Declarații susținute de premierul Ludovic Orban și de președintele CNIPMMR, Florin Jianu, după reuniunea conducerii Consiliului Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România

martie 20, 2020

[Check against delivery] Florin Jianu: Am avut astăzi o intalnire cu domnul prim-ministru. Pentru noi, Consiliul Naţional al IMM-urilor, a fost de 30 de ani, de cand există Consiliul Naţional al IMM-urilor, prima oară cand un prim-ministru vine la o şedinţă de Board, ceea ce arată o aplecare asupra mediului de afaceri. Temele au fost extrem de diverse, de la problematica actuală a mediului de afaceri pană la perspectiva in care mediul de afaceri vede Romania. Am stabilit că vom avea intalniri trimestriale cu domnul prim-ministru, pe temele actuale ale Romaniei, dar şi pe perspective, aşa cum v-am spus, vom avea intalniri punctuale cu fiecare dintre miniştri implicaţi pe tematica pe care noi am abordat-o. Domnule prim-ministru. Ludovic Orban: După cum am declarat in perioada in care eram in opoziţie, şi anume, că voi fi la fel de deschis dialogului instituţional cu patronatele şi cu societatea civilă, de cand sunt prim-ministru, sunt intr-un dialog permanent. Incercăm să identificăm cele mai bune soluții pentru incurajarea investițiilor, pentru imbunătățirea climatului de afaceri, pentru simplificarea administrativă, pentru generarea de programe care să stimuleze inițiativa economică, să stimuleze inovarea, cercetarea și dezvoltarea. Am avut o intalnire extrem de interesantă, in care am discutat foarte multe probleme care țin de relația dintre mediul de afaceri și administrație, care țin de reglementări, de cele mai multe ori din legislația secundară, care creează frane, bariere in inițiativa economică și in dezvoltarea mediului de afaceri, de la taxele de racordare care sunt practicate de furnizorii de utilități și care sunt sfidător de mari, pană la simplificări care pot fi realizate, cum este o simplificare pe care am discutat-o, și anume, să nu mai pui angajatul să ia adeverinţă de muncă de la compania unde lucrează cand se duce la Casa de Pensii şi la Casa de Sănătate, ci Casa de Pensii și Casa de Sănătate să işi ia informațiile despre beneficiarul serviciului din Declarația 112, dacă este, care conține toate informațiile necesare. Deci, practic, să se ducă la baza de date a Ministerului Finanțelor şi să nu trimită omul pe drumuri, să genereze costuri pentru companii, să angajeze persoane care să elibereze niște adeverințe, care nu sunt necesare. Foarte multe alte lucruri am discutat, inclusiv, de exemplu, sigur, in urma incendiului de la Colectiv, s-a inăsprit legislația privind avizarea din punct de vedere al incendiilor, numai că de acest lucru au profitat foarte mulți angajați din ISU, care amană la calendele grecesti și care pun condiții inacceptabile pentru avizarea noilor construcții, creand o frană in ceea ce privește construcția, realizarea de investiții importante, care, fiind intarziate, practic, pierde comunitatea, nu se incep afacerile, nu iși găsesc locuri de muncă foarte mulți oameni, lucrurile acestea intamplandu-se in foarte multe județe care nu au un nivel ridicat de dezvoltare. Am discutat de situația porturilor dunărene, de posibilitatea de a transfera către autoritățile locale anumite porturi. Aici am spus că imi trebuie transmise in administrarea autorităţilor locale, decat acolo unde există intr-adevăr proiecte, care au o finanţare care să ducă intr-adevăr la un management imbunătăţit al portului şi la investiţii care să crească traficul in port şi să creeze un stimul pentru dezvoltarea economică. Aş putea să vă vorbesc foarte mult. Au fost două ore extrem de interesante, inclusiv pentru mine. Am luat cateva decizii, in prima ședinţă de guvern din nou voi solicita miniștrilor să organizeze cu foarte multă meticulozitate dialogul social, să iși constituie sau să intrunească periodic Consiliul consultativ cu mediul de afaceri, de asemenea Consiliul pentru dialog social. De asemenea, am stabilit să avem o periodicitate a intalnirilor noastre, să urmărim realizarea unor lucruri care sunt utile, sunt benefice pentru mediul de afaceri, care să mai reducă din birocrație, din franele acestea introduse in cale inițiativei economice și, evident, să dezvoltăm parteneriate public-privat inclusiv in derularea unor