Conceptul gourmet a devenit tot mai sonor in ultima perioada. Care sunt principiile gourmet? Care sunt standardele si cine sunt liderii? Si nu in ultimul rand: cat costa un meniu gourmet si de ce?
In Europa Occidentala, traditia gourmet are o istorie indelungata, iar in prezent a luat rangul unei adevarate arte. De altfel, intregul concept gourmet pune in discutie abilitatea unei chef de a crea un meniu ingenios, inventiv, inspirat de natura si mediul inconjurator, de anotimp si oamenii din jur, realizat 100% din materii brute, sau provenind din sursele cu cea mai buna reputatie, abilitatea de a crea feluri diferite de mancare plecand de la un principiu de elevatie a gustului pe parcursul unei mese, feluri organizate si prezentate extrem de artistic.
Iubitorii de gourmet participa la astfel de evenimente culinare tocmai pentru a fi surprinsi de rafinamentul gustului, de texturi, de modul de prezentare, de jocul de culori si forme al preparatelor, nu atat pentru a-si satisface niste necesitati de hrana zilnica.
In tari precum Franta, Anglia, Spania, Danemarca sau Suedia, un astfel de meniu gourmet poate ajunge pana la 500-800 euro, in functie de locatie, chef, eveniment. Din pacate Romania nu figureaza, in prezent, in topul 100 al celor mai fine restaurante si nu detine nici un local catalogat cu stele Michelin.
Ca reper, deplasarea echipei Noma (restaurantul numarul 1 in lume, in ultimii 3 ani) la Londra pe perioada Jocurilor Olimpice, s-a tradus prin vanzarea a 3000 de meniuri gourmet, a cate 275 GBP (aprximativ 340 euro) in mai putin de 2 ore si jumatate. Avandu-l ca bucatar chef pe Rene Redezepi (cotat ca fiind unul din cei top 100 cei mai influenti oameni din lume), Noma este nu numai cel mai bun restaurant din lume, ci un adevarat fenomen in comunitatea gourmet.
In Romania, initiativa Heritage a reprezentat un prim caz de exemplaritate gourmet pe piata romaneasca. Avand in spate echipa lui Juan Amador, Heritage a incercat in urma cu un an sa popularizeze si sa ofere publicului educat culinar (sau doar amator) alternativa gourmet.
In paralel, activitatea constanta a unor organizatii, precum Societe Gourmet, a facut ca grupul timid de pasionati de mancare buna sa prinda contur, dezvoltandu-se si evenimente dedicate acestei nise.
O alta initiativa gourmet a fost lansata recent de ATRA Doftana, care in urma cu circa 1 luna a stabilit cadrul general al unei colaborari cu Societe Gourmet. Un prim rezultat al acestei colaborari se va concretiza la sfarsitul acestei luni, printr-un week-end gourmet, cand Daniel Wendorf va fi Guest Chef timp de 2 zile ATRA Doftana.
“Am raspuns invitatiei de a gati intr-un alt loc decat cel obisnuit. Voi crea, in cazul de fata, 3 meniuri adaptate perioadei si locatiei gazda. Prin aceste meniuri speciale doresc sa ofer iubitorilor de mancare buna o experienta frumoasa intr-o locatie deosebita. Meniurile pe care le-am imaginat pentru acest eveniment au nevoie de 36 de ore de pregatire anterioara,” afirma Chef Daniel Wendorf.
Detaliile evenimentului sunt disponibile atat pe retelele sociale (FB etc) cat si pe pagina web ATRA Doftana. Tot aici, amatorii de gourmet pot consulta meniul ‘haute cuisine’ oferit de Chef Daniel Wendorf.
Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro