestat interesul privind reluarea acestui proces de privatizare.

S.C. Daewoo Automobile Romania S.A. a fost înfiintata în 1994, ca societate mixta între grupul Daewoo – reprezentat prin Daewoo Heavy Industry (care detinea 51% din actiuni) – şi statul român – reprezentat prin S.C. Automobile Craiova S.A. (49% din actiuni).

În 1998, guvernul Coreei de Sud a initiat un pachet de masuri de restructurare care a inclus dizolvarea marilor grupuri industriale, între care şi Daewoo. Ca urmare, fiecare din componentele sale au devenit companii independente.

DWAR a mentinut relatii strânse cu DWMC, în tripla ipostaza a acestuia de: actionar majoritar, furnizor principal de componente pentru fabricatie si furnizor de licenta.

Problemele DWMC în Coreea de Sud s au repercutat asupra tuturor componentelor sistemului global de productie al DWMC.

Principalele efecte asupra DWAR:
 pierderea pietelor externe pentru autoturisme;
 reducerea afacerilor cu alte fabrici ale DWMC (Polonia, Egipt), concretizata în disparitia practica a exportului de motoare şi cutii de viteza;
 reducerea în consecinta a volumului productiei – oricum, foarte mic şi în prezent fata de capacitatile de productie – şi înrautatirea situatiei financiare;
 pierderea accesului la noi modele, cu efecte asupra vânzarilor;
 pierderea accesului la finantare (DWMC era principalul finantator al DWAR)

In anul 2004 DWMC a propus Guvernului României vânzarea pachetului de actiuni pe care îl detinea la DWAR, conversia datoriilor pe care DWAR le avea la societati din grupul Daewoo si vânzarea pachetului rezultat din conversie.
(MEC)