programe guvernamentale, inclusiv in derularea unor programe care beneficiază de fonduri europene, in care evindent expertiza mediului de afaceri, care este constituit in organizații patronale, să fie folosită pentru o absorbție mai benefică a fondurilor europene. Reporter: Domnule premier, astăzi a fost depusă moţiunea de cenzură. Pe hartie, s-ar strange deja 233 de voturi. Sunteţi pregătit să plecaţi? Sunteţi pregătit să fiţi interimar? Ludovic Orban: Aşteptăm votul la moţiunea de cenzură. Suntem pregătiţi pentru orice situaţie. Cei care depun moţiunea sunt niște oameni politici și care și-au dat măsura lipsei de valoare prin modul in care au guvernat in ultimii trei ani. In ceea ce mă privește pe mine, indiferent de deznodămantul moțiunii de cenzură, noi ne continuăm activitatea și mai ales ne indreptăm spre obiectivul care il avem, și anume, acela de a caștiga alegerile astfel incat să asigurăm o guvernare stabilă, solidă, cu o susținere parlamentară puternică la nivelul Parlamentului, astfel incat să putem să punem in practică toate proiectele de care are nevoie Romania astăzi. Reporter: Parlamentarii PNL cum vor vota la moţiune? Ludovic Orban: Categoric, vor vota impotrivă. Reporter: Şi dacă proiectul totuși este aprobat, moțiunea nu trece, dar proiectul este aprobat, dar Curtea Constituțională ia o decizie precum cea de ieri și proiectul alegerilor in două tururi... Ludovic Orban: Aș vrea să mai dau o explicație. Indiferent ce a decis Curtea, eu cred că trebuie să imi spun punctul de vedere, și oamenii trebuie să știe acest punct de vedere. In ceea ce privește legea pe care ne-am angajat răspunderea, era o lege de corectare a unui act normativ, adoptat de guvern, sub formă de ordonanță de urgență - este vorba de Ordonanța de Urgență nr. 51. Repet, era o ordonanță de urgență. Nu era in Parlament o lege care să fi fost inițiată de parlamentari, nu am afectat in niciun fel dreptul de legiferare al Parlamentului, ci am corectat un act normativ care a fost emis de guvern prin ordonanță de urgență și care era obligatoriu de corectat, pentru că poate alții pot să stea cu mainile incrucișate in timp ce romanii au probleme, eu nu sunt așa. Nu puteam să stau să asist nepăsător la faptul că sunt copii care nu se duc la școală pentru că nu li se mai decontează naveta! Nu puteam să stau nepăsător la situația creată prin Ordonanța 51, in care, in ciuda reglementărilor europene pe care trebuia să le respectăm, să le punem in practică, s-au amanat pană in 2023 licitațiile pentru trasee, menținandu-se in trafic o mulțime de rable și de harburi care nu mai respectă sub nicio formă obligațiile minime de siguranță, de confort care ar fi fost obținute prin intermediul licitării traseelor și prin condițiile care sunt puse ca urmare a regulamentului european, in procedurile de licitație. Deci, noi am corectat ordonanță de urgență pe care Parlamentul s-a văzut foarte clar că nu a avut capacitatea să o corecteze prin dezbateri parlamentare. Doi, in ceea ce privește al doilea proiect de lege, din nou readuc aminte, ca oamenii să știe, să fie foarte clar, proiectul de lege pe care ne-am angajat răspunderea cuprindea inițial trei modificări la legile justiție: prorogarea termenului de intrare in vigoare pentru pensionarea anticipată a magistraților; trecerea de la completele de 2 la completele de 3 și, evident, mărirea varstei necesare de la 2 ani la 4 ani pentru a putea da examen la Institutul Național de Magistratură. Parlamentul a adoptat prorogarea termenelor pe primele două puncte care erau in proiectul nostru de lege și noi le-am retras. Normal că am respectat decizia Parlamentului, care a votat legea. In schimb, al treilea punct care a rămas, l-am păstrat tocmai pentru faptul că Parlamentul nu a adoptat, prin legea pe care a adoptat-o, această prorogare de termen. Deci, aici se folosește argumentul că era o lege in dezbatere; este un fake news, este o minciună gogonată. Ceea ce a fost in dezbaterea parlamentului și a fost aprobat de parlament noi am scos din proiectul de angajare a răspunderii și nu am păstrat decat ceea ce nu a fost adoptat de parlament, aici existand amendament, care a fost depus de PNL și USR, din cate țin minte, și care a fost respins de majoritatea parlamentară. Deci, nu există, după părerea mea, nu stă in picioare acest argument că este neconstituțional pentru că era o lege in dezbaterea parlamentului, că nu era o lege in dezbaterea parlamentului, ci, dimpotrivă, parlamentul a respins reglementarea pe care noi am dorit-o. In ceea ce privește legea alegerilor, alegerea primarilor in două tururi, de trei ani de zile PNL a depus un proiect de lege de alegere a primarilor in două tururi. De trei ani de zile, parlamentul, majoritatea roșie din parlament refuză dezbaterea și adoptarea, supunerea la vot a proiectului de lege. Deci, aici este un refuz clar al majorității parlamentare de a dezbate și de a adopta un proiect de lege. De trei ani de zile! Ultima șmecherie pe care a făcut-o, pe care v-am explicat-o, a fost pe data de 23 decembrie: Birourile Permanente reunite, incălcand grosolan regulamentul ședințelor comune, au prelungit cu trei luni de zile activitatea unei comisii parlamentare care iși incheiase activitatea pe 19 decembrie, iar prelungirea activității nu putea să o facă decat plenul Camerelor reunite, nu Birourile Permanente reunite. Au vrut să ingroape acest proiect de lege, pentru că știau foarte clar că există posibilitatea de a boicota lucrările acestei comisii, astfel incat să nu mai intre in plenul Camerei Deputaților proiectul de lege, astfel incat să se ajungă la vot. Cum să nu mă gandesc că este perfect constituțională și legitimă angajarea răspunderii din partea guvernului, in condițiile in care majoritatea parlamentară refuză adoptarea unui proiect de lege care a fost inaintat in urmă cu aproape trei ani de zile? Reporter: Cu toate acestea, decizia CCR trebuie respectată. Ce veți face dacă /...;/? Ludovic Orban: Avem soluții. La fiecare situație, avem soluții. Fie ordonanță de urgență, fie generarea unei presiuni suplimentare pe o Cameră sau alta a Parlamentului, sau pe ședințele reunite, fie adoptarea lor atunci cand vom avea o majoritate consolidată după alegeri. Reporter: Am o altă intrebare legată de ministrul sănătății. Au apărut in spațiul public niște documente care arată că ar fi angajat al unei clinici private. Știați de această situație? Ludovic Orban: Cum să nu ? Reporter: Și vi se pare... Este un conflict de interese acolo? Ludovic Orban: Deci, domnul ministru al sănătății operează sambătă și duminică. In loc să se ducă in vacanțe, să se ducă la munte, să iși petreacă timpul, operează, pentru că este un doctor renumit, este un medic care este căutat de pacienți. Pacienții care sunt operați de el iși exprimă in mod expres solicitarea de a fi operați de domnul doctor Victor Costache. Evident că, pentru a putea opera, era necesar un contract. Contractul, in schimb, e la o sumă minimă, la cat e plătit... Reporter: Este la 20.512 lei brut lunar. Ludovic Orban: Da, asta inseamnă o sumă care este la nivelul... Nu putea să opereze fără să fie angajat. Reporter: Este conflict de interese, domnule, potrivit ANI. Ludovic Orban: Potrivit cui? Reporter: Celor de la Agenția Națională de Integritate Ludovic Orban: Cand a declarat ANI conflict de interese? Reporter: Dacă ne uităm pe legea ANI. Cei de la ANI au primit aceste documente; poate urmează. Ludovic Orban: Stimată doamnă, deci, in ceea ce il privește pe domnul ministru, domnul ministru a consultat ANI, din ceea ce știu eu, și a existat un răspuns că nu există un conflict de interese. Reporter: Nu le-a transmis și documentul cu suma... Ludovic Orban: Dacă ar fi existat un conflict de interese, cel mai probabil acest conflict de interese ar fi fost declarat pană astăzi. Repet, faptul că domnul ministru Victor Costache are un contract de muncă, se datorează faptului că domnul ministru Victor Costache, in zilele de sambătă și duminică, operează. Și operează pentru că acest lucru este solicitat de pacienți, in mod expres, să fie operați de ministrul Victor Costache. Nu văd niciun fel de conflict intre poziția de ministru pe care o are și faptul că el operează in continuare ca medic. Reporter: Este un conflict, că el lucrează la privat, nu lucrează la stat, domnule premier. Ludovic Orban: Acest lucru nu il stabiliți dumneavoastră, ci il stabilește o instituție a statului care se numește ANI. Pană cand ANI nu se pronunță in acest sens, considerăm că situația in care se găsește domnul ministru este cat se poate de legală. Reporter: Dar ordinele de ministru in care facilitează