Farmecul regasit al Clujului

iulie 24, 2009

Centrul orasului si zona pietonala Piata Muzeului au fost revigorate saptamana trecuta de actiunile interactive ale proiectului "Clujul are farmec, puls si identitate", organizat de Asociatia pentru Performanta si Cultura, care au redat farmecul orasului. Clujenii au fost invitati sa se opreasca din rutina zilnica, sa ridice privirile si sa redescopere fascinatia atractiilor Clujului. O parte din atmosfera creata in 16 iulie va fi regasita pe web-site-ul proiectului, www.clujularefarmec.ro. Aici sunt expuse fotografii, articole, inregistrari video si impresii ale clujenilor.

Realizat cu un buget minimal, proiectul "Clujul are farmec, puls si identitate" si-a propus crearea unei stari de spirit, animarea atmosferei de strada, prin interventii neconventionale si implicarea publicului. "Actiunile de pe 16 iulie sunt prima etapa dintr-un program mai amplu pe care APC doreste sa-l realizeze. Desigur, continuarea si dezvoltarea lui depind in principal de atragerea de finantari, fie ca vin din partea autoritatilor, fie din sponsorizari. Suntem bucurosi ca am reusit sa atragem un numar foarte mare de persoane implicate benevol in actiunile din 16 iulie, ceea ce arata ca clujenii isi iubesc orasul si ca astfel de abordare este dorita si necesara in peisajul clujean. Practic, atat actorii, animatorii, cat si cei care au cantat ni s-au alaturat de dragul Clujului, spectacolul de strada a avut un caracter spontan, liber. Si expozitia foto (Stefan Socaciu) si filmele (Alex Rotea, Bogdan Gavrila) proiectate pe zidul Bisericii Franciscane au fost realizate tot pro-bono de artisti plastici, colaboratori ai Asociatiei noastre. In plus, am avut peste 20 voluntari care au participat la organizarea proiectului si la actiunile de promovare prin flash mob. Practic bugetul proiectului a acoperit doar costurile materiale si administrative, plus realizarea unei campanii minimale de informare despre proiect." - Adina Pasca, Presedinte APC.
Proiectul este finantat de Administratia Fondului Cultural National (AFCN) cu suma de aproape 5000 eur, la care s-au adaugat fonduri proprii ale APC, inclusiv sponsorizari (Netmatch, Agressione, ImagineTACT, 2PM, Vertigo Cafe) in valoare de 1500 eur. Primaria Cluj-Napoca a sprijinit proiectul, prin realizarea unui parteneriat care a constat in implicarea Centrului de Informare Turistica in realizarea materialelor de informare (texte, foto) despre cele 10 obiective prezentare in proiect, cat si in promovarea proiectului catre clujeni. In desfasurarea evenimentului stradal, organizatorii s-au bucurat de sprijinul Liceului de Muzica "Sigismund Toduta", Bisericii Franciscane, Clubului Euforia si a magazinului Cosul Verde.
Proiectul a avut doua componente: o componenta de informare si dezbatere publica pe tema identitatii orasului si una de atmosfera stradala. Cele aproximativ patruzeci de persoane reunite la masa rotunda in cadrul proiectului initiat de APC cu sprijinul AFCN, desi venind dinspre orizonturi culturale diverse si activand in domenii care par sa aiba doar putine lucruri in comun, au exprimat pareri marcate de o pasiune vizibila pentru Cluj si o cautare identitara generata de spatiul in care au ales sa-si traiasca viata. Despre identitatea Clujului si a clujenilor s-a discutat inteligent si fara patima, in speranta ca elementele prezente in discutie pot duce la politici publice eficiente. In finalul dezbaterii, s-a conturat ideea: Clujul este un oras cu un patrimoniu urbanistic generos, un spatiu marcat de istorie si legende, dar care stie sa ramana deschis la nou; memoria culturala sedimentata aici poate fi peste masura de atractiva; elementele specifice: deschiderea, diversitatea, mandria de a apartine Clujului, integrarea rapida a noilor veniti, spiritul tineresc.
Dupa amiaza, sute de clujeni s-au implicat in activitatile neconventionale derulate de-a lungul zonelor pietonale din centrul Clujului. Animatiile stradale au fost atractia principala a evenimentului: zece mimi, mascota proiectului si doi actori pe catalige au colindat strazile orasului, au impartit carti postale cu imagini artistice din Cluj si au incurajat chiar si pasagerii din autobuze, soferii sau trecatorii grabiti sa se bucure de atractiile orasului. Pana la apusul soarelui, Piata Muzeului a fost animata cu momente de teatru, performance, muzica folk live, o expozitie de fotografie, baloane cu heliu si proiectii care au colorat atmosfera orasului.

http://www.performanta-cultura.eu

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro