Discursul premierului Ludovic Orban la lansarea proiectului "Comprehensive redesign of the licensing system in Romania"

Galerie foto [Check against delivery] Ludovic Orban: Bună ziua! Mă bucur că există o instituție in Romania, și mai ales Consiliul Concurenței, care, de regulă, e un fel de bau-bau pentru mediul de afaceri, că o instituție precum Consiliul Concurenței, care se implică in realizarea unui astfel de proiect, care este clar un proiect in favoarea dezvoltării, un proiect prin care să se identifice bariere administrative, bariere care pot să izvorască din reglementări sau uneori nu din reglementări, ci din obișnuințe, cutume care există in interiorul entităților publice. Cu siguranță, acest proiect este unul care vine in intampinarea obiectivelor noastre legate de relația dintre Guvern, administrație, pe de o parte, și mediul de afaceri, de cealaltă parte. Moștenim o situație care trebuie schimbată in bine, in care mediul de afaceri a fost tratat de multe ori de pe poziții de forță, atat prin reglementările care au fost adoptate fără niciun fel de consultare, fără niciun fel de timp necesar pentru a permite companiilor să se adapteze la aceste reglementări, reglementări care de multe ori au creat perturbări majore in diferite domenii de activitate și au afectat negativ foarte multe afaceri in Romania. Mulțumim Consiliului Concurenței care, in colaborare cu DG REFORM și cu OECD susțin acest proiect. Este un proiect necesar pentru Romania și noi ni l-am fi dorit să se fi finalizat ieri, dacă este posibil. Și astăzi, chiar dacă e mai simplu să te duci la Registrul Comerțului și durează mai puțin să te inregistrezi ca firmă, dacă te duci in schimb să iți iei certificat de plătitor de TVA, nu ai nicio garanție că primești acest certificat de plătitor de TVA și, mai ales, nu știi ce trebuie să faci ca să poți să indeplinești condițiile de a primi acest certificat de plătitor de TVA. De asemenea, te trezești că iți retrage acest certificat Ministerul Finanțelor fără nicio explicație și te trezești brusc că nu mai poți să faci afaceri, că, neavand certificatul de plătitor de TVA, nu ai posibilitatea de a incasa TVA. Problema cea mai mare pe care o avem este clar legată de numărul mult prea mare de avize, licențe, autorizații și alte categorii de permise, să spun, acordate de administrație. Pe de o parte, e numărul foarte mare, pe de altă parte, faptul că nu există nicio reglementare internă in instituțiile, autoritățile care eliberează aceste autorizații, avize ș.a.m.d. privitor la viteza de obținere a acestor categorii de documente necesare pentru business, adică, pur și simplu, e la bunul plac și la cheremul unor conducători de instituții publice sau unor funcționari care se mișcă cu incetinitorul și care, pană nu sunt căutați personal, nu plimbă hartiile de pe biroul lor, astfel incat să soluționeze problemele care sunt necesare. Sigur că noi avem o preocupare mai demult legată de subiectul acesta, pot să vă spun ca a fost adoptată de curand o propunere legislativă inițiată de un parlamentar liberal și, evident, cu sprijinul PNL, privind simplificarea procedurilor de obținere a documentațiilor de urbanism, certificate de urbanism, autorizații de construcții. Sigur că e greu de pus in practică, pentru că acolo ne vom izbi in continuare de toți avizatorii, cei 27-28 de avizatori care erau implicați in procesul de emitere a autorizației de construcție, sigur, că o să ne izbim in continuare de bunul plac sau poate de subiectivismul unor decidenți de la nivel local sau de la nivel județean. Cu siguranță, această lege va trebui intărită de o puternică voință manifestată de Guvern, pentru a putea fi aplicată și pentru a se putea respecta prevederile prevăzute in acest proiect de simplificare și reducere a termenelor de eliberare a documentațiilor de urbanism, certificate de urbanism, autorizații de construcție. Sunt multe alte proceduri… menționa distinsul vorbitor anterior despre cate autorizații și avize ai nevoie ca să deschizi un restaurant. Nu e vorba numai pentru un restaurant, orice incerci să deschizi in Romania, trebuie să ciocănești la nu știu cate uși și niciodată nu știi foarte bine ce trebuie, adică ce documente trebuie să depui, multe alte documente. Mi-a arătat, de exemplu, un distins manager al unei companii străine formularul A1, nu știu dacă știți ce e formularul A1 – rezidenții care lucrează, ca să poată să plece din țară, trebuie să completeze un formular numit A1, care in alte țări se eliberează rapid, printr-o simplă cerere in care sunt menționate cateva date. La noi, mi-a arătat un dosar care cuprindea 60 de pagini, in care te miri de ce nu l-a intrebat care este arborele genealogic al fiecărui angajat străin. Dar sunt n astfel de situații, nu zic. De exemplu, procedurile de acces pe piața muncii din Romania pentru angajați din țări din afara Uniunii Europene. Noi, teoretic, am stabilit un plafon de 30.000, unul din acesta, dar durează, de exemplu, procedurile extrem de mult, de ordinul a 6-9 luni de zile pană se procesează niște cereri extrem de simple care ar putea fi rezolvate intr-un termen mult mai scurt. Sunt convins că acest proiect va identifica, practic, pe toate filierele, să spun, interacțiunii intre mediul de afaceri, că intotdeauna mediul de afaceri vrea să facă ceva, intreprinzătorul vrea să construiască ceva, intreprinzătorul vrea să genereze o activitate nouă, vrea să dea drumul la o inițiativă economică, trebuie toate aceste, să spun, proceduri de interacțiune fișate și analizate cu maximă seriozitate, care sunt necesare, care nu sunt necesare, la cele care nu sunt necesare, clar, trebuie eliminate procedurile, iar la celelalte proceduri care sunt, să spun, necesare, izvorate din experiența conlucrării, să se deruleze niște termene rezonabile, care să fie reglementate și care să permită intreprinzătorului ca, in cazul in care nu i se rezolvă problema in termenul solicitat, să poată să meargă in continuare inainte, considerandu-se că de fapt i-a fost aprobată cererea. Aș mai spune cateva cuvinte, sigur, nu face obiectul proiectului dumneavoastră, dar cred că trebuie restructurate un pic in Romania și instituțiile de control și, mai ales, filozofia controlului, pentru că din păcate, foarte mult timp, foarte mulți bani, foarte multă energie este consumată de intreprinzător tocmai pentru a răspunde diferitelor controale care se fac, evident, tot in baza unor proceduri de avizare care permit ulterior să vină Poliția Locală, de exemplu, la orice intreprinzător, să verifice nu știu ce prostie sau care să permită nu știu cărui organ de control care nu are nicio legătură cu subiectul, să vină, să pună presiune periodic pe omul de afaceri in dorința de a găsi ceva de care să se lege pentru a putea să determine intreprinzătorul la o atenție sau la, cum să zic… in fine, nu mai intrăm in detalii. Vom sprijini acest proiect, să nu aveți niciun fel de emoție! Acest proiect este absolut necesar, iar obiectivul nostru este ca intr-un timp cat mai scurt să reușim această identificare și eliminare a tuturor barierelor administrative in calea inițiativei economice private, indiferent că această inițiativă economică este realizată de un cetățean roman sau că este realizată de un cetățean sau de o firmă străină, pentru că nu există dezvoltare fără inițiativă economică, iar intr-o țară in care afacerile merg bine, evident, că fiecare om are o oportunitate suplimentară de a putea să se realizeze in viață. Mulțumesc!