accesul unor clinici la care domnul Costache lucrează, in calitate de medic, cum spuneați dumneavoastră, la privat vi se par normale, domnule premier? Că sunteți coordonator. Ludovic Orban: Domnul ministru Costache, prin inițiativele pe care le-a avut, a rezolvat lucruri care trebuiau rezolvate de mult. Am să vă dau numai un exemplu, legat de medicii rezidenți: a permis medicilor rezidenți să iși facă stagiatura și in alte spitale decat spitalele care erau dedicate, legate de universități - spitale care sunt administrate de consiliile județene, spitalele private, spitalele din rețeaua militară - și a făcut un lucru foarte bun. Ceea ce vrea să facă... Reporter: Domnule premier, vorbesc concret de o clinică din Sibiu, unde domnul Costache lucrează. Ludovic Orban: Ceea ce vrea să facă astăzi, ceea ce vrea să facă prin intermediul modificării la lege, și anume, să permită ca programele de sănătate să fie derulate și prin intermediul spitalelor private, după părerea mea este cat se poate de corect, pentru că destinatarul unui program de sănătate nu este spitalul, ci pacientul. Iar pacientul are dreptul să iși aleagă la ce unitate medicală beneficiază de serviciile medicale de care are nevoie și la care are dreptul, prin programele de sănătate. Reporter: Vi se pare normal ca, prin ordin de ministru, să modifice criteriile legale, astfel incat să se incadreze și această clinică la care lucrează domnul Costache? Ludovic Orban: V-aș sfătui pe dumneavoastră să ii adresați aceste intrebări domnului ministru. Reporter: Sunteți coordonatorul lui, motiv pentru care vă adresez dvs. Ludovic Orban: Deci, v-aș sfătui să ii puneți aceste intrebări, că efectiv nu vă pot răspunde, pentru că, neavand un ordin al ministrului pe care să il compar... Reporter: Dar ați discutat cu dumnealui? Ludovic Orban: Eu discut exact toate lucrurile importante care trebuie să ducă la imbunătățirea, la creșterea calității serviciilor medicale oferite in sistemul de sănătate public din Romania, și deja se văd efectele...; Reporter: Luați in calcul schimbarea domnului Costache, avand in vedere aceste probleme de integritate? Reporter: Sau există şi alte excepţii? Adică este normal ca un ministru să aibă și contracte in privat atata timp cat ia și salariul de la stat? Asta nu ințelegem noi de fapt. Ludovic Orban: Atata timp cat nu este interzis de lege inseamnă că este normal. Reporter: Este un conflict de interese, din moment ce modifică o serie de ordine de ministru. Ludovic Orban: Asta aveţi dumneavoastră capacitatea să trageți această concluzie? Reporter: Cred că este o capacitate de bun simţ, avand in vedere documentele publicate astăzi de cei de la libertatea.ro. Ludovic Orban: Nu ştiu de ce vă bazaţi... Reporter: Sunt documente oficiale. Ludovic Orban: Domnul ministru e la dispoziţia dumneavoastră, nu cunosc aceste documente şi mai ales veridicitatea acestor documente ; intai trebuie verificat dacă documente care sunt publicate pe anumite canale pe care le cunoaştem sunt intr-adevăr autentice, sunt reale, oricand domnul ministru este la dispoziţia mass-media şi a opiniei publice, pentru a face toate clarificările necesare. Reporter: Veţi discuta cu el ca să clarificaţi dumneavoastră cu el această situație? Ludovic Orban: Cu siguranţă că discut toate lucrurile importante care ţin de măsurile care trebuie luate de Ministerul Sănătăţii şi de Guvern, repet, care să aibă efecte benefice asupra cetăţenilor romani şi asupra sănătăţii. Reporter: Luaţi in calcul schimbarea lui, avand in vedere aceste probleme de natură de integritate, care planează asupra lui? Ludovic Orban: Nu. Atata timp cat nu există lucruri foarte clare care intr-adevăr să ducă la o astfel de decizie, atata timp cat nu există motive, cum să iau in calcul aşa ceva? De ce ? Pentru că vrea unul sau altul? Reporter: Roşia Montană in Patrimoniul UNESCO, s-a trimis acea scrisoare? Mai e puţin pană la termen. Ludovic Orban: E in analiză. Păi mai e, incă nu s-a terminat. Reporter: Domnul ministru Ciţu propunea supraimpozitarea pensiilor speciale dacă legea pică la CCR. Aţi discutat in guvern o astfel de posibilitate? Ludovic Orban: Cand vom lua deciziile, le vom face publice. La revedere!

Alte Stiri & Articole

Ooni Koda

Web site realizat de Dow Media servicii Web Design | Gazduire Web furnizata de SpeedHost.ro