Elevii din UE incep sa invete limbi straine mai devreme

noiembrie 24, 2008

Comisia Europeana a prezentat astazi un nou studiu privind predarea limbilor straine in scolile europene, realizat de reteaua Eurydice.Studiul ofera o imagine de ansamblu a predarii limbilor, de la invatamantul primar la cel secundar general, in cele 31 de tari participante la programul comunitar de invatare de-a lungul vietii.Cei aproximativ 40 de indicatori utilizati indica sprijinul in crestere de care se bucura invatarea limbilor straine in invatamantul general, cu un numar mai mare de elevi care incep sa invete o limba straina devreme.Aceste constatari indica faptul ca tarile participante sunt in consonanta cu rezolutia Consiliului privind o strategie europeana in favoarea multilingvismului, prezentata astazi.

Comisarul european pentru educatie, formare profesionala, cultura si tineret, Jan Figel', a declarat:"In ciuda progreselor inregistrate, raman inca multe de facut pentru ca toti elevii sa aiba posibilitatea de a invata doua limbi straine la scoala:acesta este obiectivul pe care statele membre si l-au fixat la Barcelona in 2002.El se afla in prezent printre cele opt competente-cheie ale invatarii de-a lungul vietii recomandate de Consiliu si de Parlamentul European in decembrie 2006."

Comisarul european pentru multilingvism, Leonard Orban, a adaugat:"Multilingvismul constituie un subiect de interes pentru intreaga societate europeana.Invatarea limbilor incepe la scoala, dar continua si mai departe: pentru a incuraja coeziunea sociala si prosperitatea, este necesar sa stapanim un numar din ce in ce mai mare de limbi.Acesta este subiectul comunicarii recente a Comisiei Europene, Multilingvismul: un avantaj pentru Europa si un angajament comun. Salut sprijinul pe care rezolutia privind multilingvismul, prezentata azi de Consiliu, il ofera comunicarii Comisiei.

Datele studiului se refera la anul scolar 2006-2007 si acopera atat invatamantul de stat, cat si scolile particulare subventionate.

Concluzii principale:

1) Predarea limbilor straine incepe mai devreme, dar in invatamantul primar timpul de predare este limitat

In ultimele trei decenii a crescut frecventa predarii obligatorii a limbilor straine incepand de la varste mici.In prezent, aproape in toate tarile europene invatarea obligatorie a unei limbi straine incepe in ciclul primar.In majoritatea cazurilor, invatarea unei limbi straine incepe intre 8 si 10 ani, iar uneori chiar mai devreme:in toate comunitatile autonome din Spania si in comunitatea germanofona din Belgia, copiii invata o limba straina incepand de la varsta de trei ani.

Cu toate acestea, timpul dedicat predarii limbilor straine in scoala primara ramane limitat (in general, mai putin de 10% din timpul total de predare) si variaza considerabil de la o tara la alta.In general, in invatamantul secundar inferior timpul de predare a limbilor straine creste fata de invatamantul primar.

2) In scolile din mai multe tari se predau doua limbi straine

Nu in toate tarile se predau cel putin doua limbi straine de la o varsta mica, dar studiul demonstreaza ca in majoritatea tarilor acest lucru este deja posibil pentru elevii din invatamantul secundar general.

In 2006-2007, predarea unei limbi straine in scoli timp de cel putin un an era obligatorie in toate tarile participante, cu exceptia Irlandei si a Scotiei.In majoritatea tarilor, aproximativ jumatate din elevii din ciclul primar invata cel putin o limba straina.

3) 90% dintre elevii europeni invata engleza

In 13 tari europene, engleza este prima limba straina obligatorie.Chiar si atunci cand exista limbi alternative, elevii si parintii lor tind sa prefere engleza, care este in prezent limba cel mai frecvent predata in invatamantul primar.90% dintre elevii europeni invata engleza in cursul educatiei lor obligatorii.Atunci cand exista o a doua limba straina, sunt preferate franceza si germana.

4) Putine tari recomanda mobilitatea ca parte a formarii pedagogice

Frecvent, in ciclul primar, predarea limbilor este asigurata de profesori cu o pregatire generala.In ciclul secundar, gradul de specializare variaza mult de la o tara la alta.Majoritatea tarilor acoperite de studiu recomanda ca profesorii sa beneficieze de o formare adecvata pentru predarea limbilor straine, dar mobilitatea constituie exceptia mai degraba decat regula.

Ce este Eurydice?

Eurydice (www.Eurydice.org) este reteaua de informare privind educatia in Europa, care ofera informatii si analize privind sistemele si politicile de educatie europene.Ea este formata din 35 de unitati nationale situate in toate cele 31 de tari care participa la programul comunitar de invatare de-a lungul vietii (state membre ale UE, tarile SEE si Turcia) si dintro unitate centrala de coordonare in cadrul Agentiei Executive pentru Educatie, Audiovizual si Cultura de la Bruxelles.

ec.europa.eu

